Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

Høyere tall på blender (mindre blender) gir vel større dybdeskarphet, slik at du får med mer detaljer i bakgrunnen.. Dette igjen krever endel mer lys siden du må ha lengre lukkertid for å oppveie for at det slipper inn mindre lys..

Var vel ikke så vanskelig det sondre.. Er litt usikker på om det er noen vits å bruke over f11 til fotografering av vanlig utstillingsbiler.. Blir vel mer til bruk om du har lyst til å få med deg en 20 meter lang rekke med biler..

ta bilder ute nå er jo shitty uansett da... Kan jo prøve ekstern blitz å "bounce" blitzen av snøen, men som regel er det vanskelig.. Må i såfall ha blitzen på "rear" tror jeg, og muligens stille inn litt på forsinkelsen på blitzen kommer frem i riktig øyeblikk..

Correct me if I'm wrong dere som HAR peiling...

snakker du om nå?

jeg sa bare at en begrensning i kitobjektivene er at de har litt for høy blender for å ta gode bilder i overskyet vær på vinteren av bevegelige ting (mennesker og dyr) uten bruk av blitz når jeg zoomer med kitlinsa og den har 5.6F, blir lukkertiden ned mot 1/20-1/5 g lavere og da blir det vanskelig med klare skarpe bilder av mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fet post. skal legge inn noen av mine bilder. fikk et nikon d40 kit med 18-55 og 50-200 objektiv i julegave som jeg driver og lærer meg og bruke.

meget fornøyd så langt,men innser etter denne posten av kravene mine er ikke så extreme..enda.;P

skal legge inn noen av det jeg synes er blinkskudd. driver og tester litt på photoshop også.. finnes det noen gode brukerveiledninger på ps og eller nikon d40 på nett? mye jeg ikke helt skjønner enda både med lukketid,iso,etc etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er ikke jeg verdensmester.... men lukkertid er hvor lenge kameraet tar bilder... alt fra 1/4000 sekund helt opp til 30 sekunder... jo mørkere det er, jo lenger lukkertid må du ha for at bildene skal bli lyse, som også virker inn på blenderen... har du lav blender, trenger du lite lys for å få et lyst bilde... er det mørkt, trenger du lenger lukkertid og lav blender for at ikke bildet skal bli enten for mørkt, eller for dårlig... har du lang lukkertid og høy blender vil bildet ditt etter all sannsynlighet bli for mørkt, da må du sette opp iso til et høyere tall... iso er kornstørrelsen... lavere iso (100) gir klarest bilder... mens høy iso gir mer kornete bilder... har du iso på 1500 elelr noe, og det er mørkt, kan du ha lavere lukkertid enn ved iso 100, men bildet ditt blir nok veldig grovt (som et kompaktkamera uten for god blits)

er mye å lære og sette seg inn i...

er sikkert mye mer man kan skrive... blender er forresten lys "innsamlingen" til bildet... høy blender, lenger lukkertid, fordi linsa "sperrer" ute mer lys, omtrent som solbriller...

kameraene har forskjellige valg, av=blenderprioritet her justerer du kun blender og lukkertiden styrer seg selv

tv= lukkertidprioritet her justerer du lukkertiden, dvs blender justerer seg selv...

p= begge er automatisk og denne er god å "lære" seg funksjonene på... se hva kameraet selv stiller seg inn på, og sett på manuell og velg de samme innstillingene, og juster litt opp og ned på begge, til du skjønner hvordan de fungerer...

btw, stativ BØR brukes ved lukkertid på under 1/20...

