Robin L Skrevet Juni 13, 2008 Skrevet Juni 13, 2008 hei. jeg har litt problemer med ac`n på bmwen. det blåser ikke kaldt i heletatt, så jeg regna med det bare var gassmangel, så jeg satte bilen inn på mekonomen for å fyllepå gass. det gjorde de, men de sa at clutchhjulet manglet på kompressoren, så kompressoren slår ikke inn når man trykker på ac knappen inni bilen. men når jeg slår på ac knappen, så endrer lyden på motoren seg litt, er det da kompressoren kom kobler inn?! det blåser ikke kaldt etter de har fyllt gass heller. når jeg skifta motorolje i vinter, så fant jeg et hjul liggende oppå bunndekselet under motoren, tror muligens det er dette. jeg fant også et indentisk hjul i garagen av en kompressor pappa hadde liggende. det som lå i bilen min var jo rimelig rustete. vil det bare være å skrupå dette hjulet, så vil det være i gang igjen? (noe jeg klarer selv? er jo rimelig trangt..) er forresten dette noe jeg kan ta på selgeren av bilen på? jeg fant det hjulet liggende der i vinter en gang, rett etter jeg hadde kjøpt bilen, så acn har nok aldri fungert (fikk ikke testa den pga tempen ute i vinter..) ?? de på mekonomen anbefalte meg til å kjøpe en ny kompressor osv.. det har jeg ikke råd til. er forresten en 97 e39 525tds Takk for svar!!
jacobsenthomas@hotmail.co Skrevet Juli 11, 2008 Skrevet Juli 11, 2008 sliter med det samme her, men jeg får verken aircondition eller varmluft inn. fikk beskjed om at det er en temperaturføler av et slag som ligger å tuller å at det var vanlig på e39. har fått delen, men har ikke fått skiftet ennå. kan gi beskjed om det funker visst du vil ?
Odd-M Skrevet Juli 11, 2008 Skrevet Juli 11, 2008 Hehe.. No offence, men du fant et hjul oppå bunndekselet og lurte ikke på hvor det kom i fra?
Robin L Skrevet Juli 11, 2008 Forfatter Skrevet Juli 11, 2008 hehe, tenkte bare at det var et strammehjul eller noe som var blitt byttet og duttet nedi der jeg fikk fiksa det nå da. pappa fant i ett nytt sånn hjul, så dro jeg på wurth og kjøpte locktight, så nå sitter det som et skudd. funker da, men det lukter ikke bra av ac`n
Deep Dish Skrevet Juli 11, 2008 Skrevet Juli 11, 2008 hehe, tenkte bare at det var et strammehjul eller noe som var blitt byttet og duttet nedi der jeg fikk fiksa det nå da. pappa fant i ett nytt sånn hjul, så dro jeg på wurth og kjøpte locktight, så nå sitter det som et skudd. funker da, men det lukter ikke bra av ac`n Lukter sure sokker.?? Det gjør det av min, iallefall med en gang jeg slår på AC'n. Mener man får kjøpt en AC rens (gjør-det-selv) for å fjerning av lukt..!!
tigern1984 Skrevet Juli 11, 2008 Skrevet Juli 11, 2008 Eller man kan kjøpe nye filter. Gjorde susen hos meg i allefall.. Skiftet de på oljeservice. Men jeg har fått et problem med min AC, og siden denne tråden gjelder akkurat det, så låner jeg den litt. Sto på tomgang med bilen, og fikk en plutselig hveselyd av noe i motorrommet, slo av motoren og lyden fortsatte. Tenkte det kanskje var en overtrykkventil eller noe, men når jeg slo på Ac etterpå kom det bare en form for sugelyd, og ingen kjøling. Hva kan dette være? Slange som er gåen, og tom for gass som et resultat eller noe? Takknemlig for alle svar.
Dan Skrevet Juli 11, 2008 Skrevet Juli 11, 2008 Hiver meg på denne jeg også. Har problem med at varmeapparatet blåser ikke varmt etter at motoren er drifstvarm. Vifta går, men stiller seg ned til 3-4 hakk på søyla og blåser lunkent/kaldt. Dette er kun på auto-funksjonen. Overstyrer jeg manuelt, så blåser den varme som bare det. I tillegg får jeg det ikke kaldt nok med klimaen, kan stille den helt ned, og den blåser for fullt uten at det blir kaldt. Dette er også kun med auto-funksjonen inne. Manuelt blåser den kaldt i massevis. Har byttet motstand og nettopp fått nye filtre. Har også fått målt gassen, og det ble minusgrader på den, så det er det nok av. Siden dette kun skjer med auto-knappen inne, så er det tydelig at det er denne funksjonen som ikke virker, men hva er det som er galt og må byttes? Bilen er en 2001 520D med to sonet automatisk klimaanlegg. På forhånd takk for all hjelp.
