Gå til innhold

Kjøpt E61 med ulovlig solfilm, fikk med skjolder på kjøpet


Gjernes
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 191
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som sagt før, jeg trodde du bare var en prippen tulling i det jeg begynte å følge tråden, helt til jeg så bildene. Hvis noen hos BMW Norge føler det likt som meg, så MÅ du vise bilder før du kommer noen vei. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at du burde sende noe skriftlig til BMW Norge sentralt, med bilder. De burde sette pris på å få hvite hva slags folk de har satt til å ta vare på omdømmet tilmerkevaren de er ansvarlige for i Norge.

Min morfar, som av uforståelige grunner har sverget til Ford de siste 40 årene, opplevde en gang at verkstedet sa at sentrallåsen måtte fikses selv om den ikke var ødelagt. Var bare det at Mekanikkeren ikke kjente til Ford sin sære løsning der man må trykke to ganger for å låse opp alle dørene, men en som jobber med Ford bør vite det! Var et par andre småting og, b.l.a. generell kundebehandling siste tiden, så det endte med at han sendte et brev til Ford sentralt og en stund etter fikk han brev tilbake om at de beklaget så mye og at de hadde tatt dette opp med forhandleren. Har visst bedret seg etter det.

Har forresten selv og kun truffet en bilselger som jeg synes virkelig kunne jobben sin og det var han vi kjøpte firmabil (Peugeot Partner) av der jeg jobbet før. Han var usedvanlig sympatisk og jordnær, lovet aldri noe han ikke kunne holde, tok både ris og ros med et smil og var ikke minst bilinteressert. Fikk låne flere biler som han visste at jeg trolig aldri kom til å kjøpe, og det opplever man ikke alltid når man er 20, som jeg var da. Møtte han på gaten en stund etter han skiftet jobb til en annen forhandler og da både hilste han og stoppet for en liten prat.

Eneste bilselgeren jeg har opplevd som faktisk virket oppriktig hyggelig og interessert, men også truffet mange som absolutt har vært flink og ærlig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå ser det endelig ut til at det skal ordne seg her.

Fikk telefon fra selgeren i går. Han lurte på om jeg kunne stikke bortom slik at vi kunne bli enige en gang for alle.

På møtet i dag fikk jeg 2 alternativer.

Forhandler skaffer meg ny bil, eller vi hever kjøpet og jeg får tilbake gammelbilen min.

Han hadde noen biler stående som jeg kunne få i stede, men dette ble betegnet som et nytt innbytte i såfall. Så da ville jeg få mindre for bilen min enn hva jeg ga for den.

Jeg fikk prøve en 320 stv. som jeg har nevnt tidligere i tråden, men fant fort ut at denne bilen blir for liten for meg. Så da går jeg for heving av kjøpet.

Betingelsene for heving av kjøpet er at jeg får gammel bilen min tilbake, får dekt alle utgiftene jeg har lagt ut på service, får tilbakebetalt det jeg har betalt i renter på lån og at jeg må betale for antall km jeg har kjørt på bilen. Hvor mye satsen på km er vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg synes at denne selgeren høres useriøs ut for å si det mildt! Synes at det er et minimumskrav at selgeren skal vite hva han selger for noe. Jeg så på en e61 hos en forhandler før jeg kjøpte den jeg har nå. Den bilen var utstyrt med 19 tommers m5 felger. Før jeg prøvekjørte bilen opplyste selgeren meg om at det var en feilmelding på at det var en punktering på ett av dekkene. 19 tommere var trolig for stort for denne modellen mente han fordi ingen av selgerene hadde fått bort feilmeldingen :lol: - jeg skulle få en god pris på 17 tommere :D

Ellers så har jeg nettopp fått sotet alle ruter på bilen min utenom frontruta. Vet at det ikke er lovlig å sote fremrutene, men det er jo så vanvittig mye penere med soting helt frem 8) Satset heller på en lys tone (38 ) , slik at biltilsynet ikke skal bli så veldig interessert i bilen dersom jeg skulle kjøre gjennom en kontroll..

Det som er litt dritt, er at på eu kontroll måler de nå lysgjennomtrengning med instrument. Jeg la derfor kun på fra b-stolpen og bakover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det endelig ut til at det skal ordne seg her.

Fikk telefon fra selgeren i går. Han lurte på om jeg kunne stikke bortom slik at vi kunne bli enige en gang for alle.

På møtet i dag fikk jeg 2 alternativer.

