Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Neida du har slettes ikke hisset på deg alle ...... jeg er for eksempel en meget rolig 730d eier.

Jeg sitter bare å smiler for meg selv i det jeg passerer 1200 kjørte km og ser at tanklampa har begynt å lyse. Så svinger jeg inn på bensinstasjonen og registrerer at dieselen igjen er godt under bensinprisen, fyller tanken og kjører videre. Smiler enda bredere når jeg kjører forbi noen trailere som holder 70 i 80 sona opp noen bratte bakker og tenker at så sannelig klarer de 184 hestene å dra den over 2 tonn tunge bilen fort opp i fart (60-120) slik at jeg enkelt kommer forbi.

Kan man ha det bedre økonomisk og kjøremessig?

(hvis noen skulle lure på svaret så er det NEI)

Tung er iallefall E38 730d... den klarer originalt 80-120 km/t på 8,2 sekunder. Vår E46 318d Touring med kun 115 HK klarer den samme øvelsen på kun 0,8 sekunder mer... :wink:

• Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Tung er iallefall E38 730d... den klarer originalt 80-120 km/t på 8,2 sekunder. Vår E46 318d Touring med kun 115 HK klarer den samme øvelsen på kun 0,8 sekunder mer... :wink:

Helt klart at dette er en tung bil. Tror ikke jeg har veid den og kommet under 2100kg enda. For min del var dette et moment som talte til fordel for å kjøpe den med tanke på bruksområdet mitt. Pendling. Det er vel ikke automatikk i at tyngre bil er sikrere bil, men det kan ikke skade.

Det er også dette som gjør at det lave forbruket er såpass imponerende.

E46 330d må da bruke enda mindre med tanke på at det er en noe lettere bil?

Snakket så sent som på lørdag med en E39 525d eier og fikk igjen bekreftet at 530d bruker mindre enn 525d i alle disipliner ute i det virkelige liv. Merkelig eller....?

Skrevet

Kjørte 55 mil med tilhenger i helga, henholdsvis med 1.3 og 1.0 tonn hver vei. Fjellovergang med lange bakker begge veier, tildels svingete og dårlige veier noe av strekningen. Jfr kjørecomputer dro den 0.9 l/mil med snitthastighet på 86 km/t.....

Kjørte 90 mil langtur i forrige uke med forbruk 0.55, men da gikk jeg inn for å få ned forbruket. Min erfaring er at computeren er ca 5% optimistisk ved langkjøring, noe mer ved bykjøring.

Ved mye langkjøring er diesel klart å foretrekke for min del. Mye tilgjengelig moment uten nedgiring gir komfort og lavt forbruk.

Skrevet

Vil vel påstå at det er på bykjøringen forskjellen er størst mellom diesel og bensin. På langkjøring går bensin også som regel veldig billig...

Skrevet

bla bla bla.....bilen min bruker....på mila....bla bla bla......

jammen glad jeg ikke er fattig :lol:

mye moment og ingen nedgiring???

for noe tull,hvis man derimot gidder å gire ned med bensineren så er den mye kvikkere. men om jeg faktisk var så lat så hadde jeg vurdert automat uansett :wink:

bensineren er overlegen på ytelse uansett hva mangen innbiller seg.tallene er der svart på hvitt,og det er ingen problem å overlade en bensiner å flytte effekt-register og moment lenger ned.

grunnen til at ingen gjør dette,er rett og slett fordi det er helt talentløst.og et problem som man har prøvd å løse på dieselmotorer så lenge de har eksistert i personbiler.men merkelig nok tror alle at dette er bra,selv om det faktiske forhold er at et voldsomt moment på et snevert og lavt register ikke engang er nok til å holde følge med en likesinnet bensiner.

det positive her er jo at det har skjedd en voldsom utvikling på diverse områder i fabrikantenes kamp for å gjøre en dårlig motor noenlunde brukendes.for kravene i en personbil er noe helt annet enn dieselmotorens vanlige bruksområder.

Skrevet

det positive her er jo at det har skjedd en voldsom utvikling på diverse områder i fabrikantenes kamp for å gjøre en dårlig motor noenlunde brukendes.for kravene i en personbil er noe helt annet enn dieselmotorens vanlige bruksområder.

Dieselmotorer er ikke dårlige motorer... det er en misforståelse... dieselmotorer ble utviklet fordi dieselolje fra gammelt av har vært et billig restprodukt etter raffinering av petroleum til bl.a bensin. Dieselmotorer har også tradisjonelt vært relativt enkle motorer... bl.a har de ingen høyspenning i relasjon til motorenes elektriske komponenter. I tillegg har dieselolje en høyere energigehalt pr. volummeter enn bensin... noe som kommer direkte til uttrykk i en bedre drivstofføkonomi. Dieseloje brenner imidlertid langsomt og dieselmotorene kan derfor ikke kjøres på et høyt turtall (normalt ikke over 4500 rpm for personbiler) og det begrenset effekten helt frem til implementeringen av turboladere ble alminnelig. For ca. 10 år siden ble det også alminnelig med høyttrykksinnsprøytning (common-rail) og det medførte en mer kontrollert forbrenning av dieseloljen som igjen medførte en høyere utnyttelsesgrad av dieseloljen... som igjen førte til mer effekt. Den store fordelen med dieselmotorer er at de ved en jevn belastning ved et moderat turtall bruker svært lite drivstoff. Dette har gjort at dieselmotorer mer eller mindre er standard der man trenger store motorer (togmotorer, lastebilmotorer, skipsmotorer etc.)... det er et relativt nytt fenomen at dieselmotoren har funnet veien til alminnelige personbiler selvom Mercedes-Benz allerede i 1936 kom med verdens første seriproduserte personbil med en dieselmotor i form av W138 260D. Hovedargumentet for å velge en dieselmotor har derfor tradisjonelt vært økonomi og holdbarhet... og slik er det stort sett i dag også.

