Gå til innhold

Gjett bilen


D.C.V
 Share

Anbefalte innlegg

Visuelt er det få om noen biler som har en mer sexy fremtoning enn nettopp 288 GTO.

Nå er bilen for ny til at jeg er fan uansett, men bare Ferrari har flere modeller som jeg mener er langt mer vellykede. 288 Gtos vindusflater strekkes for langt bakover i forhold til f.eks. luftekanalen over bakhjulet, kurven over forhjulet strekkes ikke langt nok bakover, mens speilene er for markante. Dette er småting, men når man skal satse på en såpass klassisk og litt gammeldags profil som 288 har, så må slike ting være perfekte for at designet skal fungere.

Før har jeg trukket frem 250 Zagato som et mestervek. Bilen fremstår for meg som hva Ferrari virkelig burde være; Akkurat passe klassisk forent med akkurat passe nyskapende, alt blandet slik at det ikke blir for prangende, men litt diskrét og alikevel iøynefallende. Det iøynefallende ligger i måten linjene føres over kurvene, de tynne pilarene, det lange panseret, Zagatos fantasifulle måte å implementere signaturen sin i c-stoplen på og det to-boblete taket. Likevel skiller den seg ikke for mye ut; det er ingen spoilere, ikke fancy lys eller noe annet som fører oppmerksomheten bort fra basis-designet. Selve essensen i et rent og vellykket design.

lrgo1urnlrz6m73zybq3.jpg

Selv om du sikkert har et poeng hva gjelder lydbildet til 288 gto, er ikke heller lyden fra Ferraris gamle v12-er noe å kimse av. Her i fjor ble jeg lignende bak en Ferrari 250 (tror det mer spesifikt var en gtb Europa, men er sannelig ikke sikker - uansett kan det ikke være mange av disse her i Norge) ut fra byen på Bærum-siden. Lukten av olje og bensin ble bare toppet av lyden fra v12-eren med forgassere som jobbet seg bortover Frognerstranda. Herlig og støyende.

Fra andre produsenter kan biler som Alfa Romeo 33 Stradale nevnes:

nlz0lgeum3s8d2oezw7n.jpg

Mitchells førsteutkast til hva som senere ble Corvette Sting Ray, også kjent som "Sting Ray racer" og "Corvette Ss":

vzabh5h8d6pxbr81idnn.jpg

Lettvektskonstruksjonen Porsche 904 Gts:

wiuh0ehl1dhjsmeghlyz.jpg

Ghias Supersonic-design - som sett før i tråden - fungerer usedvanlig bra:

5i07jdmfykkcerkw95ye.jpg

Eller bare noe så enkelt som førstegenerasjons Datsun Silvia:

pnyu3ekx5km0djhcgxrz.jpg

... Blant uttalige flere selvfølgelig.

En bils design handler ikke om hvor mye lyd den lager, hvor fort den går eller hvor dyr den er. Design kan utmerket være pent uten at det blir en god bil det sitter på. Selv om jeg synes en bil er pen, betyr ikke det nødvendigvis at jeg har lyst på den. Jeg kunne aldri ha tenkt meg en Ferrari for annet enn å irritere purister, men jeg vet likevel å verdsette enkelte av bilenes utseendet. Samtidig drømmer jeg om en Bristol, Tatra eller en Glas, selv om jeg innser at mange av disse merkenes biler ikke er blant verdens peneste. Ja, kanskje med unntak av Tatraplan 600.

zxm7t0hlv8taaijsljk8.jpg

Så, nei; Jeg forstår ikke fascinasjonen rundt Ferrari 288 Gto.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en amerikansk bil, produsert fra 1912 og utover.. Den var en videreutvikling fra selskapets indianapolis 500 racer fra 1911.. Selskapet ble forøvrig grunnlagt i 1911 også..

Ble dette merket gjenopplivet med en modell basert på Exners design og som Elvis kjøpte et eksemplar av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bils design handler ikke om hvor mye lyd den lager, hvor fort den går eller hvor dyr den er. Design kan utmerket være pent uten at det blir en god bil det sitter på. Selv om jeg synes en bil er pen, betyr ikke det nødvendigvis at jeg har lyst på den. Jeg kunne aldri ha tenkt meg en Ferrari for annet enn å irritere purister, men jeg vet likevel å verdsette enkelte av bilenes utseendet. Samtidig drømmer jeg om en Bristol, Tatra eller en Glas, selv om jeg innser at mange av disse merkenes biler ikke er blant verdens peneste. Ja, kanskje med unntak av Tatraplan 600.

Jeg er absolut enig i mye av det du skriver og min interesse for Ferrari 288 GTO er egentlig relativt begrenset til den nevnte historien fra Frankrike. Det var nok selve settingen som var avgjørende... Sydfrankrike, varmt, kveld/natt, en Porsche 928 S, en Ferrari 288 GTO, god musikk... alt som kunne få en ung Fredrik i den rette stemningen. Ferrari 288 GTO er som tidligere nevnt en relativt sjelden bil å se på veiene (kun 277 stk. produsert) og jeg har da også kun sett modellen en gang senere (forøvrig i Marbella i Spania).

Vedr. akkurat Ferrari 288 GTO ble mange skuffet da den kom iom. at den har en turboladet V8 motor på kun 2,8 liter... ikke akkurat imponerende når det gjelder en supersportsbil fra Ferrari. I så måte var forgjengeren 250 GTO mer av det rette kaliberet iom. at den hadde en skikkelig hissig V12 motor på tre liter... mer normalt i de kretser.