Forhandler skaffer meg ny bil, eller vi hever kjøpet og jeg får tilbake gammelbilen min.

Han hadde noen biler stående som jeg kunne få i stede, men dette ble betegnet som et nytt innbytte i såfall. Så da ville jeg få mindre for bilen min enn hva jeg ga for den.

Jeg fikk prøve en 320 stv. som jeg har nevnt tidligere i tråden, men fant fort ut at denne bilen blir for liten for meg. Så da går jeg for heving av kjøpet.

Betingelsene for heving av kjøpet er at jeg får gammel bilen min tilbake, får dekt alle utgiftene jeg har lagt ut på service, får tilbakebetalt det jeg har betalt i renter på lån og at jeg må betale for antall km jeg har kjørt på bilen. Hvor mye satsen på km er vet jeg ikke.

Så surt at det skulle gå så langt som dette. Har fulgt med på tråden. Synes du burde lage et lite opprør mtp denne forhandleren eg. For uansett hvilket valg du tar så ser det desverre ut som du går i tap, der du egentlig skulle hatt litt ekstra for tort og svie... Men det viktigeste er jo selvfølgelig at du blir fornøyd. Håper du finner en annen e61 som du blir fornøyd med.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres ut som en løsning det går an å leve med! Nå kan du finne drømmebilen et annet sted.

Men må jo si at det virker bekymringsverdig at de har flere biler som ser like jævlig ut. De må jo snart skjønne at klargjøreren de har ansatt har ødelagt biler for millioner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betingelsene for heving av kjøpet er at jeg får gammel bilen min tilbake, får dekt alle utgiftene jeg har lagt ut på service, får tilbakebetalt det jeg har betalt i renter på lån og at jeg må betale for antall km jeg har kjørt på bilen. Hvor mye satsen på km er vet jeg ikke.

Jeg støtter deg i beslutningen om å heve kjøpet; på denne måten står du fritt til å kjøpe nettopp den bilen du ønsker deg - fra den selgeren du selv velger. :)

Jeg tar en liten reservasjon mht. hvilken sats du blir trukket pr. kjørte kilometer, men såfremt denne blir akseptabel, er dette et forslag som egentlig ikke ser så verst ut. Her har definitivt noen lengre opp i systemet fattet en beslutning om å finne en løsning og få avsluttet saken. Det fine for alle oss andre, er at BMW her viser at de satser på å være et merke i Norge som ønsker fornøyde kunder - og akkurat det er ikke alltid en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut til at jeg må krangle litt til her.

Var til forhandleren i dag får å diskutere hvordan regnestykket blir.

Jeg må betale 1 kr p/km

Jeg må betale halv årsavgift

Jeg må betale omregistreringsavgift

Jeg får ikke tilbakebetalt renter som jeg har betalt på lånet

Men jeg får dekt utgifter jeg har hatt på bilen i form av service og reperasjoner.

Selgeren sa til meg at han hadde vært i kontakt med forbrukerrådet i Molde etter at jeg hadde dratt på tirsdag, og de hadde sagt at det ikke var nødvendig med heving av kjøpet, fordi jeg hadde kjøpt bilen slik som den var forevist i salgslokalet, og at jeg ikke da kunne komme tilbake å klage på skjolder i lakken etter at kontrakten var skrevet under. Så slik sett skulle jeg være jævlig glad for at jeg fikk kjøpet hevet sa selgeren.

Da jeg kom hjem i dag bestemte jeg meg for å ringe forbrukerrådet i Molde for å høre om dette virkelig var tilfellet. Da jeg ringte fikk jeg beskjed om at de hadde sommerstengt etter kl 12. Det som var litt rart var at selgeren hadde ringt forbrukerrådet etter at jeg hadde dratt på tirsdag, og jeg var jo der rundt kl. 13.00.

Så da ringte jeg tilbake til selgeren, men da sa han plutselig at det var bilklagenemda han hadde vært i kontakt med. Da tenkte jeg som så at dette gidder jeg ikke mere, så da ringte jeg til advokaten.

Advokaten sier at jeg har retten på min side, og at når selger krever penger for foringelse og bruk av bilen, så skal jeg ha tilbakebetalt renter og avkastning selgeren har hatt den tiden jeg har brukt bilen.

Dette står i forbrukerkjøpsloven. Lov 2002 Nr 34 §50

Så denne skal jeg printe ut i dag og ta med meg når vi skal bytte bil i morgen. Det er jo tross alt snakk om nesten 15.000 i renter her.

