Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes min bruker litt vel mye... Har ikke målt den noe men det er godt over liter`n på mila.

I tillegg så synes jeg den drar dårlig, girer ned litt hyppig pga at den ikke " gidder"...

Bilen har gått 230 000 km.

Har fått tips om lambdasonde, evt. katalysator... andre tips?

Eller hvordan finner jeg ut at f.eks. lambda er gåen?

Skrevet

Hehe..

Forventer noe høyere forbruk, men ikke som i dag...

Jeg skal sjekke over plugger, filter, diagnose så får vi se...

Er det mulig å få tak i et eget diagnseverktøy og sw?

Skrevet

Altså, har ikke alle E39-er kjørekomputer da? :? Merkelig!

Anywho, jeg har da klart med bykjøring å kjøre caaaa litt over 1L på mila på mors 528iA E39..

Skrevet

Jeg kjøpte min e39 520IAT for to måneder siden og spurte også om forbruket her på forumet, da jeg også syntes at den drakk litt formye. Etter målinger av computer og gode gamle måten, så kom jeg frem til 1,2 på bykjøring og 0,85 på landeveiskjøring. Jeg prøvde også med litt tullballkjøring for noen uker siden og da sa computeren 1,42 på bykjøring. Er enig i at den er noe treig, men jeg synes at den går helt greit, men den drar godt med turtall fra 4000 og oppover. Hvis det er automat, så erfarte jeg at forbruket gikk ned noe ved riktig kjøring.

Kontroller lufttrykket i dekkene også, da dette kan bidra til noe høyere forbruk.

Skrevet

Jeg synes 1,0+ ved blandet kjøring høres normalt ut. Tung bil med sekser og autolat = forbruk. Tallene BMW operer med selv er ofte helt på trynet. Det skal ganske ideelle forhold til før jeg opplever de som realistiske.

Skrevet
Jeg synes 1,0+ ved blandet kjøring høres normalt ut. Tung bil med sekser og autolat = forbruk. Tallene BMW operer med selv er ofte helt på trynet. Det skal ganske ideelle forhold til før jeg opplever de som realistiske.

Tallene BMW (og alle andre merker) oppererer med er i følge fastsatte normer og passer ikke like godt til alles kjøremønster.

Er heller ikke alle E39 som har kjørecomputer. Fant det ut da min mor kjøpte en uten.

Min E39 med manuell bruker ca. 0,7 på langkjøring med gode veier, 0,8 når det er dårligere vei og ca. 0,9 - 1,0 på bykjøring.

En diagnose er nok en god begynnelse for å finne ut om noe er galt.

Skrevet

Min E36 328 med automat var nesten oppe i 1,5l på mila ved bykjøring. Kunne nok fått ned forbruket 1-2dl ved å kjøre litt roligere. På blandet lå forbruket på 1,0-1,1, og var nede i 0,8 på langkjøring

Skrevet

Mistenkte samme på min E39, men med unormal pen kjøring så klarte jeg 0,85 på pen kjøring og 1,2 på by vil jeg anta.

Kjørte til Sverige i helga (Risør -> Harryland) og lå rundt literen tenker jeg. Syns selv det med en wannabe tyskermotor.

At draget ikke kommer før 4000rpm minner meg om japsemotor, noe som skuffet meg mye. Min gamle passat stasjonsvogn med 115 hester peller jo min egen bmw, for å ikke snakke bånndrag.

Nå skal jeg gjøre litt småfix rundt motoren (filer, effektanlegg, kanskje nytt grenrør) for å se om responsen kan bli noe bedre. Men neste BMW om det blir noen skal ikke bli en 520, men minst større. Syns motoren er underdimmensjonert.

Frister nesten å hive i den kompressoren som ligger her hjemme. Men order ikke ulovligheter på denne bilen da jeg må sikkert gjore noe med brems også da. :)

Skrevet

520 er en komfortabel turbil som er rimelig på bensinen,min bruker under literen på langkjøring og ca 1l på vanlig blandet kjøring,Jeg gikk fra 528 til 520 på grunn av det og er superfornøyd.De som kjøper 520 og klager på svak motor har helt klart kjøpt seg feil bil,man bør prøve bilen før man kjøper,motoren er ihvertfall mer enn bra nok til mitt bruk.

Skrevet
I tillegg så synes jeg den drar dårlig, girer ned litt hyppig pga at den ikke " gidder"...

Er det steptronic-kasse du har? Virker som det er fellesnevneren hos alle som klager på hyppig nedgiring, men det kan jo selvfølgelig være at du har feil på motor og at den girer ned fordi den ikke drar som den skal. Diagnose er en fin ting. :)

• 2 weeks later...
Skrevet

Jeg har steptronic ja...

Dignose er tatt og intet funnet. Ser noen skryter av "ultimo tuning"...noen som har prøvd dette?

K&N luftfilter + Halo plugger..(?) samt noe chip-greier?

Skrevet

Den billigste modifikasjonen du gjør er med deg selv. Innse at du kjører en stor sikker cruisebil og kjør deretter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...