Espen M33 Skrevet Juni 12, 2008 Skrevet Juni 12, 2008 Husk nå på at det er noe spesielt å ha en så sjelden bil som dette. Finnes vel ikke mange av dem, og er absolutt en bil for kjennere Man kan si det. Men siden de er 100% lik som enhver Facelift 316i,318i, 318iS 320i og 325i chassismessig så ser jeg ikke det helt spesielle med dem. Det at de i tillegg er 100% lik teknisk som 318iS og 325i gjør ikke saken noe bedre. Det er helt sikkert en morsom bil, men jeg synest de pr i dag er alt for høyt priset. Men dette har jo som vanlig med tilbud og etterspørsel å gjøre. For fem år siden fikk man shabby eksemplarer for 2.000 euro, og de bra gikk for 4-5.000. Har registrert at ting har skjedd siden da. Men det gjelder jo forøvrig også 325i og M3 også. For den som ikke vet: Man fikk 320iS levert som firedørs, uten sportsseter, men derimot med lekre 14" hjul. Man må virkelig være en STOR kjenner for å se forskjell på en sånn og en 316i.
hagenisse Skrevet Juni 12, 2008 Skrevet Juni 12, 2008 "Tja". Den er jo dessverre spesiell på feil måte. Skal du ha sjelden bmw er vel Z1 tingen..
rakanishu Skrevet Juni 12, 2008 Skrevet Juni 12, 2008 Husk nå på at det er noe spesielt å ha en så sjelden bil som dette. Finnes vel ikke mange av dem, og er absolutt en bil for kjennere Man kan si det. Men siden de er 100% lik som enhver Facelift 316i,318i, 318iS 320i og 325i chassismessig så ser jeg ikke det helt spesielle med dem. Det at de i tillegg er 100% lik teknisk som 318iS og 325i gjør ikke saken noe bedre. Det er helt sikkert en morsom bil, men jeg synest de pr i dag er alt for høyt priset. Men dette har jo som vanlig med tilbud og etterspørsel å gjøre. For fem år siden fikk man shabby eksemplarer for 2.000 euro, og de bra gikk for 4-5.000. Har registrert at ting har skjedd siden da. Men det gjelder jo forøvrig også 325i og M3 også. For den som ikke vet: Man fikk 320iS levert som firedørs, uten sportsseter, men derimot med lekre 14" hjul. Man må virkelig være en STOR kjenner for å se forskjell på en sånn og en 316i. For å si det slik så kjøpte jeg meg en strøken 320iS fordi den koster under halvparten så mye som en strøken M3. Dette gjelder om du importerer eller kjøper i Norge. Avgiftene er det ikke alt for mye forskjell på, men M3 koster fortsatt over dobbelt så mye i innkjøp. Jeg betaler også veldig lite i forsikring fordi det er en 320iS og ikke en M3. Jeg har hatt en E30 320i og en 325i før denne bilen, og har aldri synes at chassi har vært noe som trekker ned. Så lenge motor og drivverk er likt som på M3'n så holder det lenge for min del. Klar jeg ville selvfølgelig hatt en ekte M3 i stedet, men det er ikke en rettferdig sammenligning med dagens priser. Det er også litt artig å ha en bil som er produsert i 2,500 eksemplarer mot M3's ~18,000.
JulianS Skrevet Juni 19, 2008 Skrevet Juni 19, 2008 hva skiller på forsikringa? 325 er jo dyrere enn m3 å forsikre... hvertfall de tilbudene jeg har fått... men som banebil er jo dette en M3 med DÅRLIGE bremser... Spør ole jørgen her på forumet... ingen i norge som ratter 320iS så bra som han;)
TSL Skrevet Juni 19, 2008 Skrevet Juni 19, 2008 320is er en kul bil men rett firer. 2l og 194hk er gromt. og vil heller ikke tro det går noe serlig dårligere en en e30 med m3 motor 0,3l mere og 1hk. ole ratter e30 gromt ja.
