Tore Diesel Skrevet September 17, 2008 Share Skrevet September 17, 2008 Fint med litt slike fakta på bordet ja Ikke verst at en stor tung 7'er ligger under 0,6 da. Er rimelig fornøyd med forbruket på 530 d'n min jeg også, mens tds'n ligger noe høyere. Rimelig nære litern på mila, men da er det kun små/blanda kjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet September 18, 2008 Forfatter Share Skrevet September 18, 2008 Ja 0,57 er ikke ille med en såpss høy snitthastighet. Men jeg er også rimelig imponert over forbruk med tungt lastet henger. Skal for gøy prøve å kjøre denne strekningen mest mulig økonomisk (dvs ikke ta forbikjøringer etc.) for å se hvor lite den egentlig kan bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 18, 2008 Share Skrevet September 18, 2008 Et forbruk pr. mil på 0,57 liter er rimelig imponerende med tanke på hvor stor og tung en E38 730d egentlig er, men på den annen side viser dette også hvorfor dieselmotoren er så populær som den er. Jeg er for tiden i Danmark, men når jeg legger veien nordover igjen til uken skal jeg forsøke å dokumentere dieselforbruket jeg har på vår 2003 E46 318d Touring. Turen Århus-Oslo via Malmø er på godt og vel 940 Km... jeg satser på 0,45 til 0,48 liter/mil med en hastighet på rundt 110-120 Km/t... hvis jeg er litt heldig med trafikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 19, 2008 Share Skrevet September 19, 2008 Hyggelige tall. Bare synd det er flere usikkerhetsmomenter med slike kjørecomputermålinger. 1. Man må ha riktig dekkomkrets, har man for store dekk triller bilen mer enn den tror den gjør, og tallene på kjørecomputeren blir da for høye. Har man for små dekk triller den kortere enn den tror den gjør, og forbruket er høyere. 2. Er kjørecomputeren riktig kalibrert? Har hørt folk som sier de fleste er feil originalt, og at man må måle ved å fylle opp tanken, nulle tripteller og fylle opp igjen neste gang. Helst på samme pumpe, slik at den stopper likt. Da skulle man i teorien kunne kalibrere opp kjørecomputeren. Men denne metoden er også avhengig av at triptelleren viser korrekt. GPS-tripteller hadde vært tingen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet September 19, 2008 Share Skrevet September 19, 2008 0,57 på en E38 730D er imponerende. Jeg hentet en 2001 730D langt pokkerivold syd i Tyskland i Juni. Da jeg kjørte av ferga i Oslo nullet jeg ut forbruksmåleren. Endte på 0,72 fra Oslo til Molde. Og mtp fylte liter så stemte det rimelig godt også det. På autobahn lå den jevnt på en liter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet September 19, 2008 Forfatter Share Skrevet September 19, 2008 Hyggelige tall. Bare synd det er flere usikkerhetsmomenter med slike kjørecomputermålinger. Med tanke på kjørecomputeren så stemmer den (ihvertfall med sommerdekkene) godt med fylte liter. Etter å ha kjørt hengeren tilbake retning Åndalsnes (og litt rundt omkring) endte forbruksmåleren på den totale tanken på 0,71. Jeg startet uken med full tank og fylte tanken med 78,49 liter etter endt "test" og hadde da kjørt 1126 km. Dette blir vel ganske så nøyaktig 0,7105. Jeg har gjort slike tester før og fått ekvialente resultater med manuell regning kontra kjørecomputeren. Jeg anser derfor ihverfall min komp. som meget nøyaktig. Som nevnt før tror jeg også at min bruk av sport funksjonen på automatgirkassen ved forbikjøringer, akselrasjoner etc virker positvit inn på forbruket. Jeg utnytter dreiemomentet i motoren til fulle ved langkjøring i D hvor girkassen nå har lært seg til å gire minst mulig. Har forsket litt på dette over en fjellovergang og momentanforbruksmåleren viser helt klart lavere forbruk når jeg drar over i 5 kontra giringer ned til 4 gir i tide og utide. Girkassen holder girene lengre og girer fortere til lavere gir under kjøring. Jeg er overbevist om at det hos denne motoren fører til lavere forbruk. Det er jo enkelt å sjalte over i sport når man vil blåse forbi noen, akselrere ut av kryss osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet September 19, 2008 Forfatter Share Skrevet September 19, 2008 .....Et forbruk pr. mil på 0,57 liter er rimelig imponerende... Turen Århus-Oslo via Malmø er på godt og vel 940 Km... jeg satser på 0,45 til 0,48 liter/mil med en hastighet på rundt 110-120 Km/t... hvis jeg er litt heldig med trafikken. Dette er interesangt 0,57 oppnådde jeg med en snitthastighet på 73 km/t. Selv om dette er på norske veier vil jeg etter min erfaring ikke ha nubbesjangs å komme i nærheten av 0,57 med hastigheter over 110 selv på bedre veier. Jeg har også "forsket" litt på dette og mener forbruket mitt øker drastisk hvis jeg feks (svært hypotetisk ) prøver å nå en ferge og må presse på opp over 100 km/t. Havnar da fort opp mot 0,7. Synes det er imponerende at en relativt "liten" motor som 318d klare slike tall i såpass hastighet. Antar at vekt og luftmotstand kan være noe av svaret på hvorfor jeg må gi tapt over 100 km/t. Blir spennede å se hva du ender på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet September 19, 2008 Forfatter Share Skrevet September 19, 2008 0,57 på en E38 730D er imponerende. Jeg hentet en 2001 730D langt pokkerivold syd i Tyskland i Juni. Da jeg kjørte av ferga i Oslo nullet jeg ut forbruksmåleren. Endte på 0,72 fra Oslo til Molde. Og mtp fylte liter så stemte det rimelig godt også det.På autobahn lå den jevnt på en liter. Kjørestil og hvordan du lærer opp automatkassen har mye å si. Kjørehastigheten påvirker selvsakt også forbruket. Regner med at hastigheten din på autobahn ikke var 70-80 km/t. Molde-Oslo klarer jeg ikke å bruke over 0,68 uansett hvordan jeg kjører (uten å havne bak lås og slå). Hadde blant annet en nattur fra Fredrikstad til Molde på 0,68 uten at jeg skal utdype tidsbruk og snitthastighet. Jeg kjører mye på cruisekontroll og automatgirkassen ligger stort sett i 5. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet September 20, 2008 Share Skrevet September 20, 2008 0,57 på en E38 730D er imponerende. Jeg hentet en 2001 730D langt pokkerivold syd i Tyskland i Juni. Da jeg kjørte av ferga i Oslo nullet jeg ut forbruksmåleren. Endte på 0,72 fra Oslo til Molde. Og mtp fylte liter så stemte det rimelig godt også det.På autobahn lå den jevnt på en liter. Kjørestil og hvordan du lærer opp automatkassen har mye å si. Kjørehastigheten påvirker selvsakt også forbruket. Regner med at hastigheten din på autobahn ikke var 70-80 km/t. Molde-Oslo klarer jeg ikke å bruke over 0,68 uansett hvordan jeg kjører (uten å havne bak lås og slå). Hadde blant annet en nattur fra Fredrikstad til Molde på 0,68 uten at jeg skal utdype tidsbruk og snitthastighet. Jeg kjører mye på cruisekontroll og automatgirkassen ligger stort sett i 5. Mente selv at jeg kjørte relativt rolig da, men det er nå så.... Det er jo engang sånn at det føles ikke så veldig urovekkende å ligge i "litt" mer enn 80 med en E38..... På autobahn lå vel farten rundt 170-180 jevnt. Ikke så veldig dramatisk det heller. Omtrent samme støynivå som ved 80 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 20, 2008 Share Skrevet September 20, 2008 Stooor forskjell i forbruk fra 80ish og oppover 100-tallet. Luftmotstanden begynner å gjøre seg gjeldende. Det er jo engang sånn at det føles ikke så veldig urovekkende å ligge i "litt" mer enn 80 med en E38.....På autobahn lå vel farten rundt 170-180 jevnt. Ikke så veldig dramatisk det heller. Omtrent samme støynivå som ved 80 Hehe.. det er bare å nyte 180 i en E38. Føles overhodet ikke mer dramtisk enn å ligge i 70-80 med en eller annen folkebil. Husker ikke hva slags turtall min har i 180, men det er 2500rpm i 140-145, så det er ikke rare greiene. Kan tenke meg en 750 såvidt er over tomgang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 20, 2008 Share Skrevet September 20, 2008 Stooor forskjell i forbruk fra 80ish og oppover 100-tallet. Luftmotstanden begynner å gjøre seg gjeldende.Det er jo engang sånn at det føles ikke så veldig urovekkende å ligge i "litt" mer enn 80 med en E38.....På autobahn lå vel farten rundt 170-180 jevnt. Ikke så veldig dramatisk det heller. Omtrent samme støynivå som ved 80 Hehe.. det er bare å nyte 180 i en E38. Føles overhodet ikke mer dramtisk enn å ligge i 70-80 med en eller annen folkebil. Husker ikke hva slags turtall min har i 180, men det er 2500rpm i 140-145, så det er ikke rare greiene. Kan tenke meg en 750 såvidt er over tomgang.. E31 850i med M73 motor (326 HK) og 6-trinns gearkasse har 2700 rpm i 145 Km/t. Min 2003 E46 318d Touring (115 HK) og 5-trinns gearkasse har tilsvarende 3000 rpm i 145 Km/t. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas 750iL Skrevet September 20, 2008 Share Skrevet September 20, 2008 750'n liker seg best over 120... hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet September 22, 2008 Forfatter Share Skrevet September 22, 2008 Ja nå er jeg litt frustrert og trenger trøst her! Etter å ha fått alle delene jeg trengte satte jeg i gang med bytte av bakre hjullager på lørdag. Siden jeg først skulle av med såpass mye hadde jeg bestemte jeg meg for å bytte nav i samme slengen, samt de muttere og segerringer + div jeg kom over. Nye bremseskiver, klosser og varsler var kjøpt inn fra før. Ja dette er jo bare noen timers jobb tenkte jeg glad og fornøyd. Javel..... det første jeg oppdaget når jeg fikk av bakre venstre skive var jo at den slettes ikke var så slitt, ca halvparten igjen til minstemålet er nådd. Ja ja byttes skal det uansett Derimot var det absolutt ingen ting igjen av bremseskoene! Dermed måtte nye bremsesko kjøpes inn og en halv dag gikk bort for å få tak i disse. Kjøpte også alt dillet rundt for å slippe problemer der i årene som kommer. Så var det bare å terse av navet, trodde jeg. Neida her må man ha slagters! Så da var det bare å få spesiallaget en slagters siden jeg ikke hadde noen. Dermed gikk søndagen også. Var litt jobb med anleggsflaten mot navet. Så begynte jeg tidlig mandag og fikk av navet. Så var det bare lageret igjen. Men det er ikke noe bare, for da må jo jammen meg drivakselen demonteres også samt ABS sensoren. Sensoren var jo irret fast og knakk rimelig fort sammen så her er det bare å bestille ny. Skjønner ikke hvorfor denne skulle demonteres uansett men jeg fulgte oppskriften i TIS. Gikk over en time å få løs drivakselen pga at jeg måtte jekke opp bilen på begge sider for å vri flensen for å komme til. Selv om drivakselen ble fjernet måtte det jaggu meg spesial lages deler for å få ut lageret også. Bolten jeg benyttet hadde ikke nok gjenger og jeg måtte gjenge opp en 12.9 bolt noe som på nytt tok lang tid pga jeg ikke fikk festet den i dreiebenken. Måtte feste gjengeutstyret i skrustikke og skru bolten noe som ikke er direkte lett i de dimmensjonene. Vel nå er lageret ute, men hvis dere ser i senteret så har jeg satt inn en ny speiallaget del, som jeg skal benytte sammen med noen deler som ikke er helt ferdig laget enda, slik at jeg får skrudd lageret på plass uten noe dunking og skader. Så nå har jeg brukt 3 dager på en side og har enda ikke begynt å montere de nye delene, samt at jeg må få kjøpt ABS sensor til 1000 lappen. Men skal bytte den på andre siden også. Ikke sjangs å bytte disse uten å ta ut lageret når de sitter så fast selv om dette i teorien enkelt skal la seg gjøre. Ja ja, man lærer så lenge man lever Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet September 22, 2008 Forfatter Share Skrevet September 22, 2008 Ja for ikke å glemme det siste store da!! Hadde jo selvsagt parkert bilen halveis inn i garsjen for å få bedre plass bak bilen. Siden bilen fremdeles står i sju steiner fikk jeg jo et alvorlig problem med å få bilen inn i garasjen... Måtte rett å slett borre hull i garasjegulvet for å slå ned en bolt og dra bilen på 3 hjul og garasjejekken med wiretalje... Nei nå har det jammen meg blitt mye ekstra arbeid her... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet September 22, 2008 Share Skrevet September 22, 2008 Ja nå er jeg litt frustrert og trenger trøst her! Oi, trøst. Ikke helt min sterke side, men vi får prøve: -Nå vet du hva som må gjøres på den andre siden. -Et verksted hadde sikkert fakturert en liten formue, og kanskje tatt et par snarveier du ikke ville satt pris på i det lange løp. -Selvgjort er jo velgjort, da. -Du kan skryte av vel utført jobb etterpå. -Tenk så bra bilen blir når du er ferdig. -Bare et halvt år til sommerdekkene skal på igjen til våren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå