Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er faktisk mulig å kjøre en nyere BMW billig og samtidig nyte en rimelig stor dose kjøreglede. Alle kostnader inkludert har jeg hatt en totalkostnad pr. kilometer i løpet av 54 måneder (ca. 150000 Km) på kun 2,5 kroner... og det er faktisk enormt mye bedre enn hva jeg trodde var mulig før jeg kjøpte vår nåværende 2003 E46 318d Touring tidlig i 2004. Vi har kun vår ene BMW og den brukes til praktisk talt alt... vi kjører til Rivieraen (så langt seks ganger), butikken, skole, barnehage, hytter... pendler Oslo-Århus tur/retur to-tre ganger i måneden. Den er et ganske alsidig og billig fremkomstmiddel med andre ord og det er absolut en rasjonell grunn til å kjøre en BMW med dieselmotor.

Jeg skrev følgende i et innlegg i BMWCCN´s forum for å påvise våre bilkostnader:

Jeg kjører ca. 35000 Km årlig med vår 2003 E46 318d Touring og bruker i underkanten av 2000 liter diesel på dette. Dieselprisen har gjennomsnitlig ligget på ca. 10 kroner literen i Danmark i perioden 2004-08 og det betyr at kostnaden totalt for diesel har vært ca. 20000 kroner pr. år. Jeg betaler godt og vel 6500,- kroner årlig i forsikring (full kasko, fri kilometer, fri veihjelp og fri leiebil). Jeg betalte ca. 8000,- kroner det siste året for verksted, service og deler. Fire stk. nye Continental SC2 dekk (205/55-16) ble kjøpt på Hydro Texaco på Ullern i Oslo for ca. 4000,- kroner. Trolig har jeg vel brukt ca. 5000 kroner på parkering, veioblater (Sveits), veigebyrer (Norge og Frankrike) og andre trivielle kostnader (bilpleieprodukter, spylervæske etc.). Dette gir en totalkostnad på i underkanten av 43500 kroner... eller under 1,5 kroner pr. kilometer. Den skjulte kostnaden i regnskapet er imidlertid verditapet på bilen som også tilsvarer rundt 20-40000 kroner årlig (iallefall i Danmark). Ergo er nok den reelle kostnaden ca. 2,5 kroner pr. kilometer. Kostnadene har vært mer eller mindre identiske i over fire år nå... og hvis vi legger til 20000 kroner som et slags "buffer" for å gjøre kostnadene mest mulig realistiske har bilen i direkte kostnader kostet rundt 195000 kroner over fire år + ca. 110000 kroner i verditap i perioden (40' + 30' + 20' + 20')... eller ca. 300000 kroner totalt. Dette gir en totalkostnad pr. kjørte kilometer på ca. 2,5 kroner.

Dere kan jo prøve å lage et tilsvarende regnestykke med en nyere BMW som har en rekkesekser... :wink:

• Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Enkelt, kjøpte min for 330' for 2 år siden, brukt ca 50' på service siste året. Snitt 1 liter på mila, med kjørte 50K km blir det med snitt 1l/pr mil med snitt 10kr litern 50K... Correct me if i'm wrong. Salgs pris nå er 249K..... Så klart er en E46 318d billigere. Men vil vedde på at jeg har hatt det like 50k ganger så moro som deg bak rattet ;) om det er verdt det.....en helt annen diskusjon Fredrik.

Skrevet
Enkelt, kjøpte min for 330' for 2 år siden, brukt ca 50' på service siste året. Snitt 1 liter på mila, med kjørte 50K km blir det med snitt 1l/pr mil med snitt 10kr litern 50K... Correct me if i'm wrong. Salgs pris nå er 249K..... Så klart er en E46 318d billigere. Men vil vedde på at jeg har hatt det like 50k ganger så moro som deg bak rattet ;) om det er verdt det.....en helt annen diskusjon Fredrik.

Tja... vår tidligere 1997 E36 323i med M-Tech understel var ikke dobbelt så morsom å kjøre som vår nåværende 2003 E46 318d Touring. En BMW med dieselrekkefirer går bedre enn du tror... også en 318d... :wink:

Skrevet

har absolutt ingen problemer med i innse at man kan kjøre veldig billig med diesel.helt klart.

og en 318d er meget fin å kjøre da den har en liten/lett motor.går man feks opp i 330d så føles bilen plutselig merkbart fremtung.

hvis man kjører 35tkm i året så må man faktisk begynne å tenke litt på økonømi,men andre som ligger i klassen 12-20tkm så er ikke dette et like betent tema.bør ikke være det mener jeg hvetfall.

mangen koster da på seg de få kronene det koster å få den feite lyden,fine gangen og slippe støyen og vibrasjonen :wink:

Skrevet
har absolutt ingen problemer med i innse at man kan kjøre veldig billig med diesel.helt klart.

og en 318d er meget fin å kjøre da den har en liten/lett motor.går man feks opp i 330d så føles bilen plutselig merkbart fremtung.

hvis man kjører 35tkm i året så må man faktisk begynne å tenke litt på økonømi,men andre som ligger i klassen 12-20tkm så er ikke dette et like betent tema.bør ikke være det mener jeg hvetfall.

mangen koster da på seg de få kronene det koster å få den feite lyden,fine gangen og slippe støyen og vibrasjonen :wink:

En 330D skal jo ikke føles fremtung, fordi det skal være 50/50 vektfordeling der også. Alle bmw skal jo ha det.

Er jo noe å tenke på hvis du kjører 20.000km eller mindre også. Er endel å spare.

Har nettopp solgt M5'en, og importert en 05 525D som jeg får på tirsdag/onsdag, så får vi se om jeg blir fornøyd med diesel :) For meg er det hvertfall mye å spare der. M5'en gikk på 1,7 på småkjøring, mens 525D skal visstnok bruke 0,7 omtrent.

Skrevet
En 330D skal jo ikke føles fremtung, fordi det skal være 50/50 vektfordeling der også. Alle bmw skal jo ha det.

ja,men sånn er det i praksis.på samme måte som gamle is er bedre enn 320.

man kan jo ikke sammenligne en gammel m5 med ny diesel.

ingen nye bensinere som bruker 1,7 på mila.

prøv å tråkke på litt med en trimma 330d,er ikke akkuratt gratis det heller :wink:

Bare til opplysning her så bruker 118i 0,47l/mil på landeveiskjøring mens 118d bruker 0,40l/mil.

ved kjørelengde 20tkm og drivstoffpris på 12kr/l sparer du altså....hold dere fast.ufattelige 1680kr i året :lol:

Setter man disse opp mot hverandre på blandet forbruk så sparer man litt over 3000kr i året på å kjøre diesel.

dette forutsetter også at dieselprisen IKKE overstiger bensinprisen.

OG man må kjøre i ett år før man faktisk begynner å spare penger pga nybilprisen.

jeg mener da at man må være ufattelig gniten for å bruke økonomi som et argument i dette tilfellet.

bensineren er faktisk hårfint kjappere på alle områder untatt 80-120 i 4 og 5gir,men det sier seg jo sjøl at den må i 3gir for å holde koken med en overladet motor.

Skrevet

Var jo en 2000 M5, så veldig gammel var den jo forsåvidt ikke. Den nye M5'en bruker jo enda mer bensin.

Ja, det der er jo et greit eksempel, men er jo sagt før her at du sparer ikke så mye på å kjøre en dieselbil med liten motor mot en bensin med liten motor.

Skrevet

140hk er som regel mer enn nok for folk flest.

jeg har hatt +/- denne effekt på bruksbil med bensinmotor så lenge jeg kan huske og aldri hatt problem med at bilene er undermotorisert på noe som helst vis.

de biler jeg har hatt med 200+++hk har vært rene lekebiler som aldri kunne falt meg inn på noe som helst vis å hatt diesel i.

hvis man derimot har store tunge suver man skal dra alt mulig etter,og av den grunn må ha en slik bil som privatbil.DA er diesel et klart valg.

