Gå til innhold

Hvorfor velger ikke flere kompressor?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skal nesten alle som trimmer motoren sin ha turbo?

Greit nok, med turbo får man lettest mest effekt, men på mange måter må det da være bedre med kompressor hvis man ikke absolutt skal ha ut mest mulig effekt? Enklere med eksosen blir det også.

Man slipper jo turbolag og har drag hele veien.

Blir det noe varmeproblemer i forbindelse med kompressor?

Nødvendig med dumpventil?

Hvordan fungerer en kvasskam sammen med kompressor?

Driver å leker litt med tanken på å borre/stroke en m20 til rundt 3 liter og prøve meg på kompressor etterhvert.

kom gjerne med meninger og erfaringer, fordeler og ulemper med kompressor i forhold til turbo.

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Turbo er vel ofte billigere og gir mer effekt, mens kompressor er dyrere sånn i første omgang. Selv har jeg vurdert kompressor i E46, men ville aldri tenkt på en turbo i den bilen.

Skrevet

Beklager at jeg låner tråden din litte grann...

men hvor mye må jeg ut med for å få en god kompressor og det jeg trenger for å få det up and running i min e46320?

Skrevet

Stian_e46: Det er vel bare å lage en ny tråd.... jeg har vurdert kompressor fra ESS, som er et norsk firma i Aremark (eksporterer mye til usa, virker for meg veldig seriøse og vet hva de driver med). Rundt 50k. På sikt mener jeg det ikke er noe å satse på, spesielt ikke med en 320.

www.esstuning.com

Skrevet
Det er stygg lyd i kompressor.

lyden varierer vel fra kompressor til kompressor..

Vet at en del av de lager mindre pen lyd, men tror ikke det gjelder alle typer...?

Skrevet
Det er stygg lyd i kompressor.

Feil; det er stygg lyd i turbo.

Feil, det er stygg lyd i suge suge sugemotor...

En sugetrimmet sekser med høy komp og kvass kam lager IKKE stygg lyd :wink:

Skrevet

har hatt 98 mod 540. Den hadde gått med kompressor (fra ess) fra ca 100.000 km å når eg solgte den hadde den gått 174.000. Eg kjørte bilen ca 25.000km uten noen problem som hadde med motor å drivverk. Byttet kun vanlige slitedeler. Alt i alt veldi fornøyd med kompressor. Nøler ikkje på å kjøpe bil med komp igjen. Men har hørt at 320'ene har en tendens til å blåse topp pakninger.

Skrevet

Det er et stort marked for turbo og det begynner å bli mye bra customdeler å få fatt i.

Kompressor er dog enklere å montere og krever ikke fullt så mye modding fysisk (iallefall med "ferdigkittene").

Det er nok greiest med en kompressorsats som er ferdig konstruert og tuna for din bil. Det snakkes vel om 50k. En veldig ok hk oppgradering, men alt for dyrt og lite effektivt for min smak.

Er man litt praktisk anlagt med verktøykassa så er det ingen problemer å lage seg noe som gir helt ok fraspark for 50k, i kun deler :) Legg i 20-30 til så begynner ting virkelig å flytte på seg. Og 40 til så har du noe som er heeelverst.

En speeda M20/M50/S50/S38 med 1,X bar i innsuget er ikke akkurat noen ubehagelig lydoopplevse..

Kompressor bruker man da det ikke finnes plass for turbo :twisted:

Skrevet
Stian_e46: Det er vel bare å lage en ny tråd.... jeg har vurdert kompressor fra ESS, som er et norsk firma i Aremark (eksporterer mye til usa, virker for meg veldig seriøse og vet hva de driver med). Rundt 50k. På sikt mener jeg det ikke er noe å satse på, spesielt ikke med en 320.

www.esstuning.com

Hvorfor er ikke kompressor noe å satse på med en 320?

Etter hva jeg har lest på ess side sider mener de at TS2 kitet vil få en 320 til å yte 250hk i motor med en ytelse 0-100 på 6,3 sekunder. Om ikke det er bra for en 320, så skjønner ikke jeg..? Tilsvarende ytelser som 330i manuell, og da er ikke 50k mye etter min mening..

Driver å vurderer kompressor selv fra Ess og tenkte å høre med om disse tallene er reelle. Og også høre om dette jeg leste over med toppakning som føyker, for det er ikke interessant å ha mye bytte i lengden.

Skrevet

Like gjerne en 320 som noe annet kanskje. Har bare en følelse av at til slutt så selger man bilen til fordel for noe råere uansett. For min del har jeg kommet fram til å vente med mer power til jeg får en M3.

Nei, jeg har egentlig ikke så mye å si til mitt forsvar annet enn at jeg har hatt lyst på kompressor til bilen min lenge selv, men jeg kom fram til at den dagen jeg vil selge bilen og skal oppsummere det hele, så tror jeg kanskje ikke det er verdt det for min del. Skulle jeg hatt bilen hele dens levetid ut, så.

Bør i tillegg ha bedre bremser, understell, foringer, kanskje clutchen ryker og what not.

I tillegg kan det bli pes med eu-kontroll, eller forsikringa hvis uhellet skulle være ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...