Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er ikke proff, men kan jo gi deg en vurdering likevel:

Antar du ikke har noe proff-kamera, så derfor har det vel en crop-faktor på 1,6, altså får du en effektiv zoom på 112-480mm. Dette er i hvertfall mer enn nok :wink:

Litt dårlig lysstyrke, men så lenge du har et kamerahus som er ganske bra på ISO er det ikke noe problem (enkelte speilrefleks får problemer allerede ved ISO200, og begynner å gi støy). Dersom du likevel ikke ser noen problemer med lysstyrken er det ikke noe i veien for det.

Solblender er også noe du absolutt bør vurdere dersom det ikke følger med kamera allerede.

Uansett, du får det du betaler for, og som regel er det lysstyrken man betaler for når man kjøper objektiver.

Går du opp ca 1000kr i pris, kan du jo også vudere dette:

http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/ ... &merkeid=8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ett D80..

hadde jo selvfølgelig vært snasent med Sigma sitt 70-200 f2,8, men er redd jeg sliter litt med å betale 6000 for ett objektiv, samt at med en vekt på 1345g (!) og en lengde på 19cm er jeg redd det tar bort all funksjonalitet når det kommer til actionbilder i sport.. Er litt klumpent å støtte opp ett 1,4kg tungt obektiv når du følger en bil i langsvingen på Rudskogen om du skjønner..

Da tror jeg ett 750g 14cm langt 70-300VR er bedre..

Jeg er også litt småredd for at det kan bli for mørkt til skøytebilder om vinteren når det er overskyet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw: Hvem f... heter vel Olaf Ghanizadeh?

hehehe.. Bortsett fra at jeg er litt skeptisk til hva han mener med riper i objektivet, så er 5000kr en fin fin pris for det der.. koster jo 14 000 nytt så...

Edit: vet ikke hva 80-200 kostet nytt, men ser 70-200 koster 14000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående vekt på den linsa er det ikke noe å bekymre seg for. 70-200 er en linse "alle sportsfotografer" bruker, og vekten er ikke noe problem. Min 70-200 veier ca 1,3kg (Sigma) og er null stress å bruke. Føles ikke så tungt. Kommer du opp i ca 2kg (Canon sin 300mm f2,8, 400mm er enda tyngre) begynner det å bli tungt å holde den i to ganger 45min, men det går det også. Er ikke så uhåndterlig som du kanskje tror. Ved bilkjøring er det uansett ikke noe stress da det er ganske så forutsigbart hvor bilen kjører hehe

Antar også at riper i objektivet bare er i coatingen, altså at det ikke har noe med funksjonaliteten å gjøre. Er jo bare å spør om flere bilder

BTW: Olaf Ghanizadeh kan jeg tenke meg er et typisk andregenerasjons invandrernavn. Bruker foreldrenes etternavn, og får et skikkelig norsk fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...