rakanishu Skrevet Juni 19, 2008 Skrevet Juni 19, 2008 hva skiller på forsikringa? 325 er jo dyrere enn m3 å forsikre... hvertfall de tilbudene jeg har fått... men som banebil er jo dette en M3 med DÅRLIGE bremser... Spør ole jørgen her på forumet... ingen i norge som ratter 320iS så bra som han;) Forsikringen ble billigere for min del fordi forsikringsselskapet tok denne bilen som en "spesiell 320i". Dette kan være spesielt med selskapet jeg bruker, men jeg betaler for samme som for en 320i og hvis noe skulle skje så må jeg bare dokumentere for at denne bilen har en større verdi. Gjorde det samme med en Alpina B10 som ble tatt som en "spesiell 535". De originale bremsene er dårlige. Det er helt klart, men det er derfor det var det første jeg oppgraderte på bilen
Torek Skrevet Juni 20, 2008 Skrevet Juni 20, 2008 Synes det er tøft med bilen din jeg. For den vanlige mannen i gata ser dette ut som enda en slapp bimmer, men det er det jo slettes ikke. Kall det gjerne litt "sleeper"
Espen M33 Skrevet Juni 20, 2008 Skrevet Juni 20, 2008 Husk nå på at det er noe spesielt å ha en så sjelden bil som dette. Finnes vel ikke mange av dem, og er absolutt en bil for kjennere Man kan si det. Men siden de er 100% lik som enhver Facelift 316i,318i, 318iS 320i og 325i chassismessig så ser jeg ikke det helt spesielle med dem. Det at de i tillegg er 100% lik teknisk som 318iS og 325i gjør ikke saken noe bedre. Det er helt sikkert en morsom bil, men jeg synest de pr i dag er alt for høyt priset. Men dette har jo som vanlig med tilbud og etterspørsel å gjøre. For fem år siden fikk man shabby eksemplarer for 2.000 euro, og de bra gikk for 4-5.000. Har registrert at ting har skjedd siden da. Men det gjelder jo forøvrig også 325i og M3 også. For den som ikke vet: Man fikk 320iS levert som firedørs, uten sportsseter, men derimot med lekre 14" hjul. Man må virkelig være en STOR kjenner for å se forskjell på en sånn og en 316i. For å si det slik så kjøpte jeg meg en strøken 320iS fordi den koster under halvparten så mye som en strøken M3. Dette gjelder om du importerer eller kjøper i Norge. Avgiftene er det ikke alt for mye forskjell på, men M3 koster fortsatt over dobbelt så mye i innkjøp. Jeg betaler også veldig lite i forsikring fordi det er en 320iS og ikke en M3. Jeg har hatt en E30 320i og en 325i før denne bilen, og har aldri synes at chassi har vært noe som trekker ned. Så lenge motor og drivverk er likt som på M3'n så holder det lenge for min del. Klar jeg ville selvfølgelig hatt en ekte M3 i stedet, men det er ikke en rettferdig sammenligning med dagens priser. Det er også litt artig å ha en bil som er produsert i 2,500 eksemplarer mot M3's ~18,000. Jo da, jeg ser den. Prisene på M3 og 320iS har økt noenlunde proporsjonalt de siste 5 år. Tipper at jeg betalte mindre for min M3 da jeg kjøpte den i 2002 enn du betalte for din 320iS i år. Jeg vurderte som tidligere nevnt å kjøpe en 320iS for å ha som lekebil. Dette var i 2003. Men slo det fra meg pga jeg så at den hadde kostet meg alt for mye i oppgraderinger, så jeg mente den totalt sett ble for dyr. Innkjøpspris for bil,mva,frakt og engangsavgift havnet den gang på ca.80-85 tusenlapper. Da var ikke differansen til M3 stor nok. Det du nevner med forsikringen husker jeg forøvrig. Det er ikke noe i systemene til de norske forsikringsselskapene som heter 320iS. Den må derfor gå som 320i. Det ga helt greie priser ift M3. Forøvrig: Er helt enig i det du sier om chassis. E30 med M-tech2 er en råflott bil på alle måter
JulianS Skrevet Juni 29, 2008 Skrevet Juni 29, 2008 hva skiller på forsikringa? 325 er jo dyrere enn m3 å forsikre... hvertfall de tilbudene jeg har fått... men som banebil er jo dette en M3 med DÅRLIGE bremser... Spør ole jørgen her på forumet... ingen i norge som ratter 320iS så bra som han;) Forsikringen ble billigere for min del fordi forsikringsselskapet tok denne bilen som en "spesiell 320i". Dette kan være spesielt med selskapet jeg bruker, men jeg betaler for samme som for en 320i og hvis noe skulle skje så må jeg bare dokumentere for at denne bilen har en større verdi. Gjorde det samme med en Alpina B10 som ble tatt som en "spesiell 535". De originale bremsene er dårlige. Det er helt klart, men det er derfor det var det første jeg oppgraderte på bilen Hva har du oppgradert til da?
