Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er litt forskjell på å bytte på en manuell kasse og automatkasse. Automat er mye mer sensitiv for at nivået blir korrekt. Litt feil og alt blir bananas. Nivået skal også måles ved 40 grader. Jeg aner allerede at de med 3-4 tommeltotter klarer å rote det til.

Videre er det selvsagt en spesialolje på min bil, altså ikke ATF eller vanlig girolje. Arbeidet med å skifte utgjorde ca en tusenlapp. Det synes jeg det er verdt med tanke på at arbeidet forhåpentligvis blir gjort i henhold til spesifikasjoner. Ikke minst har jeg en kvittering på at et merkeverksted har gjort jobben. Det betyr en del ved salg da dette er en dyr bil sammenlignet med de eldre bilene flertallet av debatantene her selv eier.

Nei det er ikke filter på manuelle kasser.

Skrevet

Nei da er det jo nesten bare å tappe ut og helle på ny. Er bare noe med det at når clutchen er ute og jeg gir gass hører jeg det kommer en svak rasle lyd. Har en stor følelse om at det er lite olje elns på girkassa, men kan like gjerne være diffen.

Skrevet

Jeg regnet (muligens feilaktig!) med at det var snakk om automatgirkasser her.

Når det gjelder "filled for life" vs "virkeligheten" vil jeg anbefalle å sjekke ut hva produsenten av kassa sier (f.eks ZF) når det gjelder olje i forhold til hva "selgeren" av kassa sier (bmw, vag, mercedes osv).

Disse to er gjerne ikke helt i samsvar og personlig er jeg en større fan av produsentens anbefalling som ikke skal selge inn "lave drifts og serviceutgifter" ;).

Skrevet

Jeg fikk byttet olje i min autom. kasse, den var helt svart så det var sannelig på tide. Og der var det ikke filter i den. E36. Er ikke så vanskelig da man bare fyller på peilepinne hullet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...