Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Ja det er stor forskjell fra skjerm til skjerm.. Har en ekstern 22" koblet opp til min bærbare, og det er som natt og dag når jeg drar ett bilde fra laptopskjermen over til 22"'

Skrevet

HappyHenke:

Close-up'en av bildet ble mye mer dramatisk. :)

Men kanskje litt vel nært. Hvis du står lenger unna og heller bruker zoom, så får du med mer av fronten pga vinkelen.

Jeg likte i alle fall det siste utsnittet bedre!

Skrevet

kan noen forklare meg hvordan man kan ta bilder mot sola, og få sola til å bare være rund, og resten av landskapet fult synlig, selv om det tilsier at det burde være sort...

Skrevet
kan noen forklare meg hvordan man kan ta bilder mot sola, og få sola til å bare være rund, og resten av landskapet fult synlig, selv om det tilsier at det burde være sort...

Mener du å få både området mot sola og område i skygge etc. begge riktig eksponert? Da må du nok nesten benytte deg av flere eksponeringer(et bilde per område du ønsker riktig eksponert) og HDR-funksjon i Photoshop eller lignende. Om du tar kun ett bilde vil du ikke få området rundt sola lavere eksponert så sola kun blir rund og resten av bildet riktig eksponert. Med ett bilde blir enten området rundt sola riktig og resten helt mørkt, eller området rundt sola helt hvitt/utbrent og resten riktig.

For å lære om HDR er det mye å hente på foto.no.

Her er også en av mange beskrivelser:

http://www.photoshopcafe.com/tutorials/ ... hdr-ps.htm

Håper det var oppklarende.

Skrevet

Bare for å ha lagt ballen død når det gjaldt mitt spørsmål om Eos 450D mot Sony A200..

Etter hva det kan virke for meg nå når jeg har saumfart nettet etter tester er jo A200 og 450D i 2 forskjellige klasser. 450D ser ut til å være kameraet å foretrekke omtrent all over, så derfor går jeg vel for det ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...