Gå til innhold

Gjett bilen


D.C.V
 Share

Anbefalte innlegg

Mon tro om det er en Zil? Zil er interresant, og å være reddde for å kopiere kan de ikke ha vært. Her en av luksusdoningene selskapet produserte (også blitt brukt i en oppgave før i tråden):

zil111%2757-%2763-2.jpg

Så ser vi på en eldre Packard Clipper:

Packard_400_5580_1955-736167.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon tro om det er en Zil? Zil er interresant, og å være reddde for å kopiere kan de ikke ha vært.

Det er en Zil 112 prototype... og Zil er utvilsomt et ganske interessant selskap (iallfall i et historisk perspektiv). Selskapet ble dannet allerede i 1916 (dog under navnet Avtomobilnoe Moskovskoe Obshchestvo) og i likhet med Porsche og Lamborghini begynte de med tyngre kjøretøyer. Amerikansk kapital var forøvrig avgjørende da de i 1931 skulle produsere deres første bil... og det mens selveste Stalin var diktator i Sovjetunionen.

I dag bygger Zil stadig luksuslimousiner og de bygges for hånd... og selges til priser som f.eks Rolls-Royce. Jeg tror imidlertid ikke at disse modellene blir eksportert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.amo-zil.ru/zil_eng/10.html

3 trinns automat, forgasser og toppfart på 190, på en 2009 modell :)

Russland er ikke som andre land og med tanke på at enkelte av de russiske oligarkene lokalt har mer makt enn 1800-tallets fyrster og grever i Europa er det ikke så rart at de også har en hang til overdådige statussymboler. At statussymbolene i våre øyne er mer eller mindre latterlige endrer ikke på det faktum at de helt sikkert gjør et stort inntrykk øst for Uralfjellene der folk flest ikke kjenner til f.eks Rolls-Royce. En Rolls-Royce kan være både teknisk sofistikert og elegant, men det hjelper lite hvis folk ikke forbinder den med makt og rikdom. Det gjør imidlertid en Zil limousine i Russland og dette er ganske sikkert poenget med bilen også. Russisk smak er ofte temmelig overdådig (vulgær slik jeg ser det) og hvis man vil gjøre et stort inntrykk (noe oligarkene gjerne vil) er det en Zil som gjelder... iallefall øst for Uralfjellene.

Et annet poeng er at det neppe er enkelt å få gjennomført en service på en Rolls-Royce i byer som f.eks Tomsk i det vestlige Sibir med litt over en halv million innbyggere. Da er det nok lettere med en Zil... den er bygget for og av russere til russiske forhold. Godt over halvparten av Russlands fylkes og riksveier er grusveier med varierende kvalitet og dermed er topphastigheten ikke viktig når det gjelder biler... en topphastighet på 190 Km/t er helt sikkert mer enn nok i Russland... som i Norge forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan alstå konkludere med at vi har Zil av samme grunn som vi har Bristol, og denne grunnen er i all hovedsak å stimulere eierens tro om at biler med design fra åttitallet og teknikk fra krigen er "dah shitt". Så hvorfor har jeg lyst på en av hver?

For øvrig har Bristols forretningsmodell vært usedvanlig lik Zils; Baserer deg på andres design (Zagato eller Bmw - til nød kan det gjøres visse forandringer på designet så lenge det ikke ser nyere ut eller bedre enn utgangspunktet), baser deg på gammeldags teknikk, markedsfør deg til erketradisjonelle rikfolk og håv inn penger. Voilà.

bristol406-59c.jpg

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan alstå konkludere med at vi har Zil av samme grunn som vi har Bristol, og denne grunnen er i all hovedsak å stimulere eierens tro om at biler med design fra åttitallet og teknikk fra krigen er "dah shitt". Så hvorfor har jeg lyst på en av hver?

Fordi disse bilene krever at man er litt eksentrisk og ønsker å fremstå som litt utenom det vanlige. En Bristol er svindyr (uten at jeg helt forstår hvorfor) og bare det gjør at den aldri kommer til å bli like alminnelig som en BMW. Forøvrig har jeg flere ganger lurt på om det i realiteten er knyttet status til en bil som f.eks 3-Serien. De selger som hakka møkk og selv en Ford Mondeo er i dette perspektivet mer eksklusiv enn en 3-Serie i dag. Allikevel vil jeg heller ha en 3-Serie... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...