Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jess, akkurat snakket med bilia og servicen er ferdig. Fant følgende:

* Liten lekkasje i venstre demper bak (som jeg var redd for :P) som har forårsaket at bilen har brukt litt servoolje.

* Indre styrestag var litt slitt

* Fant ingenting unormalt i "ulelyden" min så får vel ta det med ro der

Stikker opp for å hente bilen nå så får vi se hva denne gleden havnet på rent økomisk.

• Svar 365
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Ble ikke så galt for denne servicen, endte på 5598,-. med motorvasken :P.

Det som er dumt er at å bytte demperene bak (regner med man ikke umiddelbart bør bytte 1 og 1 demper...) så ser man plutselig på en ganske markant reparasjon.

Disse koster meg bekjent rundt 10.000 kr per stk (37121091571 & 37121091572) + arbeid som fort havner på 5-6.000.

Men i følge TIS står dette:

RA-Information-on-replacing-shock-absorbers.JPG

Så da blir jeg strengt tatt litt usikker.. Kanskje venstre demper bare begynner å vise sine gode 174.000 km? Den demper jo fortsatt helt fint og ting er greit sånn sett.

Synes bilen ligger litt lavt bak, men er kanskje slik det skal være. Ble ikke kommentert fra verkstedet vertfall.

Spørsmålet da blir jo videre hva jeg bør gjøre i forhold til selger av bilen, den ble jo ikke akkurat solgt med en kjent feil som koster gode 25.000 å utbedre og jeg vil jo strengt tatt at bilen skal være i strøken stand..

råd?

Skrevet

Vanskelig å si... men å reklamere på "slitedeler" selv om de er dyre tror jeg kan bli vanskelig. Gamle dempere kan jo feks ta kvelden hvis du treffer et hull i asfalten i høy hastighet, særlig med tungt lastet bil.

Men er det svært kort tid siden kjøpet ville nok jeg vurdert å ta det opp med selger. Uansett er jo dette ting man aller helst skal avdekke i kjøps prosessen og få selger til å utbedre før salg, eventuelt få prisavslag. Det er alltid værre å komme i ettertid.

Skrevet

Jepp, deler på mange måter tankerekken din selv.

Det er dog relativt enkelt å dokumentere at demperen var på tur når jeg tok over bilen da vi hørte ulyd med selger i bilen rett etter at jeg hadde signert kontrakten (og ikke på prøveturen på vei opp selvfølgelig :P). Ulyden kom jo pga lite servoolje og det igjen var pga demperen.

Hentet bilen 9. august så er relativt kort tid siden ja :).

Har sendt ham en epost så får vi se hva han tenker om saken, men er helt enig i at dette er noe som burde vært avdekket av meg under kjøpsprosessen og nettopp som du sier utbedret av selger eller med tilhørende reduksjon i salgssum.

Usikker på hvordan jussen egentlig er rundt noe slikt men vet det er en vesentlig lenger reklamasjonsfrist mellom private salg enn hva folk flest tro (les: 2 år).

Men nå får vi uansett bare se hva selger mener om saken i første omgang. Jeg mener jeg har et stort ansvar som kjøper når det gjelder å avdekke slike ting men synes uansett det er greit å høre med ham for å se. Personlig hadde jeg nok dekket hele utgiften (noe jeg har gjort i lignende tilfeller før) men får bare se hva som skjer.

Ellers var jeg en tur i gjøvik i dag pga jobb og fant ut at Oslo -> gjøvik -> oslo endte på behagelige 0.69l/mil som er relativt respektabelt for en såpass tung bil.

Klarer heller ikke å slutte å irritere meg over pixelfeil så her må noe gjøres før eller siden.

Skrevet

Jepp, er det... klimaen er 100% fin (bank i bordet osv :P). Irriterende å se "Ccns1 6.9 / 1C0 <|\" i steden for "Cons1 6.9 / 100 km" ;).

Vet det finnes sjapper i utlandet hvor du sender inn hele instrumentpanelet og så fikser de problemet permanent. Koster noen lapper men skal utbedre den grunnleggende feilen og da gjøre mer enn å bare klemme inn litt lapp for å øke trykket.

Absolutt fristende, dog ikke så fristende å stå uten bil i 1-2 uker mens man venter på frakten frem og tilbake...

Et helt nytt instrument fra bmw er ikke SÅ dyrt (burde havne under 10.000 ferdig kodet og montert) men samme problem kan jo skje med et nytt instrument bare noen år frem i tid. Det skal man slippe med et som er fikset hos disse firmaene.

Skrevet

Forbruket er meget bra ja, kjører fast på 0,68 på jobbkjøringen min, men hvis jeg klarer å unngå småkjøring og tar det ekstra rolig så kjører jeg under 0,68. Greit å kjøre over 1200 km på en tank :)

Skrevet
Vet det finnes sjapper i utlandet hvor du sender inn hele instrumentpanelet og så fikser de problemet permanent. Koster noen lapper men skal utbedre den grunnleggende feilen og da gjøre mer enn å bare klemme inn litt lapp for å øke trykket.

Jeg har tenk til å prøve ut disse to på mitt istrument i løpet av vinteren :) .

Instrument.

Klimapanel.

• 3 weeks later...
Skrevet

Pen bil :)

e38 er en av de lekreste bmwene som er laget, men jeg ser nå at jeg aldri kommer til å kjøpe meg en, så lenge jeg ikke skrur bil selv. Er det virkelig SÅ mye trøbbel med disse, eller er det bare dere e38eierne her som er pirkete? :)

Når en ser hvor selgern av de navienhetene osv kommer fra, er min første tanke at dette er ting som er stjålet i skandinavia...

Skrevet

Tror nok de fleste 7er-eiere er pirkete. Det er noe med at en E38 fortsatt er såpass pen bil at det gir en sterk følelse av at alt må være 100% i orden. Men det er klart, jo mindre vekt, utstyr og annet stæsj, jo mindre feil er det på en bil. Når man passerer 1700kg, og i tillegg har tunge hjul, så begynner det å slite godt på understellsdeler. Det lider både 5/7-serie og A6/A8 av.

• 2 months later...
Skrevet

Hrmpf. Eu-kontroll:

2 - Endeledd slitt høyre side

2 - Hvite blinklys side (var ikke hvite men slitte originale... byttet nå)

2 - Demper venstre bak (den som svetter..)

1 - Oppheng eksos.

Dette kan bli midt på treet kostbart dersom et annet verksted kan bekrefte at demperen faktisk trenger å byttes. Så vidt jeg vet fungerer demperen helt fint, ingen feilmeldinger fra EDC systemet el.lign.

• 3 weeks later...
Skrevet

Såh, hadde vært koselig om furubakken hadde hatt anledning til å svare på mailen min, burde vel strengt tatt bare ta å ringe dem men.. jaja, har fortsatt noen uker på meg til å få fikset dette.

Ellers har bakluken blitt ekstremt lite villig til å fungere, bilia mente det var nok olje på systemet men får vel få dobbeltsjekket det også. Alle lydene får det til å høres ut som om det er alt for lite olje der.

Enten for lite olje eller så er pumpa gåen.. og den koster rundt 10 lapper. Ugh.

Skrevet

Var da veldig med ting som skulle dukke opp.. :?

Pumpa får du tak i brukt mye billigere, men jeg opplever at oljemangel er årsaken i 99% av tilfellene når hydrauliske systemer svikter..

Skrevet

Det kostet ca 6000 for nytt kombi-instrument til E39 ferdig montert og kodet. Instrumentet er helt likt E38.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...