Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...
Skrevet
  fagernes911 skrev:
er sikkert dumemre spørsmål dette, men jeg fikk høre idag att jeg har vanos på 325`en min... hvordan vet jeg om jeg har enkel eller dobbel vanos? :oops:

Stemmer at din -94 E36 har Vanos, enkel!

BMW kom ikke med dobbel før i -99 eller -00 tror jeg :) .

Skrevet
  olelink skrev:
alle s motorer (m3 motorer) fra og med s50b30 har dobbel vanos = 3,0 har dobbel vanos :wink:

Det er HELT feil.. 3,2L M3 har dobbel.. 3,0L M3 har enkel vanos og ferdig med det.

Skrevet

Vanos/double-Vanos.

Smoother idling, greater torque, elastic power: double-Vanos varies the camshaft timing to optimise power output throughout the rev range. Whatever your speed, you benefit from better performance, improved fuel efficiency and lower emissions.

The name Vanos is derived from the German term "variable Nockenwellensteuerung", meaning variable camshaft control. The double-Vanos system continuously adjusts the camshaft positions for both the intake and the exhaust valves. This results in significantly higher torque at low engine speeds and more power at higher engine speeds, while also reducing fuel consumption and emissions.

At lower engine speeds, the position of the camshaft is moved so the valves are opened later, as this improves idling quality and smooth power development. As the engine speed increases, the valves are opened earlier: this enhances torque, reduces fuel consumption and lowers emissions. At high engine speeds, the valves are opened later again, because this allows full power delivery.

Double-Vanos also controls the amount of exhaust gas that is re-circulated back to the intake manifold, enhancing fuel economy. The system uses a special set of parameters in the engine's warming-up phase in order to help the catalytic converter reach its ideal operating temperature more quickly, lowering emissions. The entire process is controlled by the vehicle's Digital Motor Electronics (DME). BMW first introduced the breakthrough Vanos technology in 1992. Double-Vanos entered production in 1997

Kilde: http://www.bmw.com/com/en/insights/tech ... vanos.html

Skrevet

Nå kom dobbeltvanos i S50B32 i slutten av 95, og ikke 97.

Greit at man sparer bensin, men det er mye problemer med vanossystemet. Så alt i alt blir det like dyrt som en S38 i bruk likevel...

Skrevet

Får jo en bedre nm kurve også.

På vanlig non s motorer som 325, 328 osv så med enkel vanos så senkes toppen av momentkurven 500rpm lengre ned, med dobbeltvanos enda 500rpm til.

Så på en 325 med dobbelt vanos så får man topp moment ved 3500rpm, mens på en 325 uten vanos så har man topp moment først ved 4500rpm, hvilket er ganske merkbart.

  • 1 month later...
Skrevet

med andre ord det er veldig kjekt / nyttig med en vanos motor kontra ikke vanos motor.. arg ( 320 ) må oppgradere til noe med vanos ^^noen som har m3 motor til e36 ? ^^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...