Joda... Ferrari 288 GTO er en av mine drømmebiler, men aller mest vil jeg ha en Porsche igjen og siden jeg er en relativt forsiktig person velger jeg meg en klasssisk 911 fra rundt 1984 (G-Serien)... uten vinger og ekstra plastikk... og med originale felger... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bils design handler ikke om hvor mye lyd den lager, hvor fort den går eller hvor dyr den er. Design kan utmerket være pent uten at det blir en god bil det sitter på. Selv om jeg synes en bil er pen, betyr ikke det nødvendigvis at jeg har lyst på den. Jeg kunne aldri ha tenkt meg en Ferrari for annet enn å irritere purister, men jeg vet likevel å verdsette enkelte av bilenes utseendet. Samtidig drømmer jeg om en Bristol, Tatra eller en Glas, selv om jeg innser at mange av disse merkenes biler ikke er blant verdens peneste. Ja, kanskje med unntak av Tatraplan 600.

Jeg er absolut enig i mye av det du skriver og min interesse for Ferrari 288 GTO er egentlig relativt begrenset til den nevnte historien fra Frankrike. Det var nok selve settingen som var avgjørende... Sydfrankrike, varmt, kveld/natt, en Porsche 928 S, en Ferrari 288 GTO, god musikk... alt som kunne få en ung Fredrik i den rette stemningen. Ferrari 288 GTO er som tidligere nevnt en relativt sjelden bil å se på veiene (kun 277 stk. produsert) og jeg har da også kun sett modellen en gang senere (forøvrig i Marbella i Spania).

Vedr. akkurat Ferrari 288 GTO ble mange skuffet da den kom iom. at den har en turboladet V8 motor på kun 2,8 liter... ikke akkurat imponerende når det gjelder en supersportsbil fra Ferrari. I så måte var forgjengeren 250 GTO mer av det rette kaliberet iom. at den hadde en skikkelig hissig V12 motor på tre liter... mer normalt i de kretser.

Joda... Ferrari 288 GTO er en av mine drømmebiler, men aller mest vil jeg ha en Porsche igjen og siden jeg er en relativt forsiktig person velger jeg meg en klasssisk 911 fra rundt 1984 (G-Serien)... uten vinger og ekstra plastikk... og med originale felger... 8)

HVA du kan fredrik :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA du kan fredrik :D

Det høres kanskje litt imponerende ut at jeg vet litt om disse gamle Ferrari og Porsche modellene, men de var nye da jeg var ung og det at jeg kan litt om modellene er derfor ikke spesielt annerledes enn at dere kan mye om dagens BMW modeller.

For 25-30 år siden fantes ikke internettet og knapt nok seriøse bilmagasiner... iallefall ikke i Norge. Jeg abonnerte på på tyske "Auto, Motor & Sport" og kjøpte "Car" i løssalg hos Narvesen på hjørnet ved Hotell Continental i Oslo (det var det eneste stedet i Oslo der de hadde mange utenlandske magasiner)... Newsweek ble forøvrig alltid kjøpt i samme slengen. Det gikk en måned mellom hver gang det kom nye bilmagasiner... så jeg hadde mer enn god tid til å lese alle data om f.eks Porsche 959... og andre interessante bilmodeller.

Ellers kjørte jeg jo Porsche selv og hadde (har) en god venn som også kjørte (kjører) Porsche. Hans far hadde gått på skole med en daværende sjef hos Porsche i Tyskland og det skaffet oss bl.a privatomvisning i Porsches utviklingssenter i Weissach og naturligvis på fabrikken i Stuttgart... og slikt fremmer selvfølgelig interessen for de forskjellige modellene... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA du kan fredrik :D

Det høres kanskje litt imponerende ut at jeg vet litt om disse gamle Ferrari og Porsche modellene, men de var nye da jeg var ung og det at jeg kan litt om modellene er derfor ikke spesielt annerledes enn at dere kan mye om dagens BMW modeller.

For 25-30 år siden fantes ikke internettet og knapt nok seriøse bilmagasiner... iallefall ikke i Norge. Jeg abonnerte på på tyske "Auto, Motor & Sport" og kjøpte "Car" i løssalg hos Narvesen på hjørnet ved Hotell Continental i Oslo (det var det eneste stedet i Oslo der de hadde mange utenlandske magasiner)... Newsweek ble forøvrig alltid kjøpt i samme slengen. Det gikk en måned mellom hver gang det kom nye bilmagasiner... så jeg hadde mer enn god tid til å lese alle data om f.eks Porsche 959... og andre interessante bilmodeller.

Ellers kjørte jeg jo Porsche selv og hadde (har) en god venn som også kjørte (kjører) Porsche. Hans far hadde gått på skole med en daværende sjef hos Porsche i Tyskland og det skaffet oss bl.a privatomvisning i Porsches utviklingssenter i Weissach og naturligvis på fabrikken i Stuttgart... og slikt fremmer selvfølgelig interessen for de forskjellige modellene... :wink:

da skjønner jeg.hadde ikke gjort noe med en privatomvisning hos Porsche :wink: åssen Porsche har du?kan ikke så mye om Porsche.veit bare at dem lager ett av verdens beste bremser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da skjønner jeg.hadde ikke gjort noe med en privatomvisning hos Porsche :wink: åssen Porsche har du?kan ikke så mye om Porsche.veit bare at dem lager ett av verdens beste bremser

Jeg har dessverre ingen Porsche nå... kone, to barn og et hus krever sitt, men jeg har tidligere hatt modellene 924, 944, 911 og 928 S.

Porsche lager ikke bare verdens beste bremser... de bygger også verdens beste sportsbiler... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...