Gå til innhold

hva er egentligpoenget med sperrediff?

Anbefalte innlegg

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

BMW's tidlige antispinn (Z3, E39 osv) består av manuell slakk på gasswire når man spinner.. kombinert med bil uten sperre så gir det deg 0 fremkommelighet på vinterføre, men er greit ut av rundkjøringer på vått føre osv når man kjører pent og ikke vil ha slepp :)

Sperre som f.eks. Z3'n min har gir en stor fordel utover framkommelighet på vinterføre; fart ut av svinger. Og det henger sammen med sportslighet, derfor alle M bilene og noen få andre bmw'r har det. På vanlig vei skal man (helst) ikke merke noe til det hvis man kjører pent.. :)

Skrevet

Antispinn på E39 fungerer først og fremst ved å bremse hjulet/hjulene som spinner og det fungerer veldig bra når det er glatt (prøvd ved å løse i revers i en bakke med et hjul på is og et på grus og rygge opp, uten problem). Hvis man har antisladd og så kan denne blande seg inn og begrense motorkraften og dette gjør det vanskeligere å komme frem enn om man slår det av.

At diffbrems er gøyere er en helt anne sak!

Skrevet

her er det veldig viktig å være edruelig i synet sitt på bruk,type og nødvendighet.

Lamellbrems er mest brukt fra gammelt av.men helt ubrukelig i en hverdagsbil.og da hvertfall på vinterføre.direkte livsfarlig faktisk.

på vinterføre er det best med en åpen diff,da man oppnår bedre retningsstabilitet og kontroll over bilen siden man unngår at begge hjul mister grep samtidig.ved problemer er brekket en mye brukt og bra sperrefunksjon på bmw,som tidligere nevnt.

Lamellbrems er mye brukt ved feks.drifting og rallycross,da kraftige lamellsperrer er veldig forutsigbare og stabile.men da også ubrukelig i en hverdagsbil :roll:

Forhjulsdrevne biler som focus rs kan ikke ha lamellsperr,da de ville blitt helt ukjørbare for folk flest.disse leveres da med en annen type sperre(feks.quaife atb) som er normalt åpen, men vil veksle kreftene til hjulet med mest grep under pådrag.en slik sperre er helt nødvendig for at det i heletatt skal være noe poeng i å ha over 200hk i en gnager.

Disse sperrene er mye brukt også i bakhj.trekkere som ønsker gode rundetider.eneste problemet med disse sperrene er at de krever en viss motstand for å virke,så ved feks. hjulløft mister du skyvet.

Andre typer sperre er rett og slett mekanisk sperre.dette har traktorer,audi og andre jordebiler med firehjulstrekk... her trykker man bare på en knapp,så har man "sveist" diff.dette går ikke an å kjøre med annet enn ved problemer.

Skrevet

kunne godt tenkt meg diffbrems på min. men mest for å få bedre grep. etter at min ble senka og bytta foringer til poly. så er bilen umulig å rygge i oppoverbakker, der det er lit helling på veien eller grus. ene hjulet mister grepet og det spinner. iriterende. ogs på vintern er det knall med sperre også for å få grep på bakhjula. det er selvfølgelig også morro med sperre.

Skrevet

Når folk skal trimme sine biler(bmw`er),så begynner de med kammer og tubo etc,i mine øyne er dette helt feil.

Jeg har sagt det før,og sier det igjen,diffbrems/sperre er den beste trimmingsdelen i forhold til pengene det koster.

Ser at noen mener det er livsfarlig å kjøre med diffbrems om vinter`n,da trenger man virkelig et kjørekurs,for en brems merker man ikke med mindre man spinner(noe som ikke skjer så lett med brems),men diffsperre er jeg enig i at kan være skummelt,ihvertfall på biler med lang akselavstand(5 serier,og muligens e36 og nyere 3 serier).

Skrevet

En ting jeg mener er farlig, er å sladde og leke seg UTEN diffbrems/sperre på vintern! i det ene øyeblikket drar den på et hjul og plutselig på to, og det sikkert mange som har fått mindre hyggelige erfaringer av dette! helt ubrukelig!

Skrevet
En ting jeg mener er farlig, er å sladde og leke seg UTEN diffbrems/sperre på vintern! i det ene øyeblikket drar den på et hjul og plutselig på to, og det sikkert mange som har fått mindre hyggelige erfaringer av dette! helt ubrukelig!

+1

Skrevet

Ser at noen mener det er livsfarlig å kjøre med diffbrems om vinter`n,da trenger man virkelig et kjørekurs,for en brems merker man ikke med mindre man spinner(noe som ikke skjer så lett med brems),men diffsperre er jeg enig i at kan være skummelt,ihvertfall på biler med lang akselavstand(5 serier,og muligens e36 og nyere 3 serier).

øøøh... beklager ordbruken her, men kanskje du har lyst å revurdere den kommentaren der når du har satt fra deg brennevinet???

siden du tydeligvis har inngående kjennskap til en lamellbrems funksjon og oppbygging så må du nesten forklare litt her.

noe sier meg at du ikke har greie på hva du snakker om,og langt mindre med erfaring fra forskjellige differ.

en quaife sperr har nærliggende de egenskaper du snakker om her.

hvorfor i alle dager tror du det kalles en brems?

hva tror du det kommer av at sperregraden oppgis i % ?

noengang lukeparkert med 100% sperre?

hva tror du dette gjør med kjøreegenskapene på glatt vei?

Hvorfor har gatebiler biler sjelden mer enn 25% sperre ved bruk av lamell?

Det er snakk om kompromisser hele veien.man får ikke i pose og sekk...

Du har hvertfall høye tanker om deg selv hvis du påstår at du hadde kunnet dure upåvirka i vei på glatta med en heftig lamellbrems.sånt er slitsomt å ratte i lengden.

helt topp til herjing,men lite egnet til langkjøring.

Skrevet

Det er nok flere som enten må sette bort spritflaska, eller slutte å snakke om ting de ikke vet noe om!

Å påstå at BMW s 25% diffbrems er farlig å kjøre med, samt ubruklig til vanlig kjøring/bruk er vel snillt sagt kunnskapsløst.

Hvordan i allverden begrunner du det? Har du kjørt med en slik over tid i det "daglige"?

Skrevet
Det er nok flere som enten må sette bort spritflaska, eller slutte å snakke om ting de ikke vet noe om!

Å påstå at BMW s 25% diffbrems er farlig å kjøre med, samt ubruklig til vanlig kjøring/bruk er vel snillt sagt kunnskapsløst.

Hvordan i allverden begrunner du det? Har du kjørt med en slik over tid i det "daglige"?

+3

Noen prater og prater og pra......

Normal bil med normal (+- 20% diffbrems) og normalt gode vinterdekk funker stort sett smertefritt for en gjennomsnittlig oppegående sjåfør.

Kjører man derimot med glasserte piggdekk fra midten av 80 tallet som kom nye med hiacen du låner bort til en tilfeldig litt under snittet sjåfør, så ja.

Da kan overraskelsene stå i kø som hore kunder på en kald vinterdag i Oslo.

Fleste av disse hiacene bremset godt i klokka etter noen km

Skrevet

en 25% sperre er ikke "livsfarlig" å kjøre med.spesielt ikke om den er noen år.men den er ingen fordel på GLATTA(merk deg det ordet).25% er dessuten ingen HEFTIG brems.heftig brems er når en rallycrossbil kommer kjørende på 1 drivhjul :wink:

og hvis du lurer på det så har jeg hatt alt fra åpent,lamell og quaife typen.Samtlige har fått prøvd forskjellig underlag,fått mengder med juling og gått i knestående samtlige. eneste forskjellen er at quaife sin har jeg fortsatt da den gir meget godt grep og er veldig bruksvennlig.samt vedlikeholdsfri :wink:

Mulig det er meg det er noe galt med da som har annen erfaring med dette enn enkelte andre.... :?

Kanskje jeg bare er lat,som ikke gidder å ligge å jage på bakenden ved transportetapper :lol:

Skrevet

en 25 sperre merker du ikke med normal kjøring :P gjorde i allefall ikke jeg, kanskje bare jeg som er helt ``idiot``... men å kjøre uten diffbrems på ``GLATTA`` er skummelt syns jeg, vet jo aldri om den bare fortsetter med ett hjul eller om den plutseli kommer brei som faen, fikk smerteli oppleve dette i vinter som var.. med brems vet du i allefall hva du kan forberede deg på når du kjenner du er på grensa å handle der etter :);)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...