LianLi Skrevet Juni 13, 2008 Share Skrevet Juni 13, 2008 Hvordan er en rekke6er vs en 4er egentlig sån generelt sjett. Vet en 6er har bedre balanse enn en 4er og har sykt fin lyd , men er det ellers noe fordel å ha en 6er i forhold til en 4er? Ytelsesforskjell? (moment og hester) Har de ikke like greit kunne laget 4erere med 2,5-3L? Vet stemplene blir jo litt store, men ville det fungert like greit? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Juni 13, 2008 Share Skrevet Juni 13, 2008 bmw har feilet når det de laget 4syl motorer fra 80 tallet til midten av 90 tallet iallefall . bare søppel alt sammen. kun 6er som duger å bli straffet har hatt endel 4ere , og skal aldri ha 4er igjen makan te mye tull. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Juni 13, 2008 Share Skrevet Juni 13, 2008 4er er ikke dumt det. Fikset en 316 som viste seg å gå like bra som de 318IS jeg har prøvd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Juni 13, 2008 Share Skrevet Juni 13, 2008 4er er ikke dumt det.Fikset en 316 som viste seg å gå like bra som de 318IS jeg har prøvd da er det noen slitne 318IS'er du har prøvd likte 318is før, helt til alle drittproblemene kom, ser de samme problemene her på teknisk vær dag nesten, så at det er kjent problem at 4er har problemer med jaging fusking tenningsbank etc stemmer nok bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juni 13, 2008 Share Skrevet Juni 13, 2008 Og sekserne er feilfrie? Så lenge det er snakk om få liter, så har vel sekserne kun ulemper; sett bortsett fra fin gange og lyd. Er vel endel S14 og M42 som har blitt "straffet" hardt i bmwccn... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet Juni 13, 2008 Share Skrevet Juni 13, 2008 Og sekserne er feilfrie? Så lenge det er snakk om få liter, så har vel sekserne kun ulemper; sett bortsett fra fin gange og lyd. Er vel endel S14 og M42 som har blitt "straffet" hardt i bmwccn... Usikker helt på hva du mente her Kim? Skal jeg f,eks sammenligne en m40b18 og en m50b20 er det som du sier den fine gangen i motoren som er bedre på 6`ern. 0-100 er omtrent likt skal jeg sammenligne m40b18 E34 sedan og m50b20 E34 touring. m40b18 sedan E34 har lavere forbruk men har problemmer med ventill tikking. m50b20 bruker ca 2-3 dl mere bensin, da for lydens skyld? Tror og håper 6`ern tåler mere juling iallfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Juni 13, 2008 Share Skrevet Juni 13, 2008 Og sekserne er feilfrie? Så lenge det er snakk om få liter, så har vel sekserne kun ulemper; sett bortsett fra fin gange og lyd. Er vel endel S14 og M42 som har blitt "straffet" hardt i bmwccn... kan ikke sammenligne s14 da er jo M sekserene er ikke feilfrie men har ikke like mye problemer som 4erene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet Juni 13, 2008 Share Skrevet Juni 13, 2008 Og sekserne er feilfrie? Så lenge det er snakk om få liter, så har vel sekserne kun ulemper; sett bortsett fra fin gange og lyd. Er vel endel S14 og M42 som har blitt "straffet" hardt i bmwccn... kan ikke sammenligne s14 da er jo M sekserene er ikke feilfrie men har ikke like mye problemer som 4erene. Hvorfor kan ikke m motorer taes inn i denne diskusjonen? Begrunn mere dine påstander hva som er forsjellen av problemer 4 vs 6 dirtydicky. Kan være intresant info egentlig høre mere om Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hyggmaister Skrevet Juni 13, 2008 Share Skrevet Juni 13, 2008 Hmm..Er vel nesten bare m40-motorene av de 4-syl som det har verdt skikkelig tull med da.. 4 syl har jo en fordel mht til kjøreegenskaper i for eks en 30 da (som i m3-en med s14 4 syl motor), da bilen gjerne blir fremtung sidenmotoren kommer lengre frem om man putter f eks b32 fra e36 inn - at den blir sprekere på flystripa er en annen sak! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juni 13, 2008 Share Skrevet Juni 13, 2008 At BMW har laget enkelte dårlige firere er godt mulig, men det er vel ikke det som er poenget her. Glenno, høyere forbruk, høyere vekt, større motor... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LianLi Skrevet Juni 13, 2008 Forfatter Share Skrevet Juni 13, 2008 4 syl har jo en fordel mht til kjøreegenskaper i for eks en 30 da (som i m3-en med s14 4 syl motor), da bilen gjerne blir fremtung sidenmotoren kommer lengre frem om man putter f eks b32 fra e36 inn - at den blir sprekere på flystripa er en annen sak! Det er jo fordi den er orginalt bygd med 4er og har blansert bilen i forhold til den, putter man en sprek 4er i e36 m3 så vil den ikke nødvendivis være bedre på bane den heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Juni 13, 2008 Share Skrevet Juni 13, 2008 Er ikke enig i at 4'erne (med unntak av m40) har flere feil enn 6'erne... Annet enn hvis ytelsen kan kalles en feil.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Juni 13, 2008 Share Skrevet Juni 13, 2008 M40 er feilkonstruert fra BMWs side, så der har man lite å stille opp med. Det med fuskeproblem får meg umiddelbart til å tenke på at motoren har dårlige pakninger og tetninger, evt nedslitte tenningsdeler. Men når man tenker på hvordan de fleste BMW har levd livet sitt så er det ikke for mye forlangt at noen 20 år gamle tenningsmoduler eller pakninger KANSKJE tar kvelden.. er det urimelig? Har kjørt mange av de eldre 4 syl BMWene (M10,M40,M42,M44, S14), og plusset er responsen på gassen (Hvis man bare sammenlikner M40B16 med M20B20 så åpenbarer det seg noe, og mtp. at M40 kanskje er den verste 4-syl motoren til BMW så sier det litt.. ) Ulempen med rekkefirer er at den ikke gir noe særpreg, det er bare "another car". Følelsen av å hele tiden høre sekserbromminga og det sinte draget oppover registeret gjør noe med humøret. Lyden er halve opplevelsen! De av dere som har prøvd M20 med skikkelig eksoslekasje vet hvor mye lyd kan manipulere. M42 er faktisk en veldig ok motor, hadde den vært 2L (ørlittegrann mer moment) så hadde den kanskje vært tidenes allroundmotor fra BMW, etter mitt skjønn. S14 koster fem ganger så mye som de andre søskene sine, så det blir kanskje litt feil å sammenlikne? Perverst turtallssint er den, enda jeg bare prøvde en versjon med kun carboninnsug og alpha-n. Men er det fler enn meg som synes BMW har misbrukt litt av plassen i E30n og satt motoren vel langt FRAM? Man får jo to hender og mer til på baksiden av motoren. De nye rekkefirerne til BMW er jo kanonmotorer! Men det finns jo ikke særpreg. Når man har finpusset rekkesekser, bakhjulstrekk og sportslighet i et halvt århundre er det synd å slutte med den sånn "over natta", som jeg føler BMW har gjort. Klart BMW må matche seg i hk-kappløpet, men å slutte med rekkeseks er tragisk for oss entusiaster.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwray Skrevet Juni 13, 2008 Share Skrevet Juni 13, 2008 6ern er helt garantert bedre på alle måter en 4ern hvis man sammenligner 316 318 318is 320 og 325.. Helt klart at 320 og 325 vinner på alle måter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet Juni 13, 2008 Share Skrevet Juni 13, 2008 6ern er helt garantert bedre på alle måter en 4ern hvis man sammenligner 316 318 318is 320 og 325.. Helt klart at 320 og 325 vinner på alle måter. Uten noen bedre begrunnelser kan jeg også slenge ut påstander om de ikke skal begrunnes videre, at min mondeo er bedre og kjappere enn alle disse du referer til. Poenget mitt er at alle kan si uten vurdere opp mot noe at noe er bedre. Så på hvilken måte er alle disse du referer gjør at 320 og 325 bedre enn de andre? Hvordan bygger du disse påstander opp på? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå