Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ble bra det :) Jeg tenker litt på å kjøpe Tamron 10-24mm som vidvinkel og 55-250mm teleobjektiv :) Nå har jeg kun kitobjektivet 18-55mm og det er et OK objektiv her er et ubearbeidet bilde tatt med kit :)

Må ellers si at etter jeg fikk kameraet så har jeg virkelig begynt å ta mye bilder, virkelig morsom og ta bilder :D Skal etterutdanne meg til fotograf har jeg funnet ut :)

mrdklqrp0xr30bwexm6p.jpg

• Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Det ble bra det :) Jeg tenker litt på å kjøpe Tamron 10-24mm som vidvinkel og 55-250mm teleobjektiv :) Nå har jeg kun kitobjektivet 18-55mm og det er et OK objektiv her er et ubearbeidet bilde tatt med kit :)

Må ellers si at etter jeg fikk kameraet så har jeg virkelig begynt å ta mye bilder, virkelig morsom og ta bilder :D Skal etterutdanne meg til fotograf har jeg funnet ut :)

mrdklqrp0xr30bwexm6p.jpg

Takk :) Vidvinkel høres artig ut. Blir nok å handle inn et slikt objektiv med tiden. Teleobjektiv må man jo også ha :) Men jeg tror du hadde gjort lurt i å gjøre det samme som jeg - oppgradere kit-objektivet ditt først.

Brennvidden til kit-objektivet er jo veldig allsidig, men det mangler både skarpheten, fargegjengivelsen, og lysstyrken til f.eks Tamron 17-50. Og det er kjekt at objektivet som står på kameraet mesteparten av tiden er av en god kvalitet optisk :)

Jeg var selv veldig i tvil på hva mitt første objektiv skulle være. Var først fast bestemt på å skaffe meg et teleobjektiv. Men etter å ha lest rundt på diverse forum så var det altså Tamron 17-50 og Sigma 18-50 (samt Canon sine (dyre) 17-85 IS, 17-55 IS USM og 17-40 f/4L)som stadig dukket opp som de mest populære valgene.

Og når man tenker på det så er det jo ganske logisk egentlig :) Brennvidden til kit-objektivet er jo det man bruker mest (om ikke man er dyrefotograf da)

Fotografering er skikkelig gøy ja, har selv blitt helt hektet. :) Foto studie høres interessant ut. Men jeg har mine tvil om det er et lønnsomt yrke.. :roll:

Om du da ikke drar til Hollywood og tar bilder av Paris Hilton.. :twisted:

PS: Brukbart bilde forresten :) Et hot tips om du vil lære mer om etterbehandling av bilder: --> join http://photography-on-the.net/forum/ Står sinnsykt mye bra informasjon om alt mulig der.

Skrevet

Takk :) Vidvinkel høres artig ut. Blir nok å handle inn et slikt objektiv med tiden. Teleobjektiv må man jo også ha :) Men jeg tror du hadde gjort lurt i å gjøre det samme som jeg - oppgradere kit-objektivet ditt først.

Du er inne på noe, kan godt være at jeg oppgraderer kitobjektivet først ;) Men tror det blir et fra Canon med IS :)

Brennvidden til kit-objektivet er jo veldig allsidig, men det mangler både skarpheten, fargegjengivelsen, og lysstyrken til f.eks Tamron 17-50. Og det er kjekt at objektivet som står på kameraet mesteparten av tiden er av en god kvalitet optisk :)

Ser på bildene at det kan blir litt uskarpt, Tamron er et ganske bra merke? Vurderer som sagt visvinkel fra dem :)

Jeg var selv veldig i tvil på hva mitt første objektiv skulle være. Var først fast bestemt på å skaffe meg et teleobjektiv. Men etter å ha lest rundt på diverse forum så var det altså Tamron 17-50 og Sigma 18-50 (samt Canon sine (dyre) 17-85 IS, 17-55 IS USM og 17-40 f/4L)som stadig dukket opp som de mest populære valgene.

Har du noen sider man kan gå å se hva de forskjellige objektivene koster?

Og når man tenker på det så er det jo ganske logisk egentlig :) Brennvidden til kit-objektivet er jo det man bruker mest (om ikke man er dyrefotograf da)[/qoute]

Det er logisk ja :) Skal jeg zooome veldig i dag så går jeg bare nærmere ;)

Fotografering er skikkelig gøy ja, har selv blitt helt hektet. :) Foto studie høres interessant ut. Men jeg har mine tvil om det er et lønnsomt yrke.. :roll:

Jeg tror ikke det er særlig lønnsomt, så lenge man ikke har monopol i et distrikt ;) Men tenkte å ta ett kveldskurs også kan det bli kanskje en lønnsom hobby (biinntekt) ;)

Om du da ikke drar til Hollywood og tar bilder av Paris Hilton.. :twisted:

Det skjer nok ikke..

PS: Brukbart bilde forresten :) Et hot tips om du vil lære mer om etterbehandling av bilder: --> join http://photography-on-the.net/forum/ Står sinnsykt mye bra informasjon om alt mulig der.

Selv takk :) Der skal jeg lese mye :)

Skrevet

Har lånt meg broderen sitt kamera, ett Nikon D80 med tre forskjellige linser og ett monster av ett stativ. Ei enorm linse som det står: ED, AF-s 70-300mm (denne har masse knapper!?) ei litt mindre linse som det står DX, 18-70mm og ei som heter AF 50mm. I tillegg har kamera en stor batteri pakke på undersiden med 2 stk batterier i.. Og jeg fatter absolutt NULL.!!! Det er jo en million innstillinger på kameraet som jeg ikke skjønner bæret av. Går det an å ta gode bilder med kameraet i auto innstillinger/focus.?? Noen som kjenner til denne modellen og som kan gi meg noen stall-tips ang innstillinger osv.?

Skrevet

Mange fine bilder :) Har ikke fått tatt noen av bilen enda, driver å polerer den i garasjen. Men tok dette i går. Synes det ble ganske greit :)

IMG_2329WEB.jpg

Forhåpentligvis kommer det noen bilder av bilen senere :)

Skrevet
Mange fine bilder :) Har ikke fått tatt noen av bilen enda, driver å polerer den i garasjen. Men tok dette i går. Synes det ble ganske greit :)

IMG_2329WEB.jpg

Forhåpentligvis kommer det noen bilder av bilen senere :)

Skarpt!

Skrevet
Og jeg fatter absolutt NULL.!!! Det er jo en million innstillinger på kameraet som jeg ikke skjønner bæret av. Går det an å ta gode bilder med kameraet i auto innstillinger/focus.??

Klart det går.:) Du velger bare auto-absolutt alt - og så er det ut for å ta bilder.

Litt hjelp på veien: Nikon D80 Quick Start Guide - se punkt 1 og 2 under "Taking photographs.":)

Se der ja, takker... :D Hadde fått kameraet en halv time før jeg skrev innlegget, så nå har jeg fått prøvd det litt i dag, og har så vidt begynt å lært meg, om ikke alle, iallefall halvparten av innstillingene. Og som du sier, så tar kameraet veldig gode bilder i Auto-modus. Har regnet i hele dag, så jeg fikk ikke muligheten til å dra ut å ta bilder, satser på at det blir opphold i morgen sånn at jeg får testet kameraet sikkelig.! (Og regner med at jeg åpner galleri-utstillingen på mandag med priser fra 10000,- og oppover pr bilde.! ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...