///oddvar Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 Hei. Vurderer og kjøpe meg en e30 4dørs, pris satt til 7000kroner. Men lurer på hvordan motoren er? Noen ulemper med motoren osv? Motoren har godt 235000km. Takker på forhånd
plumbo79 Skrevet Mai 24, 2008 Skrevet Mai 24, 2008 Lurer litt på disse motorene selv, holdbarhet, forbruk og trimmemuligheter.
Fredrik Skrevet Mai 24, 2008 Skrevet Mai 24, 2008 M21 motoren er iallefall gammel nok iom. at den kom på markedet allerede i 1983... og som dieselmotor er dette rene steinalderen. Jeg har hørt om folk som har chippet disse motorene med bra ytelsesmessige resultater, men det er helt sikkert ikke like bra i forhold til miljøet. Hverken forbrenning eller fravær av div. filtre er iht. dagens standarder og det er absolut ikke noe å satse på. Originalt er M21D24 motoren heller ineffektiv sett med dagens øyne... en rekkesekser på hele 2443 cm3 som kun yter 115 HK ved 4800 rpm og 220 Nm ved 2400 rpm er ikke mye å skryte av. Selv min gamle M47D20 rekkefirer på 1951 cm3 yter 115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm ved 1750 rpm... og den har i det minste en katalysator. Helt tragisk blir det når man tenker på at M21D24 motoren også fantes som sugediesel... 86 HK ved 4600 rpm og 152 Nm ved 2500 rpm yter den.
oddis Skrevet Mai 24, 2008 Skrevet Mai 24, 2008 Kan heller ikke tro en slik bil er så mye å samle på. Spesiell er den, men der stopper det. Evt kan du få tak i en nyere dieselmotor om du på død og liv vil ha E30 diesel. Mitt tips er derimot: Kjøp bilen, selg deretter veiv (3-4k) , grenrør og turbo og bygg den om til bensin eller selg den i deler. Kort oppsummert
e30 tic Skrevet Mai 25, 2008 Skrevet Mai 25, 2008 hvorfor så negativ til m21 egentlig?det er snakk om en stein alder motor ja.. men hvilke andre bil produsenter hadde en 2.4 td som som gav effekten so m21 gjorde på 80 tallet sammenlign i det minste med motorer fra samme årgang. m21 ordentlig justert etter kunstens regler, så har man en morro gammel arbeidsbil som går overraskende godt og rimelig, om man ser bort fra dagens diesel priser og avgifter rett i kassa!
Fredrik Skrevet Mai 25, 2008 Skrevet Mai 25, 2008 hvorfor så negativ til m21 egentlig?det er snakk om en stein alder motor ja..men hvilke andre bil produsenter hadde en 2.4 td som som gav effekten so m21 gjorde på 80 tallet sammenlign i det minste med motorer fra samme årgang. m21 ordentlig justert etter kunstens regler, så har man en morro gammel arbeidsbil som går overraskende godt og rimelig, om man ser bort fra dagens diesel priser og avgifter rett i kassa! Joda... M21D24 motoren var absolut en fin konstruksjon da den var ny, men det fantes også andre bilprodusenter som hadde like effektive eller mer effektive dieselmotorer på begynnelsen/midten av 80-tallet. Mercedes-Benz hadde f.eks en R5 dieselmotor på 2497 cm3 som ytet 122 HK og 225 Nm. PSA (Peugeot og Citroën) hadde en R4 dieselmotor på 2498 cm3 som ytet 120 HK og 258 Nm. Forøvrig mener mange at det var Volkswagen Golf I GTD (R4 dieselmotor på 1588 cm3 som ytet 70 HK og 133 Nm) som for alvor gjorde dieselalternativet populært hos folk flest. Den hadde fornuftige ytelser... størrelsen på motoren tatt i betraktning og den var mye billigere enn f.eks BMW E30 324d. BMW E30 var på 80-tallet en dyr bilmodell og på mange måter hadde 3-serien på denne tiden en høyere status enn i dag. BMW var alene om å kunne tilby små og effektive rekkeseksere i en relativt sportslig innpakning... og dette salgsargumentet ble naturligvis overført til dieselmodellene også. Det ble imidlertid produsert knapt 76000 stk. E30 324d og ca. 21500 stk E30 324td... mot ca. 381000 stk E30 320i og ca. 467500 stk. E30 316i. Altså kun en moderat salgsuksess for dieselalternativet med M21D24 motoren.
plumbo79 Skrevet Mai 25, 2008 Skrevet Mai 25, 2008 Hvilken moderne dieselmotor er lettest å tilpasse i en e30 da?
