Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Aston Martin er jo teknisk mer eller mindre en Ford i dag selvom 85% av merket ble solgt til Prodrive (finansiert av to investeringsselskaper fra Kuwait) i 2007. Tidligere tiders Aston Martin modeller var jo noe spesielt, men jeg har egentlig liten sans for bilmerker som ikke er teknisk unike for merket... det er det som gjør Porsche (dog ikke Cayenne), BMW og Mercedes-Benz til noe spesielt. Kjøper man en BMW er det en 100% BMW man får og det gir streetcred i min bok. Bare tenk på hvor nervøse BMW er for at Rolls-Royce skal bli oppfattet som badgeengineering... eller hvordan mange gir Volkswagen pepper fordi Phaeton i realiteten er en stor Folkevogn og ikke et premiummerke... som prisen ellers skulle tilsi. Dette er selvfølgelig av mindre betydning når det gjelder selve designet på Aston Martin´s modeller, men jeg klarer ikke helt å løsrive meg fra tanken når jeg vurderer deres modeller.

Det er mulig du har et slags poeng langt inni der, men design er design og eierstrukturer er eierstrukturer. BMW kan være så mye selveid de bare vil, jeg synes likevel de har hostet opp veldig mye rart de siste årene. Jeg liker BMW og prinisippene de utvikler modellene sine etter, men til syvende og sist er det designet som avgjør om jeg liker og evt. ville kjøpt bilen eller ikke. Og da tenker jeg først og fremst eksteriørmessig. Om en av modellene på tvers av merkegrensene deler en bryter så betyr det minimalt for meg så lenge den bryteren passer inn der den er plassert. Lamborghini er jo her et minst like godt eksempel som Aston. Som J. Clarkson sier; eneste forskjellen på Lamborghini før og etter Audi er jo at bilene de lager nå faktisk fungerer. Og det synes jo jeg personlig er viktigere enn at Lambo eier seg selv 100%. Jeg føler uansett ikke at Lamborghini på noen måte har mistet det som er Lamborghini selv etter at Audi blandet seg. Merkene fremstår som helt separate med hver sin identitet. Selv R8 fremstår som 100% Audi. Så selv om direktøren hos Aston tar en middag med direktøren hos Fordi en gang i blant så tenker jeg ikke akkurat veldig mye på Focus, Fiesta og Ka hver gang jeg ser en DB*.

Skrevet

Det er mulig du har et slags poeng langt inni der, men design er design og eierstrukturer er eierstrukturer. BMW kan være så mye selveid de bare vil, jeg synes likevel de har hostet opp veldig mye rart de siste årene. Jeg liker BMW og prinisippene de utvikler modellene sine etter, men til syvende og sist er det designet som avgjør om jeg liker og evt. ville kjøpt bilen eller ikke. Og da tenker jeg først og fremst eksteriørmessig. Om en av modellene på tvers av merkegrensene deler en bryter så betyr det minimalt for meg så lenge den bryteren passer inn der den er plassert. Lamborghini er jo her et minst like godt eksempel som Aston. Som J. Clarkson sier; eneste forskjellen på Lamborghini før og etter Audi er jo at bilene de lager nå faktisk fungerer. Og det synes jo jeg personlig er viktigere enn at Lambo eier seg selv 100%. Jeg føler uansett ikke at Lamborghini på noen måte har mistet det som er Lamborghini selv etter at Audi blandet seg. Merkene fremstår som helt separate med hver sin identitet. Selv R8 fremstår som 100% Audi. Så selv om direktøren hos Aston tar en middag med direktøren hos Fordi en gang i blant så tenker jeg ikke akkurat veldig mye på Focus, Fiesta og Ka hver gang jeg ser en DB*.

Den salige Jeremy Clarkson sier også at Lamborghini i dag er for kliniske og effektive til å være tilsvarende karismatiske som før i tiden... det er nok ikke bare Clarkson som lurer på om Volkswagen (nå Porsche) ikke har helt tette vegger mellom designavdelingene... spesielt når man ser på Lamborghini Gallardo og Audi R8.

Den avgjørende forskjellen for meg er når Aston Martin bruker deler hentet fra Ford´s delelager... slikt opplever man ikke med en BMW... iallfall har vi ikke opplevd dette så langt... :roll:

Skrevet

Jeg har hatt gleden av å kjøre VW Phaeton og må si at det siste jeg satt igjen med var tanken på at det var en VW.

Meget undervurdert bil som dessverre ikke har godt av å ha VW logo.

Den hadde nok solgt betraktelig bedre med 4 ringer på fronten.

Men da har vi jo A8/S8.

Skrevet

Jeg har hatt gleden av å prøvekjøre "lillebror" til SL 65 AMG, nemlig SL 63 AMG.. :D

FOR en bil, det råeste jeg har vert med på noen gang.. Den har en V8 på 525hk og 650-700Nm(?-kom ikke på det i farten)

Har ikke prøvd noen av M-bilene til BMW, kun e36 M3 og e39 540 Kompressor, men det skal noe til før det overgår AMG'en! Draget og LYDEN i den bilen er helt sykt!

Har lest en del repportasjer om SL xx AMG, og de fleste sier at 63 er råere enn 65. Dette pga at førstnevnte har en N/A V8, og 65 har Biturbo..

Det gir en helt annen gassrespons, og det virker som du har over 500 hk fra 1000rpm..

Jeg kommer vertfall aldri til å glemme den turen!!

Er den verdt 2,6 mill? Hadde jeg hatt råd, hadde det ikke vert tvil..!

SLK'en blir ikke den samme ved siden av en AMG!

1tjgd1cur7bw816y2acv.jpg

fqs5azhfw5ycd6zmodrd.jpg

Skrevet

Men til Tross for at CLK'en hadde mye mer effekt en E92 M3'en, så ble Merca parkert på bane! :D Når Topgear testet disse.

Skrevet

Har lest en del repportasjer om SL xx AMG, og de fleste sier at 63 er råere enn 65. Dette pga at førstnevnte har en N/A V8, og 65 har Biturbo..

Det gir en helt annen gassrespons, og det virker som du har over 500 hk fra 1000rpm..

Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series har en V12 motor med to turboladere og effekten er 670 HK.

Sånn når vi er inne på temaet... Brabus har selvfølgelig et alternativ... Brabus Bullit. Bygget på basis av en Mercedes-Benz C-klasse har de konvertert modellen til å ha en V12 motor på 6233 cm3 som med to turboladere yter 720 HK ved 5100 rpm og 1300 Nm ved 1100 rpm. 0-100 km/t klarer den på 3,9 sekunder og topphastigheten er 315 km/t. Kanskje enda mer imponerende er 0-200 Km/t på kun 10,5 sekunder og 0-300 Km/t på 24,5 sekunder.

5din9awkbs4jcduzt3v2.jpg

• 2 months later...
Skrevet
Helt utrolig rå bil! Syns alle AMG modeller som er på markedet nå knuser alt fra både Audi og BMW. Håper snart BMW kommer med noe "værsting":)

Synes faktisk det står respekt av at BMW ikke kaster seg på effektkarusellen på samme måte som Audi og Mercedes, noe som de siste årene reelt sett har blitt et dragrace kappløp om hva som går værst rett fram.

For min Del er det viktigere at Motoren kler bilen , og ikke omvendt slik andre produsenter har for seg...

Jeremy Clarkson prøvde forøvrig en SL 612 hester, og konstaterte vel nærmest at bilen ikke er kjørbar, Hva er vitsen med en bil som bare egner seg på autobahn mellom 200 og 300?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...