1/20 vil si at kameraet bruker 1/20 sekund på å ta bildet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er ikke jeg verdensmester.... men lukkertid er hvor lenge kameraet tar bilder... alt fra 1/4000 sekund helt opp til 30 sekunder... jo mørkere det er, jo lenger lukkertid må du ha for at bildene skal bli lyse, som også virker inn på blenderen... har du lav blender, trenger du lite lys for å få et lyst bilde... er det mørkt, trenger du lenger lukkertid og lav blender for at ikke bildet skal bli enten for mørkt, eller for dårlig... har du lang lukkertid og høy blender vil bildet ditt etter all sannsynlighet bli for mørkt, da må du sette opp iso til et høyere tall... iso er kornstørrelsen... lavere iso (100) gir klarest bilder... mens høy iso gir mer kornete bilder... har du iso på 1500 elelr noe, og det er mørkt, kan du ha lavere lukkertid enn ved iso 100, men bildet ditt blir nok veldig grovt (som et kompaktkamera uten for god blits)

er mye å lære og sette seg inn i...

er sikkert mye mer man kan skrive... blender er forresten lys "innsamlingen" til bildet... høy blender, lenger lukkertid, fordi linsa "sperrer" ute mer lys, omtrent som solbriller...

kameraene har forskjellige valg, av=blenderprioritet her justerer du kun blender og lukkertiden styrer seg selv

tv= lukkertidprioritet her justerer du lukkertiden, dvs blender justerer seg selv...

p= begge er automatisk og denne er god å "lære" seg funksjonene på... se hva kameraet selv stiller seg inn på, og sett på manuell og velg de samme innstillingene, og juster litt opp og ned på begge, til du skjønner hvordan de fungerer...

btw, stativ BØR brukes ved lukkertid på under 1/20...

1/20 vil si at kameraet bruker 1/20 sekund på å ta bildet...

her regner jeg med at du mener lav blender = lavt tall som betyr at blenderåpningen er stor..

Har du lang lukkertid og høy blender (høyt tall som vil si liten blender) vil bildet ditt bli bra siden du kompenserer for den lille blenderen med lang lukkertid, og du får større dybdeskarphet siden du har liten blender..

Det vil si at er det mørkt må du ha stor blenderåpning (lite tall), og da kan du ha kortere lukkertid. Dersom problemet er at du fotograferer bevegende motiv i lite lys må du kompansere for kortere lukkertid med høyere ISO.. Iso er ikke kornstørrelse men lyssensitiviteten til filmen.. På ett DSLR blir bildet kornete i flere forskjellige farger fordi elektrisiteten spiller inn på sensitiviteten og lager støy i bildet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her regner jeg med at du mener lav blender = lavt tall som betyr at blenderåpningen er stor..

Har du lang lukkertid og høy blender (høyt tall som vil si liten blender) vil bildet ditt bli bra siden du kompenserer for den lille blenderen med lang lukkertid, og du får større dybdeskarphet siden du har liten blender..

Det vil si at er det mørkt må du ha stor blenderåpning (lite tall), og da kan du ha kortere lukkertid. Dersom problemet er at du fotograferer bevegende motiv i lite lys må du kompansere for kortere lukkertid med høyere ISO.. Iso er ikke kornstørrelse men lyssensitiviteten til filmen.. På ett DSLR blir bildet kornete i flere forskjellige farger fordi elektrisiteten spiller inn på sensitiviteten og lager støy i bildet..

ja... var det ikke ca det jeg skrev? hehe...

var litt usikker på iso, har bare hatt mitt på 100 siden jeg fikk det :-P

var innom 400 en gang tror jeg :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW: Stativ BØR brukes på lukkertid som er mindre enn brennvidden du bruker.. ved en brennvidde på 50, bør ikke lukkertiden være under 1/50...

På NIKON kamera er programmene:

P = Automatisk, kameraet styrer

S = Shutter, du styrer lukkertid, og kameraet styrer blenderåpning, IDEEL til sport og med lukkertid 1/200-1/400 for å fange bevegelse i bildet.. "S" med 1/250 lukkertid, serietagning av bildet og autofokus continius med autfokus styrt fra AE-L/AF-L knappen, samt hvis det er oversskyet med snø så justerer du exposure opp 1 slik at du får hvitere snø, er den mest geniale "programmeringen" for å få fine actionbilder med fart i bildet nå for tiden.. Bruker det fra Skøyter og opp til Rally..

