Jump to content

Mystiske el.probleme på min e39 touring

Recommended Posts

Posted

Opplevde nå i natt ett mystisk el.problem på min 528i.

Jeg våknet (og sikkert resten av boligfeltet) av at alarmen på bilen sto og hylte. Gikk ut og prøvde å låse/låse op bilen ved bruk av fjernkontrollen, men det fungerte ikke. Låste opp døren me nøkkelen, og prøvde og starte bilen. Da opplevde jeg bare at noen få varsellamper tente, og ikke noe mer enn det. Var ikke antydning til og dra starteren rundt. Prøvde derfor og koble fra batteriet, for og få alarmen til å slutte å hyle, men var vist backup batteri på den. Fikk tak i en startbooster, fikk i gang bilen å slått av alarmen. Koblet fra boosteren og prøvde å starte bilen igjen etter en stund, da fungerte alt som normalt igjen.

Noen som har opplevd dette selv, eller har noen ide om hva det kan være?

Vil ikke at dette skal skje igjen når jeg er bortreist eller noe, da det tydeligvis ikke er bare bare å få stoppet den.

Posted

Hei, jeg tror jeg har noe av det samme problemet på min 735i 87mod som jeg nettopp har kjøpt. Iallefall forklarte tidligere eier at han hadde flere ganger hatt problemet du beskriver her. Han fant ikke ut av det, men jeg vet ikke hvor mye han har prøvd. Dette er ikke noe kjekt problem. Det er jo ihvertfall ett rele (under baksete) som legges inn når batteriet koples til. Kan det være at det av og til blir dårlig kontakt i dette. Det ser jo ut som at systemet detekterer en fallende spenning og kommer til et kritisk lavt punkt og udefinerte ting begynner å skje. På min ble det helt livløst på dash'en også. Men nå man så får vibrasjonene fra en hjelpestart så er dette nok til at forbindelsen blir bra igjen.

Posted

Jeg har vært bort i noe lignende en gang, og det viste seg at årsaken var for lav spenning på batteriet. Måtte ha en NAF man till å hjelpe meg, siden alt det elektriske var helt på trynet. Han sa han hadde sett tilsvarende flere ganger ved for lav batterispenning. Jeg byttet batteri, og opplevde aldri dette igjen senere.

Mulig det er tull, men dette er i hvertfall min erfaring.

Posted

Det skyldes nok for lav spenning på batteriet. Har opplevd dette selv. For alarmen aktiveres ved spenningsfall. Det er en av måtene den detekterer at noe skjer med bilen. Dermed starter alarmen. Og den vil fortsette å gå på i tide og utide. Spesiellt utover høsten da det begynner å bli kaldere, og batteriet har vanskeligere for å "ta seg inn igjen".

Sjekk om spenningen er 12,6 Volt når motoren står. Hvis ikke er det bare og bytte ut, eller forsøke å lade opp. Sjekk også om du har riktig ladespenning over batteriet. Kan være dynamoen som er gåen slik at batteriet tappes ekstra.

Posted
Det skyldes nok for lav spenning på batteriet. Har opplevd dette selv. For alarmen aktiveres ved spenningsfall. Det er en av måtene den detekterer at noe skjer med bilen. Dermed starter alarmen. Og den vil fortsette å gå på i tide og utide. Spesiellt utover høsten da det begynner å bli kaldere, og batteriet har vanskeligere for å "ta seg inn igjen".

Sjekk om spenningen er 12,6 Volt når motoren står. Hvis ikke er det bare og bytte ut, eller forsøke å lade opp. Sjekk også om du har riktig ladespenning over batteriet. Kan være dynamoen som er gåen slik at batteriet tappes ekstra.

Takk for alle svar.

Jeg har fått meg nytt batteri. batteriet som sto i var originalbatteriet, så det begynner jo å bli gammelt (8år)

Håper det ikke skjer igjen nå med nytt batteri :wink: