Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk mail fra strandveien i dag.

Nå kan de levere Chip til 120/320/osv..

2 liters dieselen som originalt yter 177Hk og 350Nm.

Den vil yte 209Hk og 415Nm.

Kunne ikke gi noen pris ink. montering før de har montert på 2-3 biler.

Hvem blir førstemann?

:D

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Endelig var den klar. Jeg må imidlertid si jeg ble litt skuffet over ytelsene, men det blir nok alikevel meget gromt.. Strandveien fortalte at chipen ville koste 16.500kr + 2000kr for montering hos mitt lokale BMW verksted. Det måtte monteres på BMW verksted for at garantiene kunne ivaretas. Det skal imidlertid bli kjempespennende å se hvordan denne er. Jeg skal ha en på min etterhvert! :)

Skrevet

Nja, 123d er verdens sterkeste 2 liters diesel, jeg er usikker på om det også er den sterkeste i forhold til slagvolum totalt, mener å ha lest det.

Den er jo ikke langt inna i ytelser.. (204Hk, 400Nm med to turboer)

Med tanke på at man ikke mister garanti osv, synes jeg ikke de tallene er ille på en 2 liters diesel.

Skrevet

Jeg tittet på HARTGE sine hjemmesider og ser jo det at den kun har 3hk mindre enn 525d med 2,5liters sekser.. På bakgrunn av disse tallene syns jeg slettes ikke det var så ille alikevel. Uansett vil nok 209hk sparke godt ifra, så det skal bli spennende å høre med noen som får erfaring med denne tuningen innen nærmeste fremtid. At garantien beholdes er jo absolutt et must for min del.. :)

Skrevet

Alpina er forøvrig klar med deres E92 D3 Biturbo Coupé. Motoren er hentet fra 123d og yter 214 HK ved 4100 rpm og 450 Nm mellom 2000 og 2500 rpm. Gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring er med manuelt gear 0,54 liter/mil... 0-100 Km/t går løs på 6,9 sekunder og topphastigheten er 244 Km/t... 8)

Skrevet
Det var jo veldig høy pris. ESS leverer like bra og de gir jo garanti :)

Syns målingen var lavt da var ca 210hk i gamle 163hk motoren.

Husk at clutch, gearkasse, differensial og ikke minst bremsene setter klare begrensninger for hvor mye ekstra effekt en standardmodell kan ha før store deler av bilen må bygges om. E90/91 320d med 163 HK har f.eks ikke den samme clutchen som E90/91 325d.

Skrevet
Det var jo veldig høy pris. ESS leverer like bra og de gir jo garanti :)

Syns målingen var lavt da var ca 210hk i gamle 163hk motoren.

Husk at clutch, gearkasse, differensial og ikke minst bremsene setter klare begrensninger for hvor mye ekstra effekt en standardmodell kan ha før store deler av bilen må bygges om. E90/91 320d med 163 HK har f.eks ikke den samme clutchen som E90/91 325d.

Vet dette, men dette hadde vel ikke noe med at jeg syns effekten var lav i nye 120d med chip kontra "gamle" 120d med chip. Mener du da at nye 120d har svakere clutch,gearkasse,diff etc?

Skrevet

Vet dette, men dette hadde vel ikke noe med at jeg syns effekten var lav i nye 120d med chip kontra "gamle" 120d med chip. Mener du da at nye 120d har svakere clutch,gearkasse,diff etc?

Med "svakere" mener du vel i relativ forstand... at du hadde forventet en større effektøkning ? Mitt poeng er at det er en øvre grense for hvor mye ekstra effekt man kan ha før store deler av bilen må bygges om. BMW har jo selv utnyttet store deler av potensialet ved å øke ytelsen fra 163 HK til 177 HK og dreiemomentet fra 340 Nm til 350 Nm. Det er verdt å merke seg at momentet på 177 HK utgaven ikke er signifikant større enn 163 HK utgaven.

Skrevet

Momentet er 40nm lavere på nye "chippen" fra Hargte på 177hk motoren kontra gamle "chippen" på 163hk motoren fra ESS. 1hk mindre er det også. :) Får vel håpe det dukker opp en 125d :)

Skrevet
Momentet er 40nm lavere på nye "chippen" fra Hargte på 177hk motoren kontra gamle "chippen" på 163hk motoren fra ESS. 1hk mindre er det også. :) Får vel håpe det dukker opp en 125d :)

Kanskje årsaken til at momentet er såvidt mye lavere at det ikke var holdbart i lengden ?... de leker ikke butikk... :wink:

Skrevet

Kanskje årsaken til at momentet er såvidt mye lavere at det ikke var holdbart i lengden ?... de leker ikke butikk... :wink:

Eller at de ikke klarer å prestere mer :lol:

Skrevet

Eller at de ikke klarer å prestere mer :lol:

Det tror jeg nok... chiptrimming er ikke akkurat rocketscience. Som med all annen teknikk baserer det hele seg på en balansegang mellom muligheter og kostnader. Et godt eksempel er hva som er byttet ut av deler mellom de enkelte 320d modellene... en ny clutch og gearkasse var nødvendig ved overgangen fra 136 HK utgaven til 150 HK utgaven. Dette var også nødvendig ved overgangen mellom 320d med 177 HK og 325d med 197 HK. I realiteten er det imidlertid momentet som avgjør hvor mye en clutch eller en gearkasse tåler så overgangene går ved hhv. 280 Nm og 400 Nm. BMW leker ikke butikk de heller så denne utviklingen er nok nødvendig for å sikre en tilfredstillende driftsikkerhet.

Skrevet

Vel.. HARTGE har jo brukt god og ikke minst land tid på utviklingen av motoroppgraderingen til de nevnte modellene. HARTGE er jo som kjent godkjent av BMW og HARTGE overtar derfor nybilgarantien på bilen. Det er vel da kanskje en grunn til at de kun har dratt den til 209hk og 415Nm og ikke noe mer. Jeg har en oppfatning av at kvalitet koster og akkurat det tror jeg man får igjen ved at bilen tunes av HARTGE.. 8)

Skrevet
Vel.. HARTGE har jo brukt god og ikke minst land tid på utviklingen av motoroppgraderingen til de nevnte modellene. HARTGE er jo som kjent godkjent av BMW og HARTGE overtar derfor nybilgarantien på bilen. Det er vel da kanskje en grunn til at de kun har dratt den til 209hk og 415Nm og ikke noe mer. Jeg har en oppfatning av at kvalitet koster og akkurat det tror jeg man får igjen ved at bilen tunes av HARTGE.. 8)

Jeg er enig i denne vurderingen og mitt inntrykk er at chiphysteriet nå har roet seg litt ned til et mer rasjonelt nivå når det gjelder de seriøse leverandørene... og Hartge er en seriøs leverandør. Jeg ville ikke ha vært nervøs over å kjøpe en chip fra Hartge, men andre ymse bakgårdsleverandører holder jeg meg langt borte fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...