Men en glamelding er at jeg i dag har vært i kontakt med en kar i Tyskland. Han har mottatt en "ønskeliste" fra meg, og leter nå etter ny bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må jo si at det virker bekymringsverdig at de har flere biler som ser like jævlig ut. De må jo snart skjønne at klargjøreren de har ansatt har ødelagt biler for millioner?

Det jeg syns er bekymringsverdig er at det virker som at de ikke bryr seg. Min teori er at de hever kjøpet fordi de skal slippe å hellakkere bilen.

Jeg sa til selgeren at visst de skulle fikse lakken på denne bilen så måtte den hellakkeres. Dette var uaktuelt fra forhandleren sin side.

Ergo kommer de til å sette bilen ut til salgs igjen uten å gjøre en dritt for at den skal se bedre ut. Dette blir jo et problem den neste eieren komme til å finne ut når han setter bilen i sola og skjoldene kommer til syne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen burde sjekke hvem som eier bilen om noen uker, og sende ham link til denne tråden her. Det hadde vært morsomt å vise forhandleren hva vi syns om slik idioti.

1kr/km hørtes helt OK ut, og halv årsavgift kunne jeg kanskje også gått med på, men omregistreringsavgiften er vel 20 lapper på den bilen der? Den begynner å svi grundig...

Du får komme med motkrav fordi de har hatt din bil som demobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen burde sjekke hvem som eier bilen om noen uker, og sende ham link til denne tråden her. Det hadde vært morsomt å vise forhandleren hva vi syns om slik idioti.

1kr/km hørtes helt OK ut, og halv årsavgift kunne jeg kanskje også gått med på, men omregistreringsavgiften er vel 20 lapper på den bilen der? Den begynner å svi grundig...

Du får komme med motkrav fordi de har hatt din bil som demobil...

Hehe har lekt med tanken om å legge en skjult lapp en eller annen plass i bilen som bare den nye eieren kan finne 8) Skrive en liten hilsen.

1Kr p/km hadde heller ikke jeg noe imot. Hvorfor jeg skal betale omreg skjønner jeg ikke, fordi den kommer jo neste kjøper til å betale.

Omreg er vell ikke på "mere" enn i overkant av 8000.

Selgeren la fram 2 listepriser, en som var gjeldene da jeg kjøpte bilen, og en for hva bilen er verd i dag. Differansen var på 20.000, og det måtte jeg betale for forringelse/ verditap av bilen.....

Men etter å ha lest igjennom div artikler på nett og norsk lov, så går det klart fram at om selger krever et vederlag for km og verditap, så skal selger også betale 12% av kjøpesummen til meg for de månedene som jeg har eid bilen.

Fy F for en dust var første tanken som slo meg, her satt jeg på selgers kontor å krevde å få tilbakebetalt de rentene jeg hadde betalt på låne mitt, men så sier han at jeg ikke har krav på det.

Så viser det seg i følge norsk lov at jeg har krav på langt mere. Hadde selgeren vært smart, så hadde han refundert gjeldsrentene jeg har betalt, så hadde jeg levd i uvitenhet.

Men nå er han kansje nødt til å betale det dobbelte.

Det var dette advokaten min prøvde å forklare meg tidligere i dag, men sank først inn i hode mitt utover kvelden :)

http://www.kna.no/default.asp?ItemID=2019

Må nevne at renten har økt fra 10,5% til 12% siden artikkelen ble skrevet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde eg vært deg så hadde eg gått til media og advart om denne forretningen ETTER at du har fått tilbake pengene og gamlebilen din og saken er ferdig avslutta. Du advarer jo bare andre mot å bli lurt på samme måte som deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde eg vært deg så hadde eg gått til media og advart om denne forretningen ETTER at du har fått tilbake pengene og gamlebilen din og saken er ferdig avslutta.

Jeg beklager å måtte være uenig med deg her, men: Solen skinner nok mest på snille gutter og jenter i slike tilfeller, og man oppnår gjerne de beste avtalene når firmaet man forhandler med føler seg rimelig trygge på at alt er over når avtalen er i havn, og at kunden ikke går rundt og kritiserer firmaet i ettertid. :) Imidlertid ville jeg gjort akkurat hva du sier - overfor importørleddet; fortalt dem akkurat hva jeg mente om forhandleren, og hvordan den skadet mitt inntrykk av merkets representasjon i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...