A = Aperture, du styrer blender, kamera styrer lukkertid,

M = Manuell.. Du styrer alt.. Tullete funksjon med mindre du har ett stort minnekort og har ett motiv som ikke i det hele tatt blir borte med det første..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her regner jeg med at du mener lav blender = lavt tall som betyr at blenderåpningen er stor..

Har du lang lukkertid og høy blender (høyt tall som vil si liten blender) vil bildet ditt bli bra siden du kompenserer for den lille blenderen med lang lukkertid, og du får større dybdeskarphet siden du har liten blender..

Det vil si at er det mørkt må du ha stor blenderåpning (lite tall), og da kan du ha kortere lukkertid. Dersom problemet er at du fotograferer bevegende motiv i lite lys må du kompansere for kortere lukkertid med høyere ISO.. Iso er ikke kornstørrelse men lyssensitiviteten til filmen.. På ett DSLR blir bildet kornete i flere forskjellige farger fordi elektrisiteten spiller inn på sensitiviteten og lager støy i bildet..

ja... var det ikke ca det jeg skrev? hehe...

var litt usikker på iso, har bare hatt mitt på 100 siden jeg fikk det :-P

var innom 400 en gang tror jeg :-P

ISO er noe du kan ha på auto, så bør du ta ett prøvebilde med skikkelig lysmåling med det motivet du ønsker, før du begynner å knipse.. På denne måten kan du gå inn i og se på bildet hvilken ISO kameraet kjører før du begynner å knipse, og kan dermed justere åpningstid/blender deretter.. Har av og til gått inn og overstyrt kameraet sine verdier i ISO, men ofte med lite hell.. Hvertfall på denne årstiden..

Legger ikke ut bilder her av skøyteløpere, men hvis noen vil se hvordanovenstående programmering av kameraet fungerer i praksis på skøytebilder (sportbilder generelt) finner du bilder jeg tok på NM skøyter på Gol på galleriet på http://www.eikrehagen.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fet post. skal legge inn noen av mine bilder. fikk et nikon d40 kit med 18-55 og 50-200 objektiv i julegave som jeg driver og lærer meg og bruke.

meget fornøyd så langt,men innser etter denne posten av kravene mine er ikke så extreme..enda.;P

skal legge inn noen av det jeg synes er blinkskudd. driver og tester litt på photoshop også.. finnes det noen gode brukerveiledninger på ps og eller nikon d40 på nett? mye jeg ikke helt skjønner enda både med lukketid,iso,etc etc

Hmm.. Hvor er det jeg har brukt tiden min de siste ukene.. www.akam.no, fotopia.no.. Og en til som jeg ikke husker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har forresten fått meg eksternblits kevin og ei 70-300 (3.5-4.8 tror jeg det var) linse... den eksternblitsen er kjempegrei på innebilder! steike ta!

Var det ikke du som sa det var tull? :D

Ja det er ekstern blits på vei her også.. Sett på en til rundt 2000 for trenger litt bevegelig blits som er avtagbar.. 1500-2000 er fin prisgruppe..

Ellers ser jeg på en 55-200 linse fra Nikkor.. Men jeg tror faktisk jeg går for en 70-300 linse fra Sigma.. Du finner den på komplett.. Tror det var 3,4-5 eller noe?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken har du? Og hvor fikk du kjøpt?

hehe... svigers har canon av den gamle typen (altså med film) men det var det siste som kom før det digitale, så alts passer rett over :-P hehe

og når de ikke trenger det, kunne jeg få/låne det ;-) takket ikke nei jeg :-P

det som er så moro med zoom, er makro :-D hehe... tok et bilde av teppet på hytta... så jo sømmene fra 3 meters avstand (nesten) :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...