rakanishu Skrevet Juni 29, 2008 Skrevet Juni 29, 2008 "Borret" og slisset Brembo-skiver i kombinasjon med yellowstuff klosser. Skivene er i samme dimm som de originale, og det er originale kalippere. Ikke største oppgraderingen, men det har fungert bra på banen hittils.
Odd-M Skrevet Juni 30, 2008 Skrevet Juni 30, 2008 Hvorfor ikke M3..? Mer i avgifter? Vi snakker småpenger... Men om det ikke skal by på noe problem å få godkjent en 89-90 320iS så må man nødvendigvis kjenne noen på BT godt. Det skal teoretisk sett ikke være mulig å få godkjent en bil nyere enn 88 i Norge uten kat. Det finnes alltid unntak fra regelen. Kjøretøy importert på "motorhistorisk grunnlag" går klar av sånne regler. En kompis av meg kjører en Alfa som det ikke finnes maken til her i landet. Det var en spesialversjon produsert for det italienske markedet. Kjører uten katalysator og går gjennom EU uten avgasskrav.
JulianS Skrevet Juni 30, 2008 Skrevet Juni 30, 2008 "Borret" og slisset Brembo-skiver i kombinasjon med yellowstuff klosser. Skivene er i samme dimm som de originale, og det er originale kalippere. Ikke største oppgraderingen, men det har fungert bra på banen hittils. Da hadde jeg tatt den oppgraderingen et hakk videre å hvertfall satt på de originale skivene igjen:) Min bil er jo akkurat samme som din bortsett fra motor (318is), Jeg brukte slissa å borra skiver sammen med yellowstuff i begynnelsen av sesongen å det ble kjøring på www.raanern.no - treff med masse køkjøring, treff med hjelseth computers helga etter og dro avgårde til vålerbanen den 2. mai for å kjøre med peugeot-klubben på vått føre... Det gikk 20 runder på våler før jeg måtte bytte bremseklosser... Mål bremsestrekningen din med å uten slissa skiver, det finnes ikke forskjell! men å kjøre med slissa skiver er som å bruke ostehøvelen på klossen!!!! Jeg kjørte forresten en og en halv sesong med den gamle touringen min før det var slutt på klossene, på den kjørte jeg originale skiver og yellowstuff... å den bilen ble mye brukt!