Fredrik Skrevet Mai 25, 2008 Skrevet Mai 25, 2008 Hvilken moderne dieselmotor er lettest å tilpasse i en e30 da? Nå er jeg på tynn is, men E34 ble levert med både M21D24 og M51D25 motorene... så M51D25 motoren kunne kanskje være et alternativ i en E30. Den motoren er ikke akkurat moderne, men den er mer moderne enn en M21 motor og den har betydelig bedre ytelser iallefall med intercooler... 143 HK ved 4600 rpm og 280 Nm ved 2200 rpm (1996-2000).
Rakessh Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 Hvis du sjekker MyE28.com så har du folk der som henter ut alt fra 200 til 600 hest på M21D24td... Så det trenger ikke være noen sinke.
Hawkon88 Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 Hvilken moderne dieselmotor er lettest å tilpasse i en e30 da? Nå er jeg på tynn is, men E34 ble levert med både M21D24 og M51D25 motorene... så M51D25 motoren kunne kanskje være et alternativ i en E30. Den motoren er ikke akkurat moderne, men den er mer moderne enn en M21 motor og den har betydelig bedre ytelser iallefall med intercooler... 143 HK ved 4600 rpm og 280 Nm ved 2200 rpm (1996-2000). M51 kan du også chippe, og få et betydelig bedre drag i bilen..
Just-turbodiesel Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 hvis du ikke vil ha motoren, så kjøper jeg den gjerne av deg. Motoren har svak topp, men er trimvennlig til tusener! Jeg vil anbefale deg å ignorere innlegg som kommer fra folk som ikke har peiling på diesel eller interesse for maskulint ordentlig maskineri..de tror at en trimma m21d24 er treigere enn 320d, så da skal man ikke forvente så mye. De syns at f.eks at e30 m3, bmw z3/z4 og liknende er barskt, så da skal man ikke ta innleggene deres så seriøst. Eller bare se på at enkelte drar fram miljøet som et argument, det sier egentlig alt om personen. Kanskje greit å gå litt nærmere inn i materien før man uttaler seg om noe man har lært av fjernsynet?! Miljøhysteriet er en profittjakt, de fleste oppadgående har skjønte dette før det startet. on topic: 164hk som er beskjeden trim på disse bilene gir 0-100 på ca 6.7 sek med to girskift. Holder på et lignende prosjekt selv, skal se hva jeg får til for ca 70 000kr inkl kjøpet av bilen. Brukt ca 35 000kr til nå, så skal det påkostes minst det samme utover, så får vi se hva vi får til med denne bilen.. clutchen slipper før du når maks hk av originalpumpa, så det er mye å gå på...Jeg satser på å røyklegge klimahysterikere!
Fredrik Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 Jeg vil anbefale deg å ignorere innlegg som kommer fra folk som ikke har peiling på diesel eller interesse for maskulint ordentlig maskineri..de tror at en trimma m21d24 er treigere enn 320d, så da skal man ikke forvente så mye. Hehehe... noen er for tøffe for deres eget beste også... diesel maskulint ???... Da kjører du sannelig mest traktor og/eller lastebil... M21D24 er uten tvil trimmevennlig, men effektiv og miljøvennlig blir den aldri.
Just-turbodiesel Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 Jeg vil anbefale deg å ignorere innlegg som kommer fra folk som ikke har peiling på diesel eller interesse for maskulint ordentlig maskineri..de tror at en trimma m21d24 er treigere enn 320d, så da skal man ikke forvente så mye. Hehehe... noen er for tøffe for deres eget beste også... diesel maskulint ???... Da kjører du sannelig mest traktor og/eller lastebil... M21D24 er uten tvil trimmevennlig, men effektiv og miljøvennlig blir den aldri. det ryker sort, det forurenser, det suser i turboer, det er bedre enn mus! Hatt en del bmw'r med bensin og 200-300hk, men etter at jeg kjøpte min første turbodiesel som jeg "trimma opp" så den brukte over 3 liter på mila, så har det ikke blitt annet! Helt konge! Elsker det så kraftig at et par forhold har gått dundas, noe jeg er fornøyd med! Trimma turbodiesel er tingen.. lag deg en bruker på forumet vårt, så skal du se noen liknende prosjekter og så deler vi erfaringer der!
Saltkjelen Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 on topic:164hk som er beskjeden trim på disse bilene gir 0-100 på ca 6.7 sek med to girskift. Ja, så bra som denne 324td'en er er det jo rart at BMW fortsatt ikke produserer denne motoren. To turboer og 100hk til burde jo hvertfall ha presset 0-100km/t til under 4 sekunder. Selv E60 M5 måtte sett seg rævkjørt av denne gromme dieselmotoren fra 80- tallet!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå