Gå til innhold

- Frykter dødsbilene på veiene


oddis
 Share

Anbefalte innlegg

Personlig hater jeg personling skjønn.. Men det er tross alt det eneste som gjør at det kan finnes åpninger. For de kan faktisk finnes, hos oppegående folk, som vet nok om fagområdet til å ta avgjørelser andre ikke tørr ta.

Jeg er enig i at personlig skjønn - dersom anvendt - bør brukes i tvilstilfellene - f.eks der man mangler TÜV godkjenning for å bruke en viss type bolter til en spesiell type felger, men der den sakkyndige kan bruke sin fagkunnskap til å avgjøre at boltene er av en tilsvarende kvalitet, med identiske tekniske data, og derved fullt brukbare for formålet. Der personlig skjønn ikke bør brukes til, er å tilsidesette f.eks. fullt gyldige TÜV-papier, utfra et resonnement om at "jeg vet bedre".

Problemet med personlig skjønn er selvsagt at det i stor grad vil avhenge av sakkunnskapen til den saksbehandleren du måtte være så (u)heldig å få tildelt. Verre er det at i enkelte situasjoner kan det personlige skjønnet avhenge av dagsformen til din saksbehandler, og hvor godt han og du kommer overens.... :?

Personlig skjønn står dere overfor hver dag... din leder på jobben, din kone/kjæreste, dine barn, deg selv, hos legen etc. Man sier jo at det er ensomt å være leder og det skyldes at man i den siste ende selv er ansvarlig for de beslutninger som gjøres. Statsministeren måtte gå noen runder med seg selv da dette gikk opp for ham.... og det viser faktisk at han er en god leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når det kommer til den artikkelen der kan vi klage så mye vi vil.. Ingenting kommer til å bli forandret før storting/politi/BT finner det på sjøl...

"Damn, kanskjevi skal prøve å imøtekomme ungdommene? Kanskje DET er veien å gå?"

DAAA-AAH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel noen steder i landet hvor politiet er litt imøtekommende.

Vet at politiet har samarbeid med ungdommen,blandt annet på Dokka,Flisa og Våler,og i Elverum(finnes sikkert fler,men de vet ikke jeg om.

På Dokka har de stilt en komplett liten asfaltbane tilgjengelig 1 gang annenhver.

På Flisa og Våler har politiet et samarbeid med ungdommen der polititet faktisk leier banen så ungdommen får leke seg.

Og i Elverum har de en positiv tone,og har sagt de skal prøve å hjelpe til så det kan dra i gang med isbane kjøring.

Har visst kommet nye regler rundt dette,som selvsagt gjør det mye vanskligere til å få lov enn det har vært før,men politiet vil gi sitt samtykke/oppfordring til fylkesmannen om at banen skal brukes.Dette også fordi politiet,brannvesen og sykebilene bruker det som treningsbane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påpeke at dette er lokalpolitiet som er imøtekommende, og ikke utrykningspolitiet, som har sin helt egen agenda.

Det samme gjelder Statens Vegvesen. Jeg har hørt politiet her borte høylytt uttrykt sin frustrasjon over trafikkstasjonen... og det sier vel kanskje litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig våkner myndighetene når det gjelder umodne unge menn og bilkjøring... dette er sterke saker og fryktelig, fryktelig trist. Vi har en annen tråd om den aktuelle ulykken så vi holder oss til straffereaksjoner og preventive virkemidler her.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 626272.ece

Veimyndighetene vurderer også å endre førerkortundervisningen slik at risikogruppene, som man vet godt hvem er, kan få spesialopplæring.

Det var da enda godt, og ikke et sekund for sent. Nå gjenstår det å se hva denne "spesialopplæringen" innebærer.

Likte også narkometerhjemmelen, faktisk. Rus bak rattet burde slåss steinhardt ned på, og da mener jeg ubetinget fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må det være mulig å godkjenne noe, om vegvesenet vil at vi skal godkjenne ting...