Slike behov er det ikke alle som har :wink:

Men ok,sånn til slutt så kan jeg jo nevne at 330i og 335d skiller ca 10hk i effekt og forskjell i forbruk landevei er 0,03l/mil som blir ca 700kr året 8)

1200kr året på blandet kjøring :lol:

Skrevet
Men ok,sånn til slutt så kan jeg jo nevne at 330i og 335d skiller ca 10hk i effekt og forskjell i forbruk landevei er 0,03l/mil som blir ca 700kr året 8)

1200kr året på blandet kjøring :lol:

Rett skal være rett, og 335d er ikke rette eksempel mot 330i. 335i er den bilen man bør sammenligne med, og da er tallene noe annet.

Forbruk for 335d er landevei: 0,53, Blandet: 0,67 og By: 0,91.

Forbruk for 335i er landevei: 0,67, Blandet: 0,91 og By: 1,32.

Dette gir på landevei en forskjell på 0,14, 0,24 på Blandet mens bykjøring vil gi hele 0,41 i forskjell. Fortsatt ikke noe som skal velte en persons økonomi om man først har råd til denne bilen, ikke det jeg sier, men det blir ikke riktig å pynte på tallene :wink: Nybilprisene vil jeg også tro er ganske like(og høye :roll: ), og dermed heller ikke utslagsgivende for valget.

Videre:

Forbruk for 330d er landevei: 0,48, Blandet: 0,57 og By: 0,73

Forbruk for 330i er Landevei: 0,56, Blandet: 0,72 og By: 0,99

Her er forskjellene mindre, men langt høyere en dine 0,03. Vi får nesten tredobblet dine tall til 0,08 for landevei, for blandet øker det til 0,15 og for bykjøring får vi nå 0,26. Også selvsagt langt fra noe som bør være helt avgjørende for valg av bil, men som sagt, rett skal være rett. Dette er også biler med svært like prestanda 0-100, men 330i må nok se seg gruset i de andre disiplinene.

Avlsuttningsvis, jeg er svært godt fornøyd med mine diesel krefter idag, men jeg er også sterkt tvilende til at det blir så stor motor neste gang. Jeg håper at jeg i 2010 triller rundt i en F11( :?: ) 520 med alt av gadgets som er å oppdrive, diesel eller bensin har jeg ikke tatt standpunkt til enda, men pr.idag holder jeg fortsatt en knapp på Diesel for min del :D

Det går selvsagt ut om Lotto`n slår til 8)

Skrevet

man må sammenligne på samme effekt... det er ikke pynting på tallene,

forresten så leste jeg nylig et innlegg om diesel i autofil,som traff spikeren rett på hodet.

kunne ikke sagt det bedre selv :lol:

bare fattige,gnitne og forvirrede sjeler velger diesel fremfor bensin i en personbil 8)

Skrevet
man må sammenligne på samme effekt... det er ikke pynting på tallene,

forresten så leste jeg nylig et innlegg om diesel i autofil,som traff spikeren rett på hodet.

kunne ikke sagt det bedre selv :lol:

bare fattige,gnitne og forvirrede sjeler velger diesel fremfor bensin i en personbil 8)

Autofil høres ut som en seriøs blekke... :roll:

Skrevet

Neida du har slettes ikke hisset på deg alle ...... jeg er for eksempel en meget rolig 730d eier.

Jeg sitter bare å smiler for meg selv i det jeg passerer 1200 kjørte km og ser at tanklampa har begynt å lyse. Så svinger jeg inn på bensinstasjonen og registrerer at dieselen igjen er godt under bensinprisen, fyller tanken og kjører videre. Smiler enda bredere når jeg kjører forbi noen trailere som holder 70 i 80 sona opp noen bratte bakker og tenker at så sannelig klarer de 184 hestene å dra den over 2 tonn tunge bilen fort opp i fart (60-120) slik at jeg enkelt kommer forbi.

Kan man ha det bedre økonomisk og kjøremessig?

(hvis noen skulle lure på svaret så er det NEI)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...