Kobar Skrevet Juni 29, 2008 Skrevet Juni 29, 2008 vurderer å kjøpe meg en skikkelig bil, som jeg kan stole på! Har da sett meg ut ett par e39 touringer, hva bør jeg se etter, og hva bør jeg simpelten velge? mest hypp på en 2.8 bensin m/automat. hva er forbruket iforhold til en 523/525.. er det mye mer drag i en 2.8 vs 2.5 i e39? det kryr jo på nettet med e39 med stor motor, og fullspekka med utstyr til rundt 160000kr, så hva er av svakheter innen elektronikk,rust osv..
mAZE Skrevet Juni 29, 2008 Skrevet Juni 29, 2008 Med tanke på forbruk, så ville jeg valgt en 523 fremfor en 528. Den har 23hk mindre, men den går ikke så mye dårligere synes jeg. Og forbruket er mye lavere. Jeg har hatt ett par E39'r og har vært kjempe fornøyd med de. Den siste jeg hadde 528'n var en meget god bil. Den hadde rullet 223000 når jeg kjøpte den, men det var ikke noe problem. Den var like tight og fin som ny. Og med automat blir den en utrolig flott bil å kjøre rundt med. Jeg hadde ikke noe problem med verken rust eller elektronikken på noen av de jeg hadde.
Kobar Skrevet Juni 29, 2008 Forfatter Skrevet Juni 29, 2008 er en i bygda som har en e39 sedan, med det man kan få av utstyr inni. men han har hatt så mye problemer med elektronikkenpå den bilen, spesielt med klimaanlegget.. hva er forbruket på en 2.8? vs 2.3. hvilke muligheter er det for å presse ut litt ekstra guff på disse maskinene? dieselbiler hjelper det godt på med chip, men nå som dieselbilene blir så belasta med avgifter, veier det over mot bensinbil... men er vell ikke samma draget i bensin 2.8 vs diesel samme maskin
ESveen Skrevet Juni 29, 2008 Skrevet Juni 29, 2008 Jeg vil anbefale 525i etter 2001 altså M54. Kjøpte en slik for tre mnd siden, å har vært kjempefornøyd. Skikkelig lettkjørt, kvikk motor som alldri mangler krefter. Trur ikke den er langt etter 2,8 litern, kanskje litt mindre moment. Forbruket ligger på 1,1 på blandet (mest bykjøring). Har heller ikke hørt nå my negativt om denne motoren som jeg kan komme på.
Haug Skrevet Juni 29, 2008 Skrevet Juni 29, 2008 Hadde valgt 523 fremfor 528 og 525. Går ikke så mye dårligere og vil tro den bruker mindre drivstoff.
S.Arnesen Skrevet Juni 29, 2008 Skrevet Juni 29, 2008 Hvorfor vil 523 bruke mindre enn 525? de vil vel ikke det? er jo begge 2,5l er de ikke?
ESveen Skrevet Juni 29, 2008 Skrevet Juni 29, 2008 Hadde valgt 523 fremfor 528 og 525. Går ikke så mye dårligere og vil tro den bruker mindre drivstoff. Derfor spør jeg om det. Jeg mener en M54b25 vil bruke mindre enn en M52b25(ikke TU) Pga. dobbel vanos. Nå har jeg alldri målt men.
jolly Skrevet Juni 29, 2008 Skrevet Juni 29, 2008 Når det gjelder E39 så tror jeg ikke det spiller noen rolle motormessig om det er en 1997 eller en 2001 mod. Motorene som er brukt i E39 er gode alle som en. Når det gjelder elektronikk, så er det et problem som ikke bare rammer BMW , men også veldig mange andre bilmerker. Årsakene til dette kan jo selvfølgelig være mange. Det trenger heller ikke ha sammenheng med antall punkter av elektrisk ekstrautstyr. En bil uten utstyr kan være like trøblete som en som er fullspekket. Mange faktorer spiller inn i en slik feil. En enkel jordingsfeil på ABS enheten samt inntrengt fuktighet er faktorer som påvirker el.systemet på E39. Typiske overslags muligheter og feil som ikke er konstant , og dermed vanskelig å måle seg frem til. På de eldre modellene , så kan tenningslås og nøkkel være et problem. På vår eldste modell , så er startsperren av og til veldig kranglete. Og den generere noen utrolig pussige feil. Ikke start,ruskete gange,gir ikke strøm-mao :masse rart. Om bilen du lurer på å kjøpe er servicert på autorisert verksted , så finner du fort ut om det har vært feil og mangler relatert til det elektroniske. Hvis så er tilfellet så har du jo da to utfall av en slik sak. Enten så er alle eller de fleste feilene rettet. Eller så er de fortsatt tilstedeværende. Det tror jeg verksted opplyser om hvis du spør. Jeg ville kanskje også være litt opptatt av vannpumpe (plast skovel som ryker), og forstilling (der er en skog av stag og foringer). Usynlig rust på bagasjelokk (rett over skilt belysning) , viskosekobling på vifta , og hjullager. Om du kjøper en 1997 modell , og slike ting er tatt - så tror jeg du kjøper en bil som er godt tatt vare på. Utrolig manger E39'er som triller rundt med slike feil. Jo lenger en venter med slike ting - jo større er sjansen for at du de genererer andre feil og dermed større kostnader. Når det er sagt , og du har funnet deg et ok eksemplar så er jeg HELT sikker på at du blir kjempefornøyd med bilen din. Nå kaster jeg litt stein her , men E39 er vel den beste 5 serien BMW har produsert. Totaløkonomien rundt disse bilene er geniall i forhold til opplevelsesfølelsen du vil ha etter dag en. Det er rett og slett en god bil. Jeg har to. En 1997 520 og en 2001 523. Det er SVÆRT liten forskjell på disse to bilene , eller faktisk ingen forskjell.Litt kjekkere motor i 523'en men nesten identisk forbruk. Begge er godt utstyrt , og den eldste har startsperre problematikk. Jeg har bestilt nytt nøkkelsett som skal sette en stopper for det problemet. Har vurdert både 2007 og 2008 mod. Forskjellen er fortsatt altfor liten i forhold til pris til at det er av interesse å bytte. Kaster en stein til jeg. E39 er vel kanskje også den peneste 5 serien som er produsert. Jeg får ta den pepperen som kommer. Lykke til med kjøpet som du skal gjennomføre.