Det er jeg selvfølgelig enig i, men det er bare en del av problemet slik jeg ser det. At en bil er godkjent er naturligvis mye bedre enn at en bil ikke er godkjent, men det forhindrer ikke at folk utnytter de ekstra hestekreftene på en uforsvarlig måte. Kanskje burde det være betydelig vanskeligere å få godkjent trimmede biler enn det er i dag... slik det er nå virker det mest som om myndighetene har resignert. Kanskje kunne man bruke straffelovens paragraf § 229 i en mer preventiv hensikt slik at den virker mer avskrekkende når folk kjører uforsvarlig i trimmede biler (altså utsetter andre for fare med forsett/overlegg) ?

Straffelovens § 229: Den, som skader en anden paa Legeme eller Helbred eller hensetter nogen i Afmagt, Bevidstløshed eller lignende Tilstand, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsbeskadigelse med Fængsel indtil 3 Aar, men indtil 6 Aar, saafremt nogen Sygdom eller Arbeidsudygtighed, der varer over 2 Uger, eller en uhelbredelig Lyde, Feil eller Skade er voldt, og indtil 8 Aar, saafremt Døden eller betydelig Skade paa Legeme eller Helbred er blevet Følgen.

Må bare svare på dette innlegget da jeg tror det er noe av det dummeste jeg har lest på lenge.

Å godkjenne en ombygd bil er nesten umulig, da unnskyldningen er at den ikke er lik som den var når bilfabrikanten fikk den typegodkjent.

Skal det være ulovlig å selge Ferrarier, Porscher, alt fra BMW med større motor enn 320 osv osv. bare fordi eieren KAN kjøre fort om de vil?

Kan like gjerne gi alle en sykkel og forby alt med motor dersom man skal ha en slik holdning.

Biltilsynet liker ikke å påtå seg ansvar, ved å gå god for at en bil tåler de nye påkjenningene den kan bli utsatt for ved en ombygning. Det er strengt tatt det som er noe av jobben deres, å vurdere kjøretøy på den måten. Derfor sier de bare nei, da det er mye lettere for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig våkner myndighetene når det gjelder umodne unge menn og bilkjøring... dette er sterke saker og fryktelig, fryktelig trist. Vi har en annen tråd om den aktuelle ulykken så vi holder oss til straffereaksjoner og preventive virkemidler her.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 626272.ece

Ikke at det endrer noen verdens ting, men de to søstrene hadde også promille.(selv om media ikke liker å nevne det) Det hadde nok innvirkning på dømmekraften, de satte jo seg inn i bilen sammen med en påvirket sjåfør. Han har da noen som sørger over tapet han og. Men som sjåfør har jo han ansvaret selv om det ikke har så mye å si når alle omkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det endrer noen verdens ting, men de to søstrene hadde også promille.(selv om media ikke liker å nevne det) Det hadde nok innvirkning på dømmekraften, de satte jo seg inn i bilen sammen med en påvirket sjåfør. Han har da noen som sørger over tapet han og. Men som sjåfør har jo han ansvaret selv om det ikke har så mye å si når alle omkom.

Hvorvidt en passasjer i en bil har promille eller ikke har ingen betydning i forhold til veitrafikkloven... sjåføren har alltid 100% ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltilsynet liker ikke å påtå seg ansvar, ved å gå god for at en bil tåler de nye påkjenningene den kan bli utsatt for ved en ombygning. Det er strengt tatt det som er noe av jobben deres, å vurdere kjøretøy på den måten. Derfor sier de bare nei, da det er mye lettere for de.

Kan du dokumentere denne påstanden ?... Mitt poeng er at det burde være umulig å få godkjent trimmede biler som skal brukes på alminnelige veier... en E34 518i som bygges korrekt om til en E34 M5 er teknisk en E34 M5 så den er OK for min del. En høy pris på originale biler kan forøvrig også brukes effektivt i forhold til de aller yngste sjåførene... da vil det i de aller fleste tilfellene gå et par tre ekstra år før en M5 står på tunet... og akkurat det ville nok ikke ha vært så dumt når alt kommer til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei Fredrik, prøver meg på følgende eksempel:

Utgangspunktet er enkelt og følgende: Du har en e34 518i som du ønsker å bygge om til e34 m5.

Du starter delehandling osv...Deler detter og detter inn i garasjen din, men du sliter med å få tak i den motoren :o

Du får omsider tak i en sugetrimma mm50b28 motor på 220 dokumenterte hestekrefter. Ellers har du lyst på king-size bremser fra brembo istedenfor m5, siden det ikke ble ren m5 likevel.

Du bygger derfor en m5, med unntak i motor og bremser. De fleste vil vel være enige i at denne bilen bør godkjennes for vei, så lenge alt på bilen er i god stand?

Iht til ditt innlegg ovenfor, samt vegvesenets kverrulerrende holdning, så kan den IKKE godkjennes for vei.

Poenget mitt er selvsagt at et bygg som er forsvarlig bygget med dimensjoner på drivverk, bremser, understell, innvendig sikkerhet osv osv, BØR kunne godkjennes, selv om bilen ikke er identisk med en annen bilmodell, for eks M5. Dette er desverre svært vanskelig i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltilsynet liker ikke å påtå seg ansvar, ved å gå god for at en bil tåler de nye påkjenningene den kan bli utsatt for ved en ombygning. Det er strengt tatt det som er noe av jobben deres, å vurdere kjøretøy på den måten. Derfor sier de bare nei, da det er mye lettere for de.

Kan du dokumentere denne påstanden ?... Mitt poeng er at det burde være umulig å få godkjent trimmede biler som skal brukes på alminnelige veier... en E34 518i som bygges korrekt om til en E34 M5 er teknisk en E34 M5 så den er OK for min del. En høy pris på originale biler kan forøvrig også brukes effektivt i forhold til de aller yngste sjåførene... da vil det i de aller fleste tilfellene gå et par tre ekstra år før en M5 står på tunet... og akkurat det ville nok ikke ha vært så dumt når alt kommer til alt.

Dokumentere påstand? På BMWCCN forumet lå f.eks det 2-3 personer som har fått identisk svar på søknaden fra Biltilsynet, i dette tilfellet fra spesialgruppa deres, SFOOR, hvor de sier de ikke kan gå god for endringene så lenge bilen ikke er identisk lik orginal fra fabrikk (kun fra BMW selv), eller den har nødvendige typegodkjenninger (TUV papirer ol.) Altså, de må ha andre til å gjøre en slik vurdering. Og i Norge finnes det ikke slike labratorier, derfor må de ordne dette selv, det er jo jobben deres! Hallo!! Som kjent går de ikke god for TUV papirer heller, ved enkelte tilfeller. Tyskland har tross alt andre direktiver enn Norge (!). TUV oppjusterer f.eks akselvektene på 316 og 318 modeller slik at de blir like 325 specs (chassiene er jo tross alt identiske). Men her i Norge er det ikke lov å gjøre slik... hvorfor det mon tro? Her hjemme får man registert bilen med lattelig liten nyttelast, men å nedregistere antall seter går ikke lenger. Applaus...

De fleste Trafikkstasjoner henviser til BMW Norge for verifisering, men som kjent så har BMW Norge fått nekt fra BMW AG om å gjøre dette. Det eneste noen forhandlere godtar er å ta inn bilen på en sjekk og se over om bilen er i orginalstand ifht. den eksisterende modellen du skal bygge om til (f.eks fra 318i til 325i E30) .

Ikke engang da man henviser til IDENTISKE biler med samme lovlige godkjente modifikasjoner får man noe hjelp.

Dyre orginalbiler vil bare føre til mer hårete "grøftetrimming", så der er jeg ikke helt med på tankegangen.. Bilene er jo dyre nok i dag som de er.. Istedet for å gå å kjøpe meg en E30 M3, eller en E36 M3 kan jeg heller bygge meg en bil med to ganger effekten, og myye bedre understell, og enda ende opp et godt stykke unna den samme summen. Hvem er det sin feil? Hvorfor tas det da inn bøttevis av E36 M3 og E34 M5 og bygges om via norske chassi til M5, og enda kommer ut billigere enn å gå å kjøpe en orginal?!

Det burde overhodet ikke være mulig å få godkjent trimmede biler i Norge, hvorfor mener du det? Så lenge ting er dimensjonert riktig ser jeg ikke det store problemet. Man kan jo fint ha over 200km/t i en orginalbil, med dårlige bremser OG kjøre i fjellveggen.. Det er jo like lattelig som at Sosialisk Vrangparti sier at ingen biler skal ha mer enn 50hk og maks gjøre 80km/t. De ville jo forby all form for "upraktiske" biler, og spesielt om de hadde store motorer (som f.eks Porche, BMW, ja stort sett alt utenom Toyota Yaris, Prius og Think biler..)

Er så biler som f.eks Helge Vik's "M3" uforsvarlige? En E34 M5 er like uforsvarlig med en dernest like uansvarlig eier.

Mange er nødt til å godkjenne bilene sine for å få ha skilter på de, som er et krav på de aller fleste banekjøringer her til lands. Idag er det slik at mange flytter over motorer (lovlige/ulovlige og visa versa) hvert 2. år ifrb. med EU kontroll. Ganske enkelt for fordi det ikke lar seg gjøre å godkjenne de via lovlige kanaler.

Skulle jeg gitt blaffen i å få skilter på min noe ulovlige E30 hadde det medført at jeg måtte ha investert i sikkerhetsutstyr (FIA godkjete stoler, 4 punktsbelte, bur, brannslukker, hovedstrømsbryter, kjøredress, balaclava hjelm, sko ++) og dernest tatt racinglisens. Deretter måtte jeg ha gått hen å kjøpt meg både trekkbil og biltralle for å få bilen fra A til B på diverse banetilstelninger (kun i regi av NBF). Og er det ikke DA et paradoks at da jeg henvendte meg til Trafikkstasjonen at de NEKTET meg å innstallere veltebur, oppgraderte seler og FIA stoler for bruk på vei og bane? Jeg ler.

Tror du det ville blitt mye ulovlig kjøring langs øde veier da? Og tror du det ville medført at jeg faktisk ville ha STOPPA om jeg fikk blålys i speilet? Med godkjent bil OG skilter er ikke det noe problem, siden det ikke medfører noen konsekvenser. Men uten skilt, uten gjeldende forsikring (!) og den påfølgende bota, ripet i rullebladet og tiden på arbeidsinstitusjon er nok til å kjøre pedalen i vater instinktivt. Det skjer jo til stadiget..

Man kan jo også da si at det ikke er lov til å vise filmer med drap i Norge, fordi enkelte faktisk kommer det å utføre det? Eller at all form for kampsport skal bli forbudt fordi man KAN drepe noen med den teknikken..

Det dummeste Norge gjør er å forsøke å strupe ungdommens bilbehov, det vil slå forferdelig ut en annen vei. Kanskje vi skal la den voksne befolkning avstå fra sex i 350 dager i året? De gjenstående dagene er hvor mange trackdays som finnes tilgjengelig pr år ca, for meg og min bil.

Læring er viktigere enn begrensing. Rekk opp hånda den som er uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet oddis. Noe slikt burde ælig talt vært oversendt vegdirektoratet, i en mengde a 100vis per dag...-_-

Må forøvrig bare kommentere enn ting der du drar inn sosialisitisk vrangparti: Hvordan i helvete får egentlig slike folk makta!? Virker som over 70 % av norske politkere lider av sterke sinnsykdommer, samtidig som samme andel av byråkratene åpenbart lider av tiltaks-skrekk... -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...