Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En S50 ER bolt on i den bilen.. littegranne makk med motorfester og noen få ledninger, så er du der..

10 ganger lettere enn det du planlegger nå.

Skrevet

Utdrag fra en annen side:

Why do some engines use a dry sump oil system?

Most production cars have a wet sump oil system. The HowStuffWorks article on car engines shows you where the sump is -- it's the area below the crank shaft. In a wet sump, the oil that you put into the engine is stored beneath the crankshaft in the oil pan. This pan has to be large and deep enough to hold four to six quarts of oil -- think about two 3-liter bottles of soda and you can see that this storage area is pretty big.

In a wet sump, the oil pump sucks oil from the bottom of the oil pan through a tube, and then pumps it to the rest of the engine.

In a dry sump, extra oil is stored in a tank outside the engine rather than in the oil pan. There are at least two oil pumps in a dry sump -- one pulls oil from the sump and sends it to the tank, and the other takes oil from the tank and sends it to lubricate the engine. The minimum amount of oil possible remains in the engine.

Dry sump systems have several important advantages over wet sumps:

Because a dry sump does not need to have an oil pan big enough to hold the oil under the engine, the main mass of the engine can be placed lower in the vehicle. This helps lower the center of gravity and can also help aerodynamics (by allowing a lower hoodline).

The oil capacity of a dry sump can be as big as you want. The tank holding the oil can be placed anywhere on the vehicle.

In a wet sump, turning, braking and acceleration can cause the oil to pool on one side of the engine. This sloshing can dip the crankshaft into the oil as it turns or uncover the pump's pick-up tube.

Excess oil around the crankshaft in a wet sump can get on the shaft and cut horsepower. Some people claim improvements of as much as 15 horsepower by switching to a dry sump.

The disadvantage of the dry sump is the increased weight, complexity and cost from the extra pump and the tank -- but that's a small price to pay for such big benefits!

Skrevet
En S50 ER bolt on i den bilen.. littegranne makk med motorfester og noen få ledninger, så er du der..

10 ganger lettere enn det du planlegger nå.

'

Ja greit at den passer rett nedi, men den passer ikke på en girkasse som er laga til 4 sylinder ? og om den gjør noe jeg ikke kan forstå i så fall, så ville jo utvekslingen bli gaanske rar, å resten av drivverket er jo ikke laga for og tåle 289/321 hk som er i de motorene

Skrevet

Såvidt meg kjent, er en 318is, en 325 med 4syl motor? Drivverk og understell skal være det samme som på 325?

Eller tok jeg så feil?

Ikkeno problem å kjøre 300hk 7 dager i uka på 325 drivverk iallefall

Skrevet

Så kjøp ei skikkelig kasse da vel, koster jo ikke stort om du henter den fra en M50 motor. Kan enkelt bruke kasse med den lille hardyskiva, da momentet ikke er så prekært på S50.

Blir både mye raskere, billigere og driftsikkert enn hvilken som helst M42 med dine spesifikasjoner.

På en trimma motor må man ta forhåndsregler. En S50 f.eks er i orginalutførelse og du kan bruke høyrefoten til det den er lagd for. Ting er dimensjonert orginalt. Mye bedre!

Skrevet

med alt det du har tenkt å gjøre vil jeg tro at en 160 Hk vil være mer nøyaktig. 230 Hk er drømmetall.

Kjøp deg en 328 og heller bygg den opp litt mer Sugetrim, vis det er sugetrim du så gira på. da har du et bra utgangspungt.

eller slå på stortromma å kjøp deg en s50, alt blir nesten billigeren en planene du har for den stakkars 4eren din ;)

Skrevet

Hmm okei. Får tenke litt på det da. Se Om jeg finner med en god s50 motor. Har faktisk liggende en kasse fra en m3 som jeg kjøpte av kbteknik. Noen som har en s50 til salgs da ? :P

Skrevet
lurer du på trim ved bruk av turbo, hør med turbokongen, holder til i stavanger, han er helt rå på turboer

http://cid-e489040cccc40a37.spaces.live.com/blog/

han er vel mest glad i japansk, men turbo er turbo, snille priser har han også

Hvor i Stavanger holder han til ? Hvordan kan jeg få tak i ham ... kikka på linken du sendte. blei skikkelig gira eg nå :P hehe

Men fortsatt sugen på suge trim, men kan jo trimme m42 motoren og s50 så jeg har. Et turbo oppsett på den ene å suge trimme den andre...

Skrevet
Så kommer standardsvaret til slutt: Hvorfor ikke bare kjøpe en større motor, ala S50, S38. Det kan nok se dyrt ut, men en slik i sugeversjon vil koste deg himmel og hav mindre enn versting M42 sugis eller M42 turbo.

Lykke til!

Har og vært borti og tenkt på det. Men skal jeg bytte motor til en s50 så må jeg jo ha hele understellet + arbeidet med og montere dette og fin innstille det ++ Hadde d bare vært bolt on hadde jo det vært greit.

F.eks kammer og dbilas innsug med chip og andre dyser og ferdig justert vil det komme på ca 20k. arbeidet har jeg en spesialist som ordner det gratis for meg. 2.5" eksos har jeg fra før, helt fra motor uten kat. luftfilter fra pipercross sin viper serie. Med dette oppsette har jeg fra VS motor fått vite at jeg klarer en ca 185-195 hk. Så er det jo snakk om og porte toppen og slipe den til. Det får jeg EBB til og gjøre mest sannsynlig. og så skifte til doble ventil fjærer burde jeg og gjøre i følge Vs motor. Da skulle jeg lett komme over 210-230hk og ha en skikkelig turtalls sugetrimma motor mente Vs.

Har en m42 motor til liggende hjemme faktisk. Så da kan jeg eventuelt bruke den til turbo prosjektet.

VS sier 195 PS/HK???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...