Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...
steffen. skyter du i RAW?

Hvis ikke så _bør_ du det. Bildet er for mørkt, men ellers er det bra

Skyter ikke RAW nei, ja, det bildet ble litt for mørkt desverre.. Prøvde noe nytt på redigeringen, gikk tydeligvis ikke helt i boks..

Blir 2x 16gig minnekort til neste sesong, da blir det RAW skyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banekjøringsbilde fra meg:

IMG_2798-01.jpg

Jeg bruker totalt forskjellig teknikk når jeg tar bilder av biler på bane og når jeg tar bilder av biler som står i ro.

For banekjøring vil man gjerne vise at bilen beveger seg. Dvs litt snurr på felgene. Dessuten er det viktig å ha lyset med seg. Om man klarer å finne en yttersving med solen i ryggen og som lyser opp både foran og siden av bilen i det de kjører igjennom svingen, så får man som oftest fine bilder.

Står bilene i ro, så er jo den listen som var sitert her fra Speed Magazine ganske nyttig. Selv bruker jeg alltid størst mulig blender på slike bilder (altså lavest mulig F-tall). Og helst litt zoom. I sollys/dagslys syntes i alle fall jeg det er løk å se på folk som står med stativ og tror det hjelper. Det finnes situasjoner der stativ er ok i sollys, men hvis du ikke vet hva du driver med, så hjelper det ikke. Kun i mørket!

Her er et av min tatt i vår:

IMG_3548-01.jpg

På det siste bildet der har jeg brukt et Canon 30D med Canon 50mm F1.4 og polariseringsfilter. En pakke man nå burde klare å få kjøpt brukt til ca 5 lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D.C.V: Tar du bilder i RAW format? isåfall burde du prøve det ut. :) Da kunne det bildet ha blitt mye bedre, ved å justere fargetemperaturen kraftig ned. Slik det er nå preges bildet av at fargene er for "varme".. alt er liksom gult hehe, om du skjønner. :P

Heftige bilder Andy, virker som du kan litt og hvert om fotografering. Jeg er tildels enig med deg, men nå skal det sies at de fleste objektiv er ikke skarpest ved f2.8. På mitt tamron 17-50 får jeg skarpest bilder ved f.5.0 / f.5.6.

Jeg tar nesten alltid bilder med stativ, av den enkle grunn at da er det idiotsikkert at bildene blir skarpe. Ser kanskje litt dust ut ja, men det er mer dust å komme hjem og se at alle bildene ble uskarpe. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftige bilder Andy, virker som du kan litt og hvert om fotografering. Jeg er tildels enig med deg, men nå skal det sies at de fleste objektiv er ikke skarpest ved f2.8. På mitt tamron 17-50 får jeg skarpest bilder ved f.5.0 / f.5.6.

Stemmer nok at objektivene ikke er skarpest ved største blender, men jeg syntes det gir fin fokus på bilen og blur på bakgrunden. Det liker i alle fall jeg godt. :)

Jeg tar nesten alltid bilder med stativ, av den enkle grunn at da er det idiotsikkert at bildene blir skarpe. Ser kanskje litt dust ut ja, men det er mer dust å komme hjem og se at alle bildene ble uskarpe. :wink:

Det kommer jo an på lysforholdene. I sollys kan du nok droppe stativ dersom du ikke har alkishender da. ;) Men du ser det egentlig fort på lukkertiden. Hvis du må bruke tregere lukker enn 1/30, så er stativ ganske kjekkt å ha.

Jeg har brukt stativ èn gang det siste året og faktisk i dagslys. Men det var sammen med ND-filter for å prøve å få lengst mulig lukker for å få effekten på denne fossen her:

IMG_8593-01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...