Gå til innhold

4-Punktseler i nybil..


Deep Dish
 Share

Anbefalte innlegg

Bare en liten tanke : Det hender en bil triller rundt og blir ganske flat i taket, en fører overlever mange ganger dettedette sannsynligvis fordi overkroppen er blitt kastet ut av beltet under veltet og dermed får han plass under taket. Jeg mener derfor at med 4 punkts belte bør man også ha bur. Eller er jeg helt på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten bur kan jeg i hvertfall se for meg at det blir et lite helvete å få noen ut av bilen dersom den er most.. Brannmannskapene klarer selvsagt det uten problemer, men dersom du skal gjøre det selv kan du slite. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten tanke : Det hender en bil triller rundt og blir ganske flat i taket, en fører overlever mange ganger dettedette sannsynligvis fordi overkroppen er blitt kastet ut av beltet under veltet og dermed får han plass under taket. Jeg mener derfor at med 4 punkts belte bør man også ha bur. Eller er jeg helt på bærtur?

Det er et poeng. Man får nesten finne ut hva som skjer oftest av "normale" kollisjoner og kollisjoner hvor taket blir trykket ned. Nyere bilder burde være ganske solide i taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer standardbiler med bur og racingsele, vil folk kjøre deretter.

Det beste er egentlig en syl ut av rattet. Det ville fått folk til å tenke seg om 2 gager før de kjørte gris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":2p0lu73e]Kommer standardbiler med bur og racingsele, vil folk kjøre deretter.

Det beste er egentlig en syl ut av rattet. Det ville fått folk til å tenke seg om 2 gager før de kjørte gris :)

Der er jeg litt enig faktisk..

Skulle vært en sånn device i bilen uansett om man kræsjer knekker man et ben eller to :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel i dag krav i dag om at man må ha bur hvis man skal ha 4-punktssele nettopp fordi det må være liten sjanse for at taket blir trykket sammen, men moderne biler har etter hvert en ganske stiv takkonstruksjon.

Veltebur er jo egentlig noe som finnes i alle biler med fast tak, men det er en viktig del av grunnkonstruksjonen, både med tanke på sikkerhet og vridningsstivhet, så et ekstra veltebur innenfor dette buret er jo ikke akkurat nødvendig.

Utviklingen på dette området ser man best på hvordan de forskjellige vindusstolpene (A-stolpen osv.) gikk fra å være ganske tynne og spinkle på 80-tallet til å bli kraftigere og kraftigere utover 90-tallet og litt innover i dette årtiet og (noe som resulterte i at mange biler har ganske store og skumle dødvinkler i flere retninger). Det som derimot har skjedd de siste årene er at stolpene har begynt å bli tynnere igjen pga. bruk av sterkere materialer og ikke minst større kunskaper om og databeregning av best mulig konstruksjon for å få et sikkert sikkerhetsbur rundt kupéen vi befinner oss i.

Det er denne utviklingen rundt materialer og mer avanserte konstruksjoner (som gjør at de kan forme karosseri og deler slik at de blir stivest mulig med minst mulig materialbruk) som gjør at vi så vidt ser bgegynnelsen på en trend der nybiler veier mindre enn utgående modell, ofte selv om den nye er større og sikrere, mens normen i mange år har vært at nye generasjoner alltid har vært tyngre.

Er nok denne utviklingen som legger grunnlaget for at 4-punktsseler nå vurderes for bruk i vanlige personbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest meg opp på ang 4punkts seler så må du i tillegg til en stiv bil ha, HANS, system, (Head And Neck Support) Hode og Nakkestøtte. dette er noe som kobles inn i hjemen og passer på nakken.

Det er jo klart at hvis alle gadd dette hver gang de bare skulle på butikken og hadde like god fysikk som rally førere så burde dødligheten falle. Hvis vi ikke legger til den faktoren at vi får alle til å føle seg som rally førere og tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":2czwptv8]Kommer standardbiler med bur og racingsele, vil folk kjøre deretter.

Det beste er egentlig en syl ut av rattet. Det ville fått folk til å tenke seg om 2 gager før de kjørte gris :)

Det stemmer ikke at folk bruker opp sikkerheten i bilene. I 1970 hadde vi over 500 drepte i trafikken, enda bilparken var ganske så beskjeden den gang i forhold til nå. Mener du altså at men er mer utsatt om man kjøper bil med airbag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest meg opp på ang 4punkts seler så må du i tillegg til en stiv bil ha, HANS, system, (Head And Neck Support) Hode og Nakkestøtte. dette er noe som kobles inn i hjemen og passer på nakken.

Det er jo klart at hvis alle gadd dette hver gang de bare skulle på butikken og hadde like god fysikk som rally førere så burde dødligheten falle. Hvis vi ikke legger til den faktoren at vi får alle til å føle seg som rally førere og tryggere.

HANS er vel et relativt nytt system og 4-punktsselene har reddet mange liv i bilsporten før dette ble et krav. HANS er vel, etter hva jeg skulle tro, også noe som er nødvendig siden det ikke er airbager i løpsbiler. I vanlige biler er det jo airbagene som skal ta i mot hodet før det kommer for langt frem, men vil vel kanskje være nødvendig med en justeirng av den for å bli optimal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...