Gå til innhold

mhanes E38-730d SOLGT

Share

Anbefalte innlegg

Ser at termostaten min har instemplet 88 grader ja.

Testet min i vasken nå, har relativ varmt vann i springen.

Det virket som den åpnet allerede ved denne tempen.

Får den nye og forhåpentligvis riktige termostaten på fredag så da blir bilen skrudd sammen igjen, så blir det test tur etter jeg har luftet systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 173
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

åå, jeg liker at folk bruker pengene sine på teknisk før dill dall! Hvor mange hundre tusen har du planer om før du skal selge bilen? ;)

Hvis vi kunne måle det meste i penger, er vel den mest imponerende posten i regnskapet på denne og lignende prosjekter den store mengden (ubetalte) arbeidstimer som ligger bak det ferdige resultatet.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åå, jeg liker at folk bruker pengene sine på teknisk før dill dall! Hvor mange hundre tusen har du planer om før du skal selge bilen? ;)

Hvis vi kunne måle det meste i penger, er vel den mest imponerende posten i regnskapet på denne og lignende prosjekter den store mengden (ubetalte) arbeidstimer som ligger bak det ferdige resultatet.:)

hehe.. ja, det er sant! poenget mitt var også at godt det er flere som velger en bil som er i ordentlig teknisk stand, fremfor så mange gjør å prioritere hjul, styling osv uten å bry seg om hvordan bilens tilstand er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget mitt var også at godt det er flere som velger en bil som er i ordentlig teknisk stand, fremfor så mange gjør å prioritere hjul, styling osv uten å bry seg om hvordan bilens tilstand er..

Det skjønte jeg - og det er jeg enig i.:)

Jeg er heller ikke sikker på om denne måten å holde bil på blir særlig dyr. Det å kunne skifte hjullager, ABS-sensor og bremseskjold samtidig har mye for seg - men er en fornuft som et verksted vil slite med å selge til gjennomsnittskunden. Det aller dyreste er nok å sette store hjul på en halvslitt bil, og la verkstedet bytte en og en foring og ett og ett ledd i understellet etter som de sliter hverandre ut - og dette er vel en løsning mange ender opp med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen montert sammen igjen !

jgam8vgmnbkwvooovc9s.jpg

Da er det slått fast det jeg egentlig skjønte etter testen i vasken, det var termostaten som hadde begynt å åpne vel tidlig. Som 740d beskrev kan det være vanskelig å se dette ved en visuell kontroll, men som dere ser av bildet fra test turen så er det ikke noe tvil om at det var den som var årsaken til at temperaturen lå mellom 66 og 75 grader.

Det gikk greit å montere på plass igjen termostaten og bytte slangen som var skadet, og etter å ha fylt på kjøleveske og luftet systemet var jeg spent på resultatet som knapt kunne bli bedre :D På bildet er bilen i fart nedover en lang bakke uten belastning av motor og tempen gikk ikke under 87 grader.

Så her er det bare å sette igang Odd-M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å bestille og komme i gang. Ingen uoverkommerlig affære skulle jeg tro.

Har du komplett prosedyre for lufting eller er systemet selvluftende?

Tidligere bensinutgaver kan være et "helvete" å lufte hvis man ikke gjør det korrekt, hvilket jeg ikke tror flertallet gjør i og med at det visstnok kreves bratte bakker og litt lurium.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tok det på sparket. Skrudde av fremste del av plastdekselet (det med BMW rondellen) som forøvrig måtte av uansett ved bytte av termostaten. Der finner du lufteskruen. Jeg fylte på kjølevæske med denne i åpen stilling, helt til det rant ut av den. Stengte den og fylte opp ekspansjonstanken. Startet bilen og gikk frem og åpnet den igjen. Det kom da mer luft ut av den og den ble stengt igjen da det kom en jevn strøm av kjølevæske ut. Gjentok dette flere ganger mens bilen ble varmere. Gjorde dette en siste gang etter jeg hadde kjørt en tur, og etterfylt ekspansjonstanken.

Bilen er stabil på temperaturen nå, så det ser ut som dette gikk bra.

Forøvrig kan det se ut som den lufter seg selv i ekspansjonstanken, men er ikke sikker på dette.

Enkel beskrivelse av hvordan jeg skiftet termostaten:

1. Demonter fremste plastdeksel på motor.

2. Demonter røret fra luftfilter til turbo.

3. Løsne røret som kommer fra grenrøret et sted og går frem til midten av motoren. (løsner 2 skruer ved grenrør og en i front)

4. Demonter slange fra termostat til radiator

5. Demonter slange fra termostat i retning ekspansjonstank

6. Skru ut termostaten (4 skruer)

Monter i motsatt rekkefølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Ja ja, synes bilen nå begynner å bli i meget bra stand, men har irritert meg over at det mangler noen plastdeksler under motoren.

Dette måtte jo fikses!

Ble lettere deprimert da jeg fant ut de dekslene jeg manglet kostet ca 4500 kroner til sammen. Men så fant jeg plutselig ut at det var et mer heldekkende dekksel som kunne kjøpes noe billigere.

Dekselet ble bestilt og jeg ante fremdeles ikke uråd da jeg fant ut at man trengte noe bøyler og "popnuts" bolter av større dimmensjon.