Skrevet
Vil vel påstå at det er på bykjøringen forskjellen er størst mellom diesel og bensin. På langkjøring går bensin også som regel veldig billig...

Meget mulig besparelsen pr mil er størst ved bykjøring, men når 60-80% av kjørelengden er landeveien blir besparelsene store likevel.

MEN hadde jeg fått velge fritt blant dagens biler uten hensyn til økonomi hadde det utvilsomt blitt en stor bensinsekser! :wink:

Skrevet

Har du tilsvarende tid for en 728ia?

Skrevet

Har du tilsvarende tid for en 728ia?

E38 728i med manuelt gear klarer 80-120 km/t i 4. gear på 8,8 sekunder... og det er vel liten grunn til å tro at automatversjonen er stort hurtigere, men jeg har ikke klart å finne data som bekrefter denne antagelsen.

Skrevet

Ok. Var mest interessert i tallene for automat for å se om det er "lov" å gire ned på de tallene som oppgis. De bør i så fall være en god del lavere for automatutgaven, for min gjør det en del raskere enn 8.8 selv med full tank, to pers og 20" - men det innebærer jo da nedgiring. Syns det er helt fjernt at de regner de tallene der i ett gir. Det har jo ingen verdens betydning. Skal man raskt opp i fart, så girer man jo ned, og ligger man i 80 med en dieselbil, så ligger man mest sannsynlig allerede i 5./6. gir, og må allikevel gire ned. Enda dummere blir det jo om en automatbil har lov å gire ned, mens en manuell ikke har.

Skrevet
Ok. Var mest interessert i tallene for automat for å se om det er "lov" å gire ned på de tallene som oppgis. De bør i så fall være en god del lavere for automatutgaven, for min gjør det en del raskere enn 8.8 selv med full tank, to pers og 20" - men det innebærer jo da nedgiring. Syns det er helt fjernt at de regner de tallene der i ett gir. Det har jo ingen verdens betydning. Skal man raskt opp i fart, så girer man jo ned, og ligger man i 80 med en dieselbil, så ligger man mest sannsynlig allerede i 5./6. gir, og må allikevel gire ned. Enda dummere blir det jo om en automatbil har lov å gire ned, mens en manuell ikke har.

Jeg er ikke uenig med deg, men man har nå engang disse ulike hastighet/akselerasjonsdisiplinene for å vise forskjellige egenskaper ved en bilmodell/motor. 0-100 Km/t og topphastighet er de mest alminnelige, men også 0-1000 meter (såkalt stående kilometer) forekommer inkl. en kvartmil og hva de nå heter i USA. I tillegg kommer "in-gear" akselerasjoner som f.eks 80-120 km/t i hhv. 4 og 5 gear... noe tyskerne omtaler som motorens elastizität eller seigdragingsevne på folkelig norsk. Fenomenet du påpeker er i prinsippet den store forskjellen på hvordan effektutviklingen er når det gjelder hhv. en dieselmotor og bensinmotor. Mest mulig effekt gir best mulig akselerasjon, men dieselmotorens begrensede turtallsevne gjør at 4. gearet er det laveste gearet som i praksis kan benyttes i de aller fleste dieselbilene når hastigheten er så høy som 120 Km/t. For en potent bensinrekkesekser er det som kjent der det som er morsomt begynner... :wink:

Skrevet

Slik jeg ser det er BMW E-38 tunge langsomme biler men til tross for dette

er 2001 modellen av disse en av mine favoritter i bilverdenen. :)

I følge BMW`s opplysninger er det mulig å kjøre intervallet 80-120 km/t

i løpet av 6,3 sek som beste tid med en BMW 728I, og i følge samme kilde er det nøyaktig samme tall for 728IA på dette intervallet. 728I-utgaven er forøvrig en del raskere i de fleste andre intervaller så 728Ia har vel sin "sweet-spot" i dette intervallet mellom 80 og 120 km/t.

Det som er litt interessant er at 730D (2001mod) har sammenlignbare

aks.tider som 728I og er litt kjappere enn 728IA i mange intervaller.

Jeg har hatt mulighet til å teste ut mange forskjellige styringsfiler for

730D-motoren. Noen av disse har vært relativt "rå" og belaster motoren

vesentlig mer enn i original utførelse med ytelser i området 250 hk og brede/vide dreiemoment-kurver med maksimalverdier på over 600nm.

Med original hardware er disse tallene uforsvarlige og overbelaster motoren, med litt forandret hardware har man derimot stabile saker.

Slik jeg opplever dette er en 730D med en fagmessig modifisering av styringsfilene en fin måte å få en E-38 til å yte så mye at man holder følge

med hverdagstrafikken :). En av mine 730d bruker jeg til hverdagskjøring og denne har en meget fleksibel motor med 243 hk og

ca 540 nm som maksimalverdier. Målt til 5,0(4,95)sek i intervallet 80-120 så det er ikke helt opp i 740I nivå men samtidig er det vesentlig mye bedre enn 728i. Litt mindre tidkrevende og billigere å drive med software modifisering av disse dieselene sammenlignet med kompressor-skruing

på bensinerene, men samtidig er det en fornøyelse å cruise i 750i og

740i variantene, enkelte av disse i kompressor/turbo-konvertert utgave er helt rå.

Just my 2 cents.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...