Fredrik Skrevet Juni 30, 2008 Skrevet Juni 30, 2008 Men at M3 er en mye grommere bil enn 320iS er hevet over enhver tvil. 320iS er jo bare en 318iS med annen motor og girkasse. Vurderte en 89 320iS som lekebil for en 4-5 år siden pga den var vesentlig billigere enn M3, men det stoppa seg i godkjenning, så jeg droppet det. Hadde vel kommet til å kosta på den så mye for å bli en bra nok banebil, så jeg er igrunn glad for at det ble slik... 4.000 euro var forøvrig prisen på den den gang. Og den bilen var meget bra! Nope... E30 320iS er en E30 325i med S14B20 motor. S14B20 motoren mangler tre (3) hestekrefter i forhold til den originale S14B23 motoren... 192 vs. 195 hestekrefter. Ergo skiller det ikke mye i ren effekt og heller ikke stort i ytelse mellom modellene (S14B23 motoren har marginalt bedre dreiemoment). Fordelen med E30 320iS kontra E30 M3 er at den er mer anonym (den ble bl.a levert med fire dører)... noe Hagenisse også er inne på. For de som er interessert i spesielle E30 varianter... BMW Sydafrika produserte modellen E30 333i...
Espen M33 Skrevet Juni 30, 2008 Skrevet Juni 30, 2008 Men at M3 er en mye grommere bil enn 320iS er hevet over enhver tvil. 320iS er jo bare en 318iS med annen motor og girkasse. Vurderte en 89 320iS som lekebil for en 4-5 år siden pga den var vesentlig billigere enn M3, men det stoppa seg i godkjenning, så jeg droppet det. Hadde vel kommet til å kosta på den så mye for å bli en bra nok banebil, så jeg er igrunn glad for at det ble slik... 4.000 euro var forøvrig prisen på den den gang. Og den bilen var meget bra! Nope... E30 320iS er en E30 325i med S14B20 motor. S14B20 motoren mangler tre (3) hestekrefter i forhold til den originale S14B23 motoren... 192 vs. 195 hestekrefter. Ergo skiller det ikke mye i ren effekt og heller ikke stort i ytelse mellom modellene (S14B23 motoren har marginalt bedre dreiemoment). Fordelen med E30 320iS kontra E30 M3 er at den er mer anonym (den ble bl.a levert med fire dører)... noe Hagenisse også er inne på. For de som er interessert i spesielle E30 varianter... BMW Sydafrika produserte modellen E30 333i... Fredrik, det her trodde jeg du hadde kontroll på. Bortsett fra motor/gir så er 325i og 318iS identiske. Ventilerte skiver foran, skivebrems bak, 51mm fjærbein etc etc... Så jeg har fortsatt påstanden min i hold.. Ja bortsett fra det med at 320iS kom med fire dører da selvfølgelig.
rakanishu Skrevet Juni 30, 2008 Skrevet Juni 30, 2008 "Borret" og slisset Brembo-skiver i kombinasjon med yellowstuff klosser. Skivene er i samme dimm som de originale, og det er originale kalippere. Ikke største oppgraderingen, men det har fungert bra på banen hittils. Da hadde jeg tatt den oppgraderingen et hakk videre å hvertfall satt på de originale skivene igjen:) Min bil er jo akkurat samme som din bortsett fra motor (318is), Jeg brukte slissa å borra skiver sammen med yellowstuff i begynnelsen av sesongen å det ble kjøring på www.raanern.no - treff med masse køkjøring, treff med hjelseth computers helga etter og dro avgårde til vålerbanen den 2. mai for å kjøre med peugeot-klubben på vått føre... Det gikk 20 runder på våler før jeg måtte bytte bremseklosser... Mål bremsestrekningen din med å uten slissa skiver, det finnes ikke forskjell! men å kjøre med slissa skiver er som å bruke ostehøvelen på klossen!!!! Jeg kjørte forresten en og en halv sesong med den gamle touringen min før det var slutt på klossene, på den kjørte jeg originale skiver og yellowstuff... å den bilen ble mye brukt! Dette høres ikke riktig ut. Det jeg har lagt spesielt merke til hittils med de bremsene er at det ikke er like mye bremsestøv som vanlig i felgene. Så at det slites unormalt mye tror jeg ikke stemmer. Jeg har allerede kjørt på 2 treff på rudskogen med det oppsettet og klossene er ikke nevneverdig slitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå