bcrazy Skrevet Juni 5, 2008 Skrevet Juni 5, 2008 Har en e39 97 mod med M52B20. Den går greit nok når den får litt turtall, men kunne ønske meg litt mere moment i bunn. Jeg vet man ikke kan forlange for mye av kun 2 liters sugemotor, men noe må det vel være å hente ut? Har hørt om at det går å montere innsusgskam på eksos siden, hvor mye vil dette gi, og ikke minst vil det forandre karakter på momentkurven? Chip? alle sier detter er bare tull, noen som mener noe annet? (og nei jeg har hverken tenkt å bytte til b25/b28 eller turbo/kompressor )
S.Arnesen Skrevet Juni 5, 2008 Skrevet Juni 5, 2008 Kammer skal visstk kunne gi mellom 20-30hk. chip, eksos og luftfilter gir deg vel kanskje 10hk... men motoren din vil nok bli sterkere i bunn om du gjør alt dette... spørsmålet er om det er verdt det.....
bcrazy Skrevet Juni 5, 2008 Forfatter Skrevet Juni 5, 2008 Om et kam bytte gir 20hk er det absolutt verdt det. Forslag til hva slaks kam/kammer?
S.Arnesen Skrevet Juni 5, 2008 Skrevet Juni 5, 2008 skal ikke si dette bombe sikkert, men ble fortalt av karene på schmiedmann at det var realistisk med 20-30hk ved bytte til trimkammer... koed.dk har vel billige kammer tenker jeg.
E-39 Skrevet Januar 9, 2011 Skrevet Januar 9, 2011 Hei du! Hvis du vil trimme,så har jeg ubrukte grenrør fra Schmiedmann til salgs! Jeg vet ikke hva de gir i effekt,men vil tro ca 5hk. De skal visst gi grom lyd og så er det greit å vite at du får max effekt ut av ett effektanlegg. Kammer,chip og komplett effektanlegg med grenrør kanskje du får ca 185-200 hk... Grenrøra koster nye 3100,- Du får de for 2500,-
ZhilleN Skrevet Januar 9, 2011 Skrevet Januar 9, 2011 Kammer i seg selv har ikke den yteevnen når det er ren sugemotor, hadde det vært turbo så skulle jeg ha trua på at du for ut rundt 30hk, men en trimkam gir ikke ut mer effekt enn ca 10-15 hk, ville heller da kosta på litt abdre ting, som f.eks filter, grenrør, bra effektanlegg, chip fra estuning som fungerer meget bra, shortshift, 325 hjerne fra m52 skal vel øke sjansen til og få ut rundt 30hk med alt dette, mange som tror de for ut mer, som f.eks et powerfilter kan ikke gi ut over 10 hk, gir nok alt fra 3-7 hk med et bra filter, bare et eksempel..
Robin L Skrevet Januar 9, 2011 Skrevet Januar 9, 2011 billigste er sikkert å sette i en b25 motor... kan evt finne en kompressor kanskje? men ikke akkurat anonymt det da mtp godkjenning osv..
Olelink Skrevet Januar 9, 2011 Skrevet Januar 9, 2011 Konfilter gir ikke 3-7hk hvertfall, da må det gamle filtret være potte tett. Se på konfilter som en liten responsforbedring samt at det gir mer god-lyd. Hvorfor skulle 325 m52 (som ikke finnes btw) hjerne gi mer effekt ? Alle 3-serier med m52 (320, 323 og 328 har samme hjerne) og da er det nok det samme for 5-serie. Edit: om noe ikke skjønnte hva jeg mente, så påstår jeg at ett konfilter gir tilnærmet null effektøkning
ZhilleN Skrevet Januar 9, 2011 Skrevet Januar 9, 2011 Konfilter gir ikke 3-7hk hvertfall, da må det gamle filtret være pottetett. Se på konfilter som en liten responsforbedring samt at det gir mer god-lyd. Hvorfor skulle 325 m52 (som ikke finnes btw) hjerne gi mer effekt ? Alle 3-serier med m52 (320, 323 og 328 har samme hjerne) og da er det nok det samme for 5-serie. Det er bare et eksempel på en hjerne ole Jaja, hvis du sier at du for hentet ut over 15-20 hk eller mer av et filter, tviler jeg sterkt på!!! Et "powerfilter" er bygd for mer luft, greit nok det, men det gir da ikke så mye mer luft enn et innsatsfilter eller org filter, det gir jo bare lyd, og øker litt effekt..
///Naitsirk Skrevet Januar 9, 2011 Skrevet Januar 9, 2011 Hvor i huleste ere du leser at han mener det gir 15-20 hk ? Han mener det gir null niks å sette det på annet enn lyden. Og til trådstarter: Innsugskam på eksossiden er umulig på denne motoren, og har heller ingenting for seg da specsa er de samme
Kristian H. Foss Skrevet Januar 9, 2011 Skrevet Januar 9, 2011 Det letteste er å skifte ut motoren med en M52B28, lettere å bytte motor enn å skifte kammer osv osv. Stor forskjell på en trimma B20 og en orginal B28! Kan ikke se for meg at dette blir noe særlig dyrere heller.
///Naitsirk Skrevet Januar 9, 2011 Skrevet Januar 9, 2011 +1 Men trådstarter ønsket ikke å høre slike utsagn , så jeg sparte meg for det
Tom K Skrevet Januar 9, 2011 Skrevet Januar 9, 2011 Dessuten er tråden fra 2008 så det er sikkert ikke så aktuellt lenger hehe
JTS77 Skrevet Januar 9, 2011 Skrevet Januar 9, 2011 Det absolutt billigste å mest effektive er å bytte ut vanos pakningene til nye av en annen kvalitet. Men.... Skal du ha bilen til å gå bedre? og i tillegg billigere, er det motorbytte som gir mest "bang for the buck". Feks en m52b28 evt m52b25. Enda bedre? da i tillegg bytter innsug (M50b25) og chipper den til innsuget. Samt overhaler vanos har du en økonomisk og sterk motor. Gikk selv fra to liter til en b28 med dette oppsettet, asc lyser blinker nå på tredje gir ved fullt pådrag og våt vei. (mulig kjipe dekk er noe av årsaken).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå