Bjørn 320 Skrevet Mai 18, 2008 Skrevet Mai 18, 2008 Ett spørsmål anngående verkstedpraksis, var innom på mitt lokale bmw verksted å spurte om hva de skulle ha for å nullstille slitasje varsleren på bremseklossene mine, noe de ikke kunne gjøre sa de. pga jeg hadde gjort jobben selv, jeg prøvde å forklare at jeg har skiftet bremser 1000 ganger noe som er en grei jobb. Og ikke minst at jeg brukte kun orginal deler. men nei ikke snakk om. Men de kunne gjøre det neste gang jeg kom inn på service med bilen, hvorfor det egentlig ? fortsatt jeg som har gjort jobben. Du bør seriøst vurdere å finne deg nytt verksted...
Bimmerlars Skrevet Mai 18, 2008 Skrevet Mai 18, 2008 Ett spørsmål anngående verkstedpraksis, var innom på mitt lokale bmw verksted å spurte om hva de skulle ha for å nullstille slitasje varsleren på bremseklossene mine, noe de ikke kunne gjøre sa de. pga jeg hadde gjort jobben selv, jeg prøvde å forklare at jeg har skiftet bremser 1000 ganger noe som er en grei jobb. Og ikke minst at jeg brukte kun orginal deler. men nei ikke snakk om. Men de kunne gjøre det neste gang jeg kom inn på service med bilen, hvorfor det egentlig ? fortsatt jeg som har gjort jobben. Du bør seriøst vurdere å finne deg nytt verksted... Støtter den
Mexos Skrevet Mai 18, 2008 Skrevet Mai 18, 2008 Det finnes mange slike verksteder rundtom, vet om en kompis av meg som hadde bilen sin inne på verkstedet som observerte bilen sin sidelengs ut av en rundkjøring når vedkommende på verkstedet var å prøvekjørte den. Men alt ble nektet på når eier tok det opp.Ett spørsmål anngående verkstedpraksis, var innom på mitt lokale bmw verksted å spurte om hva de skulle ha for å nullstille slitasje varsleren på bremseklossene mine, noe de ikke kunne gjøre sa de. pga jeg hadde gjort jobben selv, jeg prøvde å forklare at jeg har skiftet bremser 1000 ganger noe som er en grei jobb. Og ikke minst at jeg brukte kun orginal deler. men nei ikke snakk om. Men de kunne gjøre det neste gang jeg kom inn på service med bilen, hvorfor det egentlig ? fortsatt jeg som har gjort jobben. Nullstille slitasjevarsleren? På mine biler har jeg skiftet slitasjevarsleren. Koster jo under 100 lappen stk og er en foran og en bak. Da vil lampa slutte å lyse. Er sånn at når klossen blir slitt så kobles varsleren til jord og er ødelagt etterpå. Slik er det Ihvertfall på E36. Men mulig du snakker om en nyere bil med annet system? En kompis av meg observerte også sin E39 komme sidelengs under prøvekjøring når han skulle hente bilen sin på verksted. Tok det opp med verksmesteren som la seg langflat. Var vel også et verksted her i byen hvor en mekaniker klarte å krasje en e36 m3 under prøvekjøring. Han var lærling og mistet jobben.
kazynor Skrevet Mai 18, 2008 Skrevet Mai 18, 2008 er en grunn til at jeg er lærling på lastebilverksted...ikke mye sidelengs ut av rundkjøringer med de... Men håper at folk her ikke automatisk blir negative når det kommer en lærling som skal skru på bilene deres. er vel en veldig begrensa del som herjer med bilene slik det er nevnt her. og de blir fort luket ut.
morteym Skrevet Mai 18, 2008 Skrevet Mai 18, 2008 Tronrud Bil i Fredrikstad (Råbekken). Hadde kjøpt ny pære til parklys og skiltlys på Mekonomen, før EU-kontroll. Men jeg fant ikke ut hvordan jeg byttet pære på skiltlyset, så jeg kjørte bort på BMW og spurte i skranken, hvor jeg som vanlig måtte vente så lenge at vi som står i køen begynner å se oppgitt på hverandre. - Skulle bare høre med de på verkstedet. Kjørte bilen til åpningen, og spurte pent. Han var egentlig opptatt, men gikk med en motvillig gange mot bilen, og bøyde seg ned og vippa enkelt og greit ut dekselet (doh!) med et lite skrujern på no time. Jeg sto klar med ny pære i hånda. Han tok ut den gamle pæra og sa "Sånn." Jeg rakk knapt å si "åå, var det så enkelt" før det arrogante trynet trykka inn den gamle pæra igjen og kneppa igjen dekslet åpenbart for å være ugrei. Så begynte han å gå. Måtte ta en skikkelig sur tone for å få han til å snu rundt og vippe ut dekslet på nytt siden jeg ikke hadde så lite skrujern på meg. Jeg sa ikke takk eller hade. For en idiot!!!!!!!
Superbeetle Skrevet Mai 18, 2008 Skrevet Mai 18, 2008 Da jeg jobbet på bilverksted(større bilforhandler i bergen) fikk jeg mange gode eksempler på grunner til å ikke levere bilen fra seg i det hele tatt.. F.eks... Var en del som aldri brukte trekk i setene, med unntak av biler med lyst interiør (for da ser man jo flekkene man lager ) Hvis det var en bil med litt stor motor innom, så var det ofte lengre prøvekjøringer. Gjerne første en tur med mekaniker, så en tur med verksmester, og så måtte jo formannen ha seg en runde også. Høye turtall og hopping over fartshumper var vel ganske vanlig Mange tvilsomme reperasjoner også. F.eks å legge bremserør rundt bensintanken med nye klemmer og strips(ja strips) istedet for å ta ned bensintanken å legge rørene der de skal ligge. Og ellers mye sånn "det kunden ikke ser" - mentalitet
Thunder Skrevet Mai 18, 2008 Skrevet Mai 18, 2008 Mye skremmende lesning her! Dette får meg til å få lite lyst til å levere fra meg min bil på merkeverksted. De erfaringene jeg har hatt med Jæger Sentrum (BMW forhandler i Bergen) har til nå vært gode. Men det er vel pga. jeg bare har snakket med babesene i skranken.
BRIO Skrevet Mai 18, 2008 Skrevet Mai 18, 2008 Jæger sentrum har gjort god jobb for meg flere ganger, bortsett fra at de ikke klarer å ha bilen klar til lovet tid. I høst gikk det en og en halv dag lenger en det skulle. Sist uke gjentok dette seg. Fikk bilen igjen en dag for sent. Når jeg tok dette opp med de på Jæger var det bare ansvarsfraskrivelse og ingen beklagelse å få. Det virker som om mitt behov for bil ikke er tilstede. Kanskje jeg bare har bil for å sørge for at Jæger har et eksistensgrunnlag
Thunder Skrevet Mai 18, 2008 Skrevet Mai 18, 2008 Det er ikke holdbart å ikke klare å levere fra seg bilen innen avtalt tidsfrist!!!
Aroid Skrevet Mai 18, 2008 Skrevet Mai 18, 2008 Det er ikke holdbart å ikke klare å levere fra seg bilen innen avtalt tidsfrist!!! no må dere gi dere. vist det har vårti satt 2timer på å skift hjullager bake på en E36. å det er opp rustet over alt og det er ett helvete å få løs noe som hels uten at man skal bytt ut camber skruer og osv osv. å bruker 4timer på det. det er faktisk ikke vårres feil at vi bruker den tiden. det er faktisk personen som har bilen som har lett bilen blitt rustet opp. også vist den camber skruen går til helvete så må den byttes uansett om kunden vell eller ikke. dem timan dere får på verkstedet er dem timan vi skal bruk vist alt går som det skal gjør. det blir samma vist du skal kjør i fra oslo til trondheim på vinteren å alt går fint når du starter og lengere du kommer jo værre blir det å lengere tid blir du å bruk å kom deg fram.
crizi Skrevet Mai 18, 2008 Skrevet Mai 18, 2008 trenger ikke merkeverksted.. neste gang min bil skal in på service er det på mekonomen til han som jeg kjøpte bilen av.. er veldig fornøyd med bilen min og tidligere eier var selv mekaniker så var godt tatt vare på og har planer om å bruke dem.
Bimmerlars Skrevet Mai 18, 2008 Skrevet Mai 18, 2008 Er greit nok at man bør ha bilen klar til den tiden man har sagt den skal være ferdig, men noen ganger går ikke alt på skinner og da går ikke det. Mange kunder som ikke skjønner det. De tror at det å ha bil er noe de har krav på 24 timer i døgnet hele året rundt. En bil går i stykker, den ruster, ting knekker. Sånn er det bare. Er man dønn avhengig av bilen sin må man rett og slett kjøpe seg en til
kazynor Skrevet Mai 18, 2008 Skrevet Mai 18, 2008 Føler at jeg igjen må ta til forsvar for verkstedene her. Det at arbeidet kan ta lenger tid enn det som først blir opplyst, er veldig vanelig. Alle verksted arbeider ut ifra en tidsliste, hvor hver jobb skal ta så og så lang tid under "perfekte forhold". Men nå er det ikke så ofte at ting er helt "perfekte". Kanskje det er mye rust under bilen, slik at ting som skal skiftes tar lenger tid å få løsna? Kanskje et knekkes en bolt under demontering? Hvis bilen ikke er underspylt eller rengjort, så må kanskje dette gjøres bare for å komme igang med det som egentlig skulle gjøres? Kanskje det viser seg at det som var problemet var noe annet, og de må fikse noe mer? Kanskje det er problemer med deleleveransen? Eller igjen kanskje mekanikkeren som holdt på med jobben blir syk, eller må være hjemme med unger osv. Er veldig mye som spiller inn, og disse listene med oppsatt tid er oftere bare en vag beregning på hvor lang til en jobb vil ta. slikt er det bare. Men når verkstedet derimot ikke gir beskjed om at bilen ikke blir ferdig til tiden, eller om noe annet som ikke var forutsett, er det en helt annen sak. Dette kan komme av dårlig komunikasjon mellom verksted og kundemotaker, eller bare at noen har glemt å si ifra. Men det skal sies ifra, og det skal eventuelt arrangeres med leiebil. Det bør også gjøres klart hvorvidt det er en lærling eller en fagarbeider med xx antall års erfaring. Hos oss blir dette meldt fra om, som i et eksempel er en "drop in" jobb gjerne noe som en lærling kan settes til. da blir det gjort oppmerksom på at det kanskje ikke er ledige fagarbeidere, men at vi har en lærling som kan dette og kan fikse det, dog det kan ta litt lenger tid. Og ja, jeg er lærling og stolt av det
Thunder Skrevet Mai 18, 2008 Skrevet Mai 18, 2008 Mange gode poenger kazynor. Jeg er veldig enig med deg. Selv jobber jeg i bilverksted, ikke som mekaniker men vi strekker oss lengst mulig for å få fornøyde kunder. Det er tross alt det vi lever av. Det virker som om du har samme innstillingen som meg til arbeidet. Og selvsagt kan uforutsette ting skje. Men igjen er det viktig å meddele kunden i tide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå