Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer litt på hvorfor den nye 3 serien ikke har varmemåler på motoren. Dette er en 318d og det hadde jo vært greit og vite tempraturen nå som det går mot kalde tider om når jeg kan gi litt mere gass og ikke, Man vet jo ikke når motoren blir ordentlig varm på vinteren og når bilen blir gammel og har gått langt vet man jo ikke om den går varm på sommeren i kø..

Det kommer sikkert opp en varsel lampe at motoren er varm men det hadde vært greit med en forvarsel..

Lurer også på en ting til ang kjørecomputeren, jeg satt og trykket så kom det opp når bilen skulle bytte partikkelfilter og coupe filter og når den skulle på neste service, var bilde av en bil på en bukk osv..

Den menyen finner jeg ikke igjen, finner kun der man kan stille dato og kl og hvor mye den har brukt på mila og gjennomsnittfarten..

Har håndbok på tysk se :P men en annen bok er bestilt...

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Vanntemp er vel ikke så interessant egentlig, det kommer jo uansett en varsel hvis den blir for varm. For den normale bilisten er det jo bare en måler han ikke vet hva er til. :roll:

Personlig ville jeg hatt målere for alt; vann, olje på alle plasser osv.. :)

Skrevet

Vel, å se bilens "driftstemp" er kanskje ikke nødvendig for en gjennomsnittlig Ola-Dunk, men for mitt vedkommende, presser jeg ikke bilen over 2500rpm før bilen har nådd driftstemperatur. Jeg ville følt meg naken uten måleren :?

Skrevet

+1.

Gleder meg den dagen elektronikken begynner å kødde. Får ingen forsvarsel, og da er man i deep shit. Bilene er også såpass lydissolerte, at man knapt hører motorkarakteren.

Peilepinne har dem heller ikke... Greit nok at BMW er mestere på teknologi og motorteknikk, men dette er rett og slett for arrogant.

Enkelte ganger fatter jeg bare ikke hva BMW holder på med.... Vel og merke fra noen år ut på 2000-tallet. Liker ikke måten dette utvikler seg på.. overhodet.

Skrevet

+1.

Gleder meg den dagen elektronikken begynner å kødde. Får ingen forsvarsel, og da er man i deep shit. Bilene er også såpass lydissolerte, at man knapt hører motorkarakteren.

Peilepinne har dem heller ikke... Greit nok at BMW er mestere på teknologi og motorteknikk, men dette er rett og slett for arrogant.

Enkelte ganger fatter jeg bare ikke hva BMW holder på med.... Vel og merke fra noen år ut på 2000-tallet. Liker ikke måten dette utvikler seg på.. overhodet.

Elektronikken på din bil kan likegodt begynne og kødde med varmetempen og varmemåleren.

Bmw har laget varmemålere i så mange år og jeg har aldri hørt et tilfelle at varmemåler lampen ikke fungerer..

Jeg liker veldig godt måten dem utvikler seg på, dem blir bare mere og mere sportslig både interiør,kjøreopplevelsen og for og ikke snakke om designet og linjene på bilen.

Peilepinne på oljen har jeg også.. det regner jeg med at dem fleste har,

Vet at mercedes peiler oljen på kjørecomputeren men på min må jeg peile selv..

Det med at flere sier liskom at nei di nye bila er ikke noe særlig, det er bare tull, til nyere dem er til mere oppgradert og mere erfaring får dem..

Akkurat det med varmetempraturen er litt irriterende, men siden det kommer varsel så er det greit men jeg skulle likt og vite når bilen ble varm på vinteren men det er jo bare og kjenne etter på varmlufta

Skrevet

Jeg liker veldig godt måten dem utvikler seg på, dem blir bare mere og mere sportslig både interiør,kjøreopplevelsen og for og ikke snakke om designet og linjene på bilen.

Dette kan du ikke mene alvorlig... de fleste mener at dagens biler er så langt fra sportslige som det er mulig å komme. De er alt for store og tunge til å gi sportslige assosiasjoner... dagens M3 er jo mer en GT fremfor en sportsbil slik som f.eks E30 M3 var... :roll:

Skrevet

Jo flere givere av informasjon desto bedre spør du meg!

Min første 325i hadde check kontroll med oljenivå varsel.

Denne var helt genial når man skrapte litt nedi med bunnpanna fikk man tidlig varsel før oljetrykket forsvant.

Prøver å få montert oljetemp og oljetrykks måler på min nåværende bil.

Så en genial løsning for BMW med givere plassert i oljefilterlokket, men desverre så var dette ikke levert til min motor.

Alle peiler da vel olje før man skal på langtur :?:

Nei her går BMW i feil retning spør du meg.

Jeg levde i den tro at BMW entusiaster var genuint mer intressert i å se at driftstemperaturen på olje/vann var kommet dit den skulle før man kjørte som normalt. Men BMW lager vel ikke biler for entusiastene...

Skrevet

Oljetemp. er vel mer nyttig å vite før man skal gi turtall. Jeg har iallefall alltid tenkt at selvom temperaturnåla viser normal temp. på kalde dager, så betyr det ikke at motoren er klar for høyt turtall. Det tar vel lengre tid før motorolje oppnår optimal arbeidstemp. enn vann (kjølevæske)?