Deep Dish Skrevet Juli 11, 2008 Skrevet Juli 11, 2008 Hiver meg på denne jeg også. Har problem med at varmeapparatet blåser ikke varmt etter at motoren er drifstvarm. Vifta går, men stiller seg ned til 3-4 hakk på søyla og blåser lunkent/kaldt. Dette er kun på auto-funksjonen. Overstyrer jeg manuelt, så blåser den varme som bare det.I tillegg får jeg det ikke kaldt nok med klimaen, kan stille den helt ned, og den blåser for fullt uten at det blir kaldt. Dette er også kun med auto-funksjonen inne. Manuelt blåser den kaldt i massevis. Har byttet motstand og nettopp fått nye filtre. Har også fått målt gassen, og det ble minusgrader på den, så det er det nok av. Siden dette kun skjer med auto-knappen inne, så er det tydelig at det er denne funksjonen som ikke virker, men hva er det som er galt og må byttes? Bilen er en 2001 520D med to sonet automatisk klimaanlegg. På forhånd takk for all hjelp. Sikkert feil med temp-føleren som måler tempen inne i coupen. Den sitter nederst på panelet, rett over koppholderen (bak rillene) Prøv først å rengjør, bruker å samle seg mye dritt inni der, bruk en støvsuger og rengjør luftinntaket....
dvil Skrevet Juli 11, 2008 Skrevet Juli 11, 2008 Det sitter en liten vifte i midtkonsollen som suger luft til temperaturfølerne, gjennom de to små gitterene. Du skal høre vifta gå i 16 minutter (tror jeg)etter at tenning er avslått. Da går bilen i sleep mode. Hvis vifta har stoppet blir autojustering helt feil. Det er ikke uvanlig å høre det hvese i kjøleanlegg etter at kompressoren har stoppet. Dette er trykket som slippes ut gjennom ekspansjonsventilen. Hvis hveselyden var utslipp av gass gjennom en sikkerhetsventil er det sannsynlig at det mangler kjøling, f.eks at el.vifta foran radiatoren ikke går. Vi har kjørt lenge nå med denne defekt uten problemer, men er forsiktige med å ha på kjøling når bilen står stille. Den mekaniske vifta vil også dra luft gjennom radiatoren, ihvertfall når motoren er varm.
Dan Skrevet Juli 11, 2008 Skrevet Juli 11, 2008 Virker logisk at det er noe kluss med tempføler ja. Skal sjekke dette. Takk for tipset
tigern1984 Skrevet Juli 11, 2008 Skrevet Juli 11, 2008 Det er ikke uvanlig å høre det hvese i kjøleanlegg etter at kompressoren har stoppet. Dette er trykket som slippes ut gjennom ekspansjonsventilen. Hvis hveselyden var utslipp av gass gjennom en sikkerhetsventil er det sannsynlig at det mangler kjøling, f.eks at el.vifta foran radiatoren ikke går. Der kan du se. Tror viskosekoblingen eller hva det heter er gåen, så da er det kanskje ikke så rart at kjølingen ikke funker. Vil dette ordne seg selv hvis jeg får skiftet viskosekoblingen eller er det noe mer jeg må gjøre?
Robin L Skrevet Juli 12, 2008 Forfatter Skrevet Juli 12, 2008 det lukter sure sokker av ac`n ja:/ noen som vet hvor jeg skaffer sånn rens da? har de på bilextra eller noe? en annen ting er at den vifta frammom radiatoren ikke går.sånn som jeg har forstått det,så er den til ekstra kjøling til acn eller noe sånt. jeg har latt bilen stå på tomgang lenge for å se om den vifta starter, men det gjør den ikke. har det noe å si om den ikke funker da? hvordan kan jeg teste den/ hvordan skal den fungere?
Deep Dish Skrevet Juli 12, 2008 Skrevet Juli 12, 2008 det lukter sure sokker av ac`n ja:/ noen som vet hvor jeg skaffer sånnrens da? har de på bilextra eller noe? en annen ting er at den vifta frammom radiatoren ikke går.sånn som jeg har forstått det,så er den til ekstra kjøling til acn eller noe sånt. jeg har latt bilen stå på tomgang lenge for å se om den vifta starter, men det gjør den ikke. har det noe å si om den ikke funker da? hvordan kan jeg teste den/ hvordan skal den fungere? Tror de selger det hos de fleste bilrek. ja. Skal ta en rens på min i neste uke... Ang viften så skal det litt varme før den starter.. Trodde min også var gåen, helt til en sverigetur en varm sommerdag, stoppet for å fylle bensin og jammen stod ikke viften å gikk....
dvil Skrevet Juli 12, 2008 Skrevet Juli 12, 2008 tiger'n; vanligvis er clutchen magnetoperert, dvs. det settes 12v på en ledning som går inn i clutchen. Du merker det hvis den drar til, den smekker litt sammen. Det er vanlig å regulere kjøleeffekten ved å skru magnetclutchen av og på. Det er mange små ting som kan gjøre at ac ikke fungerer. Mangel på gass, rusk i ekspansjonsventilen, møkkete/tett radiator (kondensator) eller vifte som ikke går. Det er også vanlig at clutchen ikke drar til hvis trykket i anlegget er for lavt- dvs hvis det mangler gass eller det er for kaldt ute. Kjenner ikke E39 i detalj, så dette var litt generelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå