Gå til innhold

Campingvogn og e39 520IAT


Kenni
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte en billig campingvogn før ferien for å prøve ut om dette var bra greier, og det var det. Kjøpte en vogn som har en totalvekt på 1200kg og brukte konas Opel Zafita med 125gamp og 165Nm da jeg ikke har krok på min 520. Det jeg lurer på er om noen har erfaringer, eller vet om hvordan det ville vært å trukket vognen med min e39 520IAT i forhold til Opelen, om den ville trukket den bedre, og evt større vogn som er opp mot 1500-1600kg. I følge vognkortet kan jeg dra 1800kg, men rekner med at det går temmelig seit i bakker o.l. Opelen brukte forøvrig 1,5 pr mil ved normal pen kjøring i norge og sverige.

Takker for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!:)

Vi var på ferie i fjor med en Dethleffs 720 Camper på totalvekt 2000 kg med min bil foran..(Kunne bare laste opp til 1900 da det er det bilen kan dra).. bilen sleit, og gikk varmt et par ganger når vi slo på AC/ikke giret ned i oppoverbakker.. Pluss at det sleit veldig på dekkene bak!

Gubben kjøpte seg derfor en Chevrolet Tahoe som vi dro på ferie med i år, og det var noe helt annet!:)

Og jeg får ha bilen min for meg selv!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow. kan du dra 1800kg med 520iat.. e det 170 hk du har?

Jeg har 520i sedan, 150hk, og bruker slepe ei bjølseth 540, 2,5 bredde. som har ei totalvekt på 1500kg, Der ligg eg alt mella 1,26-1,36l i sommer klarte eg 1,26l men da holdt eg 80 på gps. ikke noe spes over der. kjørte pent. 1,36 i fjord. men me litt harder kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørte nu før med samme merke vogn men gammlere også 1500 totalvekt. 550 vogn. med en volvo 740 me 116 hk.. gikk nu greit det.. er jo seff enkelte bakka som man må gire litt mere ned i jah.. (men e nu ikke så mange av dæm) i nord-norge har vi over til finland og sverige.. to bakka me sikkelig stigning.. seff mere motor har funka bedre... men går nu helt fint me den motorn man har.. ingen problemer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Volvo:

Den gamle 2,3-litern til Volvo har betydelig bedre bunndrag enn B20 Jeg har kjørt mye henger med gubbens gamle 940 og den motoren imponerer meg stort til å bare ha 130 hk. Drar tungt allerede fra 2000 rpm, hvor de små sekseren gjerne vil ha 3000+ rpm. Bensinforbruket var også betydelig lavere enn M50B20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dummeste jeg har hørt...

:lol::lol:

:roll::roll:

Du kan mene hva du vil, men det blir jo en god del mer slitasje på cluch å motor av sånn, personlig hadde jeg aldri giddet å dratt en camping vogn med noe mindre enn 200 gamp, selvfølgelig går det sikkert greitt å dra en camping vogn etter en bil med 100 hester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke 30000 gamp for å dra tung henger. Nøkkelen er dreiemoment. En trekkvogn kjører typisk med 40-50 tonn totalvekt og har kun 400-600 hk. Dreiemomentet er derimot enormt sett i forhold til effekten.

Med min 530d har jeg ingen problem med å følge alt av fartsgrenser i motbakker med 1300 kg på slep. Selv forbikjøringer i relativt kraftig motbakke går greit hvis man har litt strekning. Jeg har "kun" 184 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke 30000 gamp for å dra tung henger. Nøkkelen er dreiemoment. En trekkvogn kjører typisk med 40-50 tonn totalvekt og har kun 400-600 hk. Dreiemomentet er derimot enormt sett i forhold til effekten.

Med min 530d har jeg ingen problem med å følge alt av fartsgrenser i motbakker med 1300 kg på slep. Selv forbikjøringer i relativt kraftig motbakke går greit hvis man har litt strekning. Jeg har "kun" 184 hk.

Joda, men nå er det forskjell på dieselgamp og bensingamp også da, at du drar campingvogn med din 530D fint har jeg ingen problemer med å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En diesel er endel sterkere enn en bensinmotor rundt samme kubikk, så en diesel vil trekke bedre enn en bensin pga moment. 520'en min har 150hk og 190Nm tror jeg det er, og veier vel opp mot 1600kg, og har automat (steptr.), og Zafiraen har 125hk, 165Nm, veier 1340kg og har manuellgir, så det er vel litt gi å ta slik at man kommer ut med det samme kanskje. Min fru var også med på at det kunne være greit med en sterkere bil, og det er derfor jeg vil høre erfaringer om andre med 520. Vil ikke bruke 12k på montering av hengerfeste hvis det ikke har noe særlig for seg med tanke på kreftene man har til rådighet og andre faktorer som spiller inn. Har vært inne på tanken om å kanskje bytte ut min 520 med en 525TDS, men med den pengebunken jeg har til rådighet, så får jeg kun de som er kjørt godt over 200k, og da har jeg hørt at endel feil kan forekomme. Har også inntrykk av at det er endel her på forumet som også har problemer med sine 525TDS. Vil ikke bytte BMW'en med et annet merke, da er det heller Opelen som ryker til fordel for en strekere bil.

Takker for de gode innspillene som har kommet inn, og de som måtte komme etter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan mene hva du vil, men det blir jo en god del mer slitasje på cluch å motor av sånn, personlig hadde jeg aldri giddet å dratt en camping vogn med noe mindre enn 200 gamp, selvfølgelig går det sikkert greitt å dra en camping vogn etter en bil med 100 hester.

Makseffekt har liten betydning. Du kjører særdeles sjelden på 6000rpm (hvor en vanlig BMW sugebensin har makseffekt) med vogn bak uansett. Det er motorkarakteristikken som betyr noe. Kjører en del Landcruiser VX 3.0 med 125hk, og den går likt samma hva man henger bak den (trekker 2.8 lovlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...