Edit: Jeg så ikke at oljetemp var nevnt her før nå.

Skrevet

Dette kan du ikke mene alvorlig... de fleste mener at dagens biler er så langt fra sportslige som det er mulig å komme. De er alt for store og tunge til å gi sportslige assosiasjoner... dagens M3 er jo mer en GT fremfor en sportsbil slik som f.eks E30 M3 var... :roll:

hehe, du kan ikke sammenligne e30 m3 mot den nye m3en!

Dem nye sitter mye bedre på veien og er mye mere presis og sportslig.

Ta deg en tur inn på nrk.no der jan erik tester den nye m3. Selvfølgelig er dem nye mere sportselig en dem gamle, alt blir jo bedre og bedre.kan ikke sammenligne en 20 år gammel bil sin veiegenskaper mot en ny. er som natt og dag :)

Skrevet

varmemåler har ikke jeg heller på 5ern min, men når jeg starter bilen og den er kald, så er det noen små prikker langt over den rødmerkinga på turtall meteret, etterhvert når motor blir varm synker de prikkene til der rødmerkinga er.

oik09tfkayi93f0zvdp8.jpg

PS. Bilde er tatt fra finn.no

i frykt for å drite meg ut vil jeg også si at JEG TROR AT DET ER DET DA, er ikke sikker, kan noen andre bekrefte det?

Skrevet

Stemmer det.

Men tror ikke dette er levert på alle modeller.

Trodde egentlig at dette var forbeholdt M bilene, men det har vel kanskje blitt standard??

Skrevet

hehe, du kan ikke sammenligne e30 m3 mot den nye m3en!

Dem nye sitter mye bedre på veien og er mye mere presis og sportslig.

Ta deg en tur inn på nrk.no der jan erik tester den nye m3. Selvfølgelig er dem nye mere sportselig en dem gamle, alt blir jo bedre og bedre.kan ikke sammenligne en 20 år gammel bil sin veiegenskaper mot en ny. er som natt og dag :)

Selvfølgelig... poenget med sammenligningen er naturligvis i relativ forstand... E30 M3 var i forhold til andre biler da den kom på markedet i 1986 vesentlig mer sportslig enn E90/92 M3 er i forhold til alminnelige biler i dag. E90/92 har da også fått berettiget kritikk for å være for soft... selvom ytelsene som sådan er meget bra. Dette fenomenet har vi imdlertid diskutert side opp og side ned her inne tidligere.

Skrevet

haha..er helt enig med fredrik her..bilene blir på mange måter mindre sportslige..elller mindre kompromissløse..

og det stemmer at nye bmw ikke har peilepinn..føler at jeg kan bekrefte det iom at jeg er mekaniker hos bmw..

og disse strekene er til for å regulere maks turtall i forhold til temperatur. og ja, de justeres. i tillegg så reguleres motoreffekten (de er mappet sånn) av motorens temperatur.. (finnes "elektronisk" peilepinne)

det eneste som er "mer sportslig" på nye bmwer er vel karosseriets vridningsstivhet. den er mye høyere enn på gamle.. i tillegg er de nye bakstillingene veldig bra.

Skrevet

det eneste som er "mer sportslig" på nye bmwer er vel karosseriets vridningsstivhet. den er mye høyere enn på gamle.. i tillegg er de nye bakstillingene veldig bra.

Der har du et veldig godt poeng, men eldre biler ble bygget etter litt andre prinsipper enn dagens biler... uten at kjøreegenskapene nødvendigvis var dårligere før i tiden. Tidligere var bilene mer kompromisløse... spesielt i betydningen av aktiv og passiv sikkerhet i relasjon til chassiskontroll og dermed bilens kjøreegenskaper. Hastighetene var lavere og folks generelle kunnskaper var lavere... dette gjorde at biler som f.eks Peugeot 205 GTi... tiltross for karosseriets mykhet... på 80-tallet var noe av det mest "alminnelige" sportslige man kunne kjøpe. Bilen krevde sin sjåfør og hvis det gikk galt hadde man ikke mye beskyttelse i form av et sikkert chassis eller airbags. Bonusen var imidlertid en uhemmet kjøreglede og en skikkelig feedback fra chassis, pedaler og ikke minst styringen... ufiltrert i motsetning til i dagens bilmodeller. Jeg mener at dagens fokus på topphastigheter har ødelagt alt for mye for bilenes evne til å formidle ren kjøreglede. Hvorfor er skal en bil ha en høyere topphastighet enn f.eks 225 Km/t... som den første E30 M3 hadde ? I forhold til den realistiske muligheten for å kjøre så fort på dagens veier med dagens trafikk er det utrolig lite vi får igjen for bilenes innebyggede egenskaper mhp. den aktive og passive sikkerheten bilene må ha i 2008 for å bli godkjente til topphastigheter opp mot 250 Km/t. Det hadde vært bedre om bilene hadde veid 100-200 Kg mindre og tilsvarende hadde hatt en lavere topphastighet, et lavere drivstofforbruk og ditto tilbudt en mye, mye større kjøreglede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...