Skulle hente delene i dag og ble noe overrasket!

ipu0xp0eodx8g253tz52.jpg

Her er det altså snakk om en over 3mm tykk stålplate, som festes med grove bøyler og bolter. Veier litt men det holder søla unna :wink:

Må si meg meget fornøyd med handelen på GS. Dette ble mye rimeligere og mye bedre sikring av motor rommet enn planlagt :D

Eneste minus er den spesialtangen til boltene jeg egentlig måtte kjøpe til 3500 kroner på Molde-Jernvare... :shock: .. dette ordnet jeg på Wurth i stedet til mindre enn 1/3 av prisen.

Starter vel montering i løpet av helgen.

Anbefales til 7 serier der plasten er litt sprukken og ikke sitter godt fast under der. Stål er tingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle starte montering i dag.

Braketten på traversen som er laget for garasjejekk ol. var det ferdige hull borret opp klare for å sette inn hylsene.

Den store bøylen foran må det immidlertid borres opp hull i karroseriet litt oppe i mottorrommet. Det har jeg ikke tid til i dag så det må utsettes ihvertfall to uker. Passformen er immidlertid perfekt på bøylen i forhold til karroseriet og jeg prøvde også platen under bilen og det så bra ut det også, men det er viktig at bøylen blir festet på rett sted.

fsjwvtgfmxucoiqawgvh.jpg

Når jeg tok av plast dekselet forran viste det seg at det ikke var så "ødelagt" som forventet, som dere kan se av bildet. Den delen som var mest ødelagt er også utskiftbar. Grunnen til at det hang å slang litt var rustne fester. Som dere også ser av bildet kjøpte jeg for noen år siden forskjellige karroseri skruer, fester ol. og dette kom godt med nå. Her var det bare å plukke ut det som måtte byttes.

66mq502c5t98uc6cg1ty.jpg

Tidens tann virker godt inn på skruer og fester. Bildet over viser bare litt av tilstanden. De store skruene (ikke avbildet) var egentlig i god stand, det var verre med motholdet til disse, men jeg hadde heldigvis nok av de også slik at platen nå sitter som støpt under bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det siste. Ligner veldig på en poppnagel-tang, men den setter inn "muttere" i karroseriet. Men den fungerer etter samme prinsipp bare at her setter man inn hylser som er gjennget opp innvendig slik at man senere kan skru i skruene som feks i dette tilfellet holder bøylen som igjen holder platen under motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er likevel at man også kan justere knekken i seteryggen elektrisk. Det har gjort at jeg har funnet meg hakket bedre til rette i 7 serien her enn hva jeg gjorde i den forrige 5 serien min som ikke hadde dette alternativet.

Jeg har også disse setene. Dem er magiske! Hadde mulighet til å bytte til M5 seter i min, men droppet dette siden dem er langt i fra like gode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja setene er uten tvil gode, kjørte konebilen til jobb i dag (96-mod Mondeo), du verden for en forskjell det er i sittekomforten.

Ble bare ferdig med å polere halve 7eren i går så den fikk hvile seg i garasjen. Skal gjøre meg ferdig idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...

Ja vel ja vel...

Utslitte dekk (de har vært brukt i 4-5 år på både 530d'n og 730d'n slitasje indeks på 480 slå den! (nydekka har 200)) er ikke noe å kjøre med selv med 16" :wink: , så da tok jeg like godt å kjøpte meg noen brukte 19" som jeg satte nye dekk på.

19" Hvite RH felger.

Har det jævlig travelt for tiden (hjelper lite at man har influensa i tillegg), jobb, diverse verv, giftemål, ferietur til usa skal planlegges osv. måtte få på nye felger og dekk i kveld før jeg skulle tømme stuen for møbler ifm sliping av parkett i morgen.

Jekker opp bilen setter på nytt hjul og jekker ned igjen.

Det har begynt å mørkne.

Hører en rar lyd.

Jekker opp fremme og skifter til nytt hjul jekker ned igjen.

Hører en rar lyd.

Mistenker at dekkene tar ann i noe, skjønner ikke dette pga. at jeg har regnet og målt at det skal gå bra.

Jekker opp igjen bilen bak igjen, tar hånden bakom dekket og kjenner noe spist som står noen millimeter fra dekket.

Tar av dekket og konstanterer ved hjelp av lommelykt at fjæren er knekt i to og står i vinkel ut mot dekket.

Prøver å dra ut ene biten av fjæren som står nærmest dekket og rette opp demperen.

Bilen faller ned av jekken.

ARRRGHHHHH

Har ikke tid til å fikse på dette selv nå, mitt i bryllupsforbredelser og oppussing +++++ Sansynligvis opptatt på merkeverksted ut denne uka....

Blir bare så utrolig lei!

Har byttet begge fjørene fremme fra før, nå bytter jeg begge bak + nye dempere så her er det nok snakk om en formue, får bare håpe de finner tid til meg snarest.

Vel det var nok syting, nå får jeg sette igang med å få ut møblene slik at det er klart til han parkettsliperen kommer i morgen tidlig....

Er glad for at dette i den store sammenhengen tross alt bare er bagateller, men må si at det ikke bare er fjæren som er knekt for tiden!

Hva er det foresten med de fjærene... var knekt på Mondeon min nå på EU kontroll også. Blir stålet sprøtt etter en 10 års tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...