Ad|oS Skrevet Juni 29, 2008 Skrevet Juni 29, 2008 Gått lei av is-bilen allerede, eller vil du bare ha en ekstra? E39 er et greit valg da man får mer motor/utstyr i forhold til 3-serien av samme årsmodell. Dessuten mer å velge i. Må regne med at en 528 bruker ganske mye, særlig med automat på småkjøring. Var vel nesten oppe i 1,5 på mila ved bykjøring i Kristiansand, men nede i 0,8 på lagkjøring med min 328 med automat. Nok av moment på bunn, så den girer ikke mye. I tillegg har man mer enn nok krutt når man bare trykker ned gasspedalen. Gøy bil Eneste ulempen jeg ser med automat nå er at du får litt høyere forbruk og at den er litt vanskeligere å "leke seg med" (noe som kanskje er bra ) Angående å få litt mer fart i dem har du jo M50-innsuget som du kan putte på. Hvis du i tillegg skifter til en slik DaveF-boks til filteret vil du nok kunne hente en del hester. Er vel snakk om å få rtotalt undt 220hk med disse modifikasjonene som koster 5-10tusen. Billig tuning egentlig
Kobar Skrevet Juni 29, 2008 Forfatter Skrevet Juni 29, 2008 IS-bilen har det vært så mye kødd med, begynner å komme seg nå, men trenger fortsatt panser og framskjerm, så blir den grei, men blir liksom aldri helt komfortabel i den bilen! men blir nok ikke noe ny bil før til neste sommer da jeg skal i militæret til vinteren. men vil ta meg god tid til å finne neste bil! da jeg kjøpte e36`n ble det nesten som første og beste og billigste jeg fant... slik skal det ikke bli igjen! Adios: sendt PM ang. Xenonlysa!
Steffan C Skrevet Juni 30, 2008 Skrevet Juni 30, 2008 Etter en mnd. med min E39 er jeg strålende fornøyd. Godt utstyrt, virker som en godt skrudd sammen bil og komfort i lange baner . Sjekk ut denne, skjeldent med manuell på disse. Så blir det litt morro på CCN sitt neste banetreff også .
jolly Skrevet Juli 1, 2008 Skrevet Juli 1, 2008 Nå har jeg fått kontrollert E39 96'en i forhold til startsperre problematikk. Det første de gikk på var batteriet. Målte det og sjekka hva det tok i mot av lading og hva det på sitt beste kunne gi av strøm. Ble kasta ut av bilen med en gang. Kjøpte nytt , betalte 1182.- monterte inn , og fikk beskjed om at de elektroniske problemene som har vært opplevd med denne bilen det siste året , helt sikkert ville forvinne. De sier at dårlige batterier er et stort problem for BMW generelt. De skaper en hel masse tull for elektronikken i bilene. Ja ja tenkte jeg. Jeg kom jo for å få nye nøkler og ev. skifte tenningslås. Beskjeden jeg fikk var at jeg med 100% sikkerhet kunne glemme å gjøre det. Lås er jo ikke billig - nøkler er jo ikke billig - så da var jo jeg happy. Så da er jo dette et lite hint til dere andre som kan ha samme problemstillingen.
Andreas1 Skrevet Juli 1, 2008 Skrevet Juli 1, 2008 Målte det og sjekka hva det tok i mot av lading og hva det på sitt beste kunne gi av strøm. Ble kasta ut av bilen med en gang. Kjøpte nytt , betalte 1182.- monterte inn , og fikk beskjed om at de elektroniske problemene som har vært opplevd med denne bilen det siste året , helt sikkert ville forvinne. De sier at dårlige batterier er et stort problem for BMW generelt. De skaper en hel masse tull for elektronikken i bilene. På importbiler (tyskland og sørover) har dette vært et større problem enn på de norsksolgte bilene som ble levert med kraftigere batteri i vinterpakken. I tillegg må det jo sies at et batteri som sitter i en 96 modell faktisk er 12 år gammelt og uansett har sett sine bedre dager...
Hansh Skrevet Juli 1, 2008 Skrevet Juli 1, 2008 Ryker gjerne litt sensorer her og der, men det er biler som er svært fine å kjøre, særlig på langkjøring med lavt støy og god comfort kombinert med brukbare veiegenskaper. Pass på å få Sportinteriør eller comfortseter hvis du vil sitte godt og. Jeg sitter ihvertfall ikke særlig bra i min mor sin 523i med standardseter, men veldig bra i sportssetene vi har i vår 520i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå