Gå til innhold

hva er egentligpoenget med sperrediff?

jensemann23
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jensemann23 skrev:
nei:) Jeg bare lurer. Vet det er kjekt med sperre på terrengbiler og slikt, men hvorfor på en vanlig personbil?

Alminnelige personbiler leveres knapt med sperre lenger, men på mer hårete modeller som f.eks M3 er sperre som regel standard. Hvorfor ?... det er da meningen at man skal leke litt samt ta en rivstart i ny og ne... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik, på vinteren foretrekker jeg alle de elektroniske støttehjulene som er på e46 en.

Men på e30 som jeg kun bruker på sommeren er det diffbrems som må til. Som Fredrik sier, så må man jo ha litt morro også. Det er ikke så lett om innerhjulet hyler og vræler ut av hver sving. Det skal bite på begge hjula for å få med seg maks skyv ut av svingene. Evt understyring oppveies med et knepp ekstra på stabstaget bak, samt noe mere aggresiv bruk av pedalen til høyre.

Og så er det jo som du sier, mye enklere å slite ned bakhjula raskt og jevnt.

Mor mi hadde nok klart seg uten, men for meg på e30 bilen er den et absolutt must! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegar br. skrev:
Er vel ingen personbiler som har diffSPERRE? diffbrems er en annen ting

såklart finnes det unntak som feks enkelte 4 hjulstrekkere

Dersom det var dette trådstarter ville lage en morsomhet ut av, så synes ikke jeg det var noe gøy :?

Men det er jo sent på kvelden for gamle gretne gubber! God natt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingard skrev:
Forskjellen er fenomenal på vinteren!

kan jeg igrunn tenke meg.. kom meg ikke inn på gardsplassen i vinter jeg. når jeg rygga utti veien å sku snu. og det var bra piggdekk, på hard snø:P og merker det vel godt på en så lett bil som e30..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle personbiler har differensial, noen få har differsensial sperre. Litt flere har differensial brems.

En differensialsperre låser akslingen slik at begge hjulene går like fort rundt uansett. Ble levert på blant annet volvo 940 standard etter 95. ekstrautstyr på tidligere modeller.

Jeg monterte en truetrac sperre i min 940 og det er helt fantastisk på vinteren. Null problem med å komme fram noe sted.

Det er ikke noe vanskelig å kjøre med heller. Den låser kun ved pådrag, så kjører du pent, merker du ikke at den er der om du ikke vet om den.

Må ha noe tilsvarende på bmw'n men har ikke funnet noe (rimelig) alternativ enda.

Min far har hatt to mercedes w210 og w211, antispinn systemet der suger. Du kan glemme å kommer fram om vinteren om du ikke skrur av antispinn... Med den inkoblet flytter ikke bilen seg av flekken om det er den minste antydning til hjulspinn.

Mekanisk diffsperre/brems er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikten med diffbrems er rett og slett det og få fordelt kraften til en viss grad dersom underlaget er glattere under ett av drivhjulene og eventuelt ujevnheter gjør slik at ett av dem har mindre marktrykk enn det andre.

Ellers er det jo en god bonus for dem som vil rive og slite litt sideveis her og der.

Lettere og stille opp mot sving, og ikke minst lettere og holde oppsettet rundt svingen dersom det er ønskelig.

Men som sagt.

Fordeling av kraft ned mot underlaget er hensikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MGR skrev:
  ingard skrev:
Forskjellen er fenomenal på vinteren!

kan jeg igrunn tenke meg.. kom meg ikke inn på gardsplassen i vinter jeg. når jeg rygga utti veien å sku snu. og det var bra piggdekk, på hard snø:P og merker det vel godt på en så lett bil som e30..

Da er det tid for å kneppe opp brekket noen hakk... Og vips har du en liten jukseform for brems..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...