Gå til innhold

Hvorfor velger ikke flere kompressor?

Anbefalte innlegg

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Konklusjonen må være at turbo låter best ihvertfall.

Dette hørtes ut som et lite produktivt sagbruk.

Fortsatt totalt uenig.

Er så lei av å høre alle turbobilene som vandrer rundt på norsk vei. Enda værre med de som har en værsting "pop-off" for å fullføre det hele som høres ut som en sutrende unge på innpust. Jeg forbinder mest ettermontert turbo med rånemiljøet og mer eller mindre en mote-sak.

Greit nok at turbo kanskje er mer økonomisk, men det er nok ikke økonomien folk tenker på når de bytter turbo eller kompressor uansett.

Hvorfor ikke ha noe som er mer diskrè?:

http://www.youtube.com/watch?v=2VwWXdFP6ZA

Er vel en grunn til at VS motor brukte turbo og ikke kompressor i sin "gamle" M5 kanskje?

Tviler på at det er lyden han ville ha!

Skrevet
Er vel en grunn til at VS motor brukte turbo og ikke kompressor i sin "gamle" M5 kanskje?

Og dette er noe du vet?

Skrevet

Og dette er noe du vet?

Etter ett par samtaler med han på verkstedet for ca 3 år siden, så ja...

Vil påstå det ja.

Skrevet

Viss lyden på kompressoren er så fæl kan dare bare la den suge lufta igjennom en intercooler. da hørres ikke noe serlig uling lenger.

Kompressor har uansett mye bedre kurve for ladetrykk,, og jeg tviler på at en bil med 500 ketchup-turbohestekrefter kjører fra en tilsvarende bil med kompressor, selv om toppeffekten ikke blir like høg. Turbo i bmw er barnslig, helt umulig og kjøre effektivt med noe så eksplosivt. dette hører hjemme i japse/råne-miliøet.

Skrevet
Viss lyden på kompressoren er så fæl kan dare bare la den suge lufta igjennom en intercooler. da hørres ikke noe serlig uling lenger.

Kompressor har uansett mye bedre kurve for ladetrykk,, og jeg tviler på at en bil med 500 ketchup-turbohestekrefter kjører fra en tilsvarende bil med kompressor, selv om toppeffekten ikke blir like høg. Turbo i bmw er barnslig, helt umulig og kjøre effektivt med noe så eksplosivt. dette hører hjemme i japse/råne-miliøet.

Jeg tror intercooleren fungerer bedre hvis du setter den på trykksiden :wink:

effektkurver på moderne turbomotorer begynner å bli ganske jevne, se bare på den nye 335i eller 635d

Skrevet

Hvorfor har ikke Audi hentet mer enn 580hk ut av sin 5-liters V10 i den nye RS6? Litt rart med tanke på at det er en biturbo!?

BMW har jo henet ut 507hk fra en sugemotor!!

Skrevet

Hensikten med en ic er og kjøle ned den komprimerte luften.

Var hensikten og dempe lyd, så er orginalt luftfilter en flott sak..

Du har nok kjørt mye eksplosivt innen BMW skjønner jeg. :lol:

Skrevet
Det er stygg lyd i kompressor.

lyden varierer vel fra kompressor til kompressor..

Vet at en del av de lager mindre pen lyd, men tror ikke det gjelder alle typer...?

Skrukompressor har ikke den "fæle" lyden

Skrevet

Tror den minner litt mer om "susing". De hviner ikke slik som de andre gjør, har jeg forstått. Er vel kanskje stempelkompressor som hviner. Ikke så mye greie på kompressor, så ikke stol blindt på detta :lol:

Skrevet
Hvorfor har ikke Audi hentet mer enn 580hk ut av sin 5-liters V10 i den nye RS6? Litt rart med tanke på at det er en biturbo!?

BMW har jo henet ut 507hk fra en sugemotor!!

Fordi poenget ikke er flest mulig hestekrefter, men derimot mer enn nok hestekrefter og samtidig et massivt dreiemoment på 651 Nm mellom 1500-6250 rpm. BMW´s S85B50 motor yter maksimalt 520 Nm ved ekstremt høye 6100 rpm. Som du sikkert forstår... dette er to helt forskjellige motorer selvom de begge har en V10 konfigurasjon.

Skrevet

Apropos Audi og momentsterke motorer... den nye Audi R8 V12 TDI har en 5934 cm3 stor V12 turbodiesel motor som yter 493 HK ved 4500 rpm og... hold dere fast... 1004 Nm ved 1750 rpm. Med en 6-trinns manuell gearkasse er dette nok til 0-100 Km/t på 4,2 sekunder og en topphastighet på 325 km/t. I hht. CAR er det imidlertid mellomakselerasjonene som tar førstepremien... de omtales på følgende måte: "It´s mid-range grunt provides access to a different time zone and leaves other cars standing"... :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...