Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Apropos Fiat Croma... "søsteren"... Lancia Thema 8.32 fra 1987 hadde V8 motoren på 2927 cm3 fra Ferrari 308 Quattro Valvole. 215 HK ved 6750 rpm og 285 Nm ved 4500 rpm var nok til 0-100 Km/t på ca. 6,5 sekunder og en topphastighet på godt over 240 km/t.

8.32, åtte sylindre, trettito ventiler - tilstrekkelig transport, med andre ord.:) Det var jo virkelig understatement på hjul - kunne tenkt meg en slik i dag også, selv om jeg hører Jeremy Clarkson's stemme bak i hodet mitt si ordene "torque steer" hver gang jeg ser en av dem...

Skrevet
Med touring kan enn vel plusse på 1sek til eller mere også tenker jeg?

Ikke riktig så ille 0,7 sekunder langsommere spurt til 100, og 6km/h mindre topphastighet ser ut til å være fasiten for M50B20 i E34 Touring:

s4p90x538c6fa16l11hi.jpg

Skrevet
Med touring kan enn vel plusse på 1sek til eller mere også tenker jeg?

Ikke riktig så ille 0,7 sekunder langsommere spurt til 100, og 6km/h mindre topphastighet ser ut til å være fasiten for M50B20 i E34 Touring:

s4p90x538c6fa16l11hi.jpg

Hmm.

Aldri tatt tiden på min, men burde henge godt på en M5 med mine 270-80hk og 520 utveksling.

Dette må testes mot min bekjentes 3,6.

Skrevet
Ah, åtte-toogtredve. Det var jo virkelig understatement på hjul - kunne tenkt meg en slik i dag også, selv om jeg hører Jeremy Clarkson's stemme bak i hodet mitt si ordene "torque steer" hver gang jeg ser en av dem...

Ja... forhjulsdrift og så mange hestekrefter uten moderne teknikk var nok en utfordring mhp. "torque steer". Det ble imidlertid bygget andre interessante bilmodeller med mange hestekrefter og bakhjulsdrift på slutten av 80-tallet og flere av disse begynner nå å komme ned i en sympatisk pris. Den mest interessante er Mercedes-Benz W124 500E... en V8 motor på 4973 cm3 som yter 326 HK er alltid morsomt. Alternativt finnes også W124 400E og den har også en V8 motor... dog litt mindre på 4196 cm3 og 279 HK. Begge disse modellen går meget bra også etter dagens standard... begge har en topphastighet på over 250 Km/t og 0-100 Km/t tar hhv. 6,1 og 7,2 sekunder. Et tredje alternativ er W124 300E-24 som med en rekkesekser på 2960 cm3 og 220 HK også gjør en god figur. Topphastigheten er 237 Km/t og 0-100 Km/t klarer den på 8 sekunder blank.

Skrevet
Ah, åtte-toogtredve. Det var jo virkelig understatement på hjul - kunne tenkt meg en slik i dag også, selv om jeg hører Jeremy Clarkson's stemme bak i hodet mitt si ordene "torque steer" hver gang jeg ser en av dem...

Ja... forhjulsdrift og så mange hestekrefter uten moderne teknikk var nok en utfordring mhp. "torque steer".

Husker ikke hvor, men mener det kom fra SAAB det jeg leste.

Minnes det da ble sagt at 240hk var den øvre fornuftige grense med tanke på og sette 0-100 tider.

Dette gjaldt da sikkert SAAB og deres vekt på bilen den gang.

Skrevet

Ja... forhjulsdrift og så mange hestekrefter uten moderne teknikk var nok en utfordring mhp. "torque steer".

Minnes det da ble sagt at 240hk var den øvre fornuftige grense med tanke på og sette 0-100 tider.

Dette gjaldt da sikkert SAAB og deres vekt på bilen den gang.

Samme historie har jeg hørt. Det var vel en ingeniør fra Saab som hadde uttalt det.

Skrevet
ja, det er førstebil jeg ser etter, helst ikke mer en 20 lapper ganske lite penger, men da får jeg en liten prosjekt tråd jeg også.

For 20 lapper er det begrensa hvordan du kan velge og vrake, og skal du ha raskest mulig bil fra 0-100, så må du se etter noe annet enn BMW. Men velger du en 520, så har du en (prisklassen tatt i betraktning) trygg og behagelig cruiser, som funker helt fint til norske fartsgrenser. Fornuftig førstebil...

Skrevet

Det stemmer nok, og ikke bare til å sette gode akselerasjonstider, men også å få utnyttet kraften på fornuftig måte - dvs. få tilstrekkelig feste til å få overført alle kreftene til bakken.

Men for mange begynte problemene en god stund før 240hk- den tredje søsteren til Fiat Croma og Lancia Thema; Alfa Romeo 164, ble vel aldri den super-sedanen Alfa hadde håpet på. Mens Fiat Croma var designet hos Giugiaro, kom Alfaen fra Pininfarina. Designet representerte vel noe av det ypperste innen italiensk sedan-design på slutten av 80-tallet, men virker merkelig datert og lite tidløst i dag. At Pininfarina ble hengede fast i denne grunnformen, og nærmest blåkopierte designet til bruk i bl.a. Peugeot 405, gjorde ikke ting mye bedre.

Den opprinnelige toppmodellen av Alfa Romeo 164 hadde Alfas treliters V6, 184hk og 259nm. Ytelser som gled inn mellom 525i og 535i i BMWs nye E34 altså.

mxfy8xfgf8ireyyk6lha.jpg

Det har gått noen år siden sist jeg leste tester av Alfaen - og enda lengre siden de ble laget - men testene var gjennomgående lite imponert over måten Alfa Romeos ingeniører hadde maktet å få forhjulstrekket til å overføre kreftene til bakken. På mange måter har vel dette hindret Alfa i å være det sporty premiummerket de aspirerer til å være - noe som gjør den nylige meldingen om at de planlegger å vende tilbake til bakhjulstrekk mer forståelig.

Skrevet

Det stemmer nok, og ikke bare til å sette gode akselerasjonstider, men også å få utnyttet kraften på fornuftig måte - dvs. få tilstrekkelig feste til å få overført alle kreftene til bakken.

Men for mange begynte problemene en god stund før 240hk- den tredje søsteren til Fiat Croma og Lancia Thema; Alfa Romeo 164, ble vel aldri den super-sedanen Alfa hadde håpet på. Mens Fiat Croma var designet hos Giugiaro, kom Alfaen fra Pininfarina. Designet representerte vel noe av det ypperste innen italiensk sedan-design på slutten av 80-tallet, men virker merkelig datert og lite tidløst i dag. At Pininfarina ble hengede fast i denne grunnformen, og nærmest blåkopierte designet til bruk i bl.a. Peugeot 405, gjorde ikke ting mye bedre.

Den opprinnelige toppmodellen av Alfa Romeo 164 hadde Alfas treliters V6, 184hk og 259nm. Ytelser som gled inn mellom 525i og 535i i BMWs nye E34 altså.

Det har gått noen år siden sist jeg leste tester av Alfaen - og enda lengre siden de ble laget - men testene var gjennomgående lite imponert over måten Alfa Romeos ingeniører hadde maktet å få forhjulstrekket til å overføre kreftene til bakken. På mange måter har vel dette hindret Alfa i å være det sporty premiummerket de aspirerer til å være - noe som gjør den nylige meldingen om at de planlegger å vende tilbake til bakhjulstrekk mer forståelig.

I 2001 var det like før jeg kjøpte en ny Alfa Romeo 156 2,0 Sportagon (155 HK), men jeg besinnet meg og kjøpte en lett brukt 1997 E36 323i med 60000 Km på klokken istedenfor. Dette valget har jeg aldri angret på, men BMW´en ble solgt etter kun et år pga. alt for mange alvorlige problemer... den var dessverre en skikkelig mandagsbil. Den siste Alfa´en jeg virkelig har hatt sansen for var Alfa Romeo GTV6 2,5... den hadde bakhjulsdrift i kombinasjon med en utrolig fin V6 motor som ytet 160 Hk. 0-100 gikk løs på 8,8 sekunder og topphastigheten var i området rundt 215 Km/t. Jeg kjøpte imidlertid en pent brukt 1985 Porsche 944 med facelift istedenfor... året var 1988... 8)

Alfa Romeo GTV

Alfa_Romeo_Alfetta_GTV.JPG

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...