Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror ikke kjøregenskapene blir værre med 215/35-18 på 8"/8.5", enn ballongdekk med 65 i profil.

Føler meg tryggere i knappe svinger med lavprofil, enn ballongdekk, da det ikke føles ut som om hele bilen skal tippe over..

Tror det er mer utseende det er snakk om her. Og en helt standard e36 ser helt latterlig ut på noe større enn 15".

Edit: Bakdelen er jo såklart kantkjøring, noe jeg er kjent med. Så man må være forsiktig.

Hvem snakker om 65 profil ?... på E36 tilsvarer det 15" dekk med en bredde på 195 mm. Jeg snakker om 17" felger... og det tilsvarer f.eks 40 profil med 245 mm brede dekk på E36 (bak). Poenget er å ikke skjære av seg hodet når man barberer seg (les: overdrive)... :wink:

skjerp deg da eg sa hva som var orginalt kun m bmw kom med orginale 17 i vonkort i e-36 les hva eg skrev du før du kommentere noe og skrev hva han kunne gjere vist han sko holde seg innefor + - 5 % regelen hallo alså

Skrevet

Min mening er at begge deler kan kle bilen svært godt. Jeg er forøvrig enig med de som sier at 17" ganske sikkert vil gi bedre kjøreegenskaper. Men man heller ikke glemme at det under visse spesielle forhold også trolig vil være noe å hente på å øke til f.eks 18 eller 19". Kan tenke meg at en helt slett pen bane kan være ett av de, men det kan vel karene som vikelig bruker sine barn til slikt svare på kanskje?

Men som sagt, for de aller aller fleste er jeg overbevist om at 17" er hakket bedre.

For meg så ville jeg allikevell først funnet de felgene som jeg virkelig ønsker meg, for så å sjekke om disse kler 17 eller 18 best. Vist forskjellen ikke er så inn i hel.... stor ville jeg valgt 17.

Jeg gikk den veien og endte opp med å ikke få råd i år, men skal kle bilen min med 19"(530 Touring). Og jeg er klar over at jeg kommer til miste en del kjøreegenskaper. Problemet er at disse felgene var svært mye vakrere på bilen i 19" kontra 18"(Og særdeles 17").

Til slutt så vil jeg også si at du henter laaaaaaaaaangt mere på valg av type dekk en du avgjør på valget 17 vs 18 om det er kjøreegenskapene som teller.

Jeg mener f.eks at om 4 felger du har sett deg ut i 17" koster 8.000,- og 4 tilsvarende i 18" koster 12.000,- så klarer du trolig å hente en svært bedret kjøreegenskap i å legge diferansen på 4000,- i bedre dekk. Michelin PS2 til f.eks 3000,- er svært mye bedre en trolig alt det andre du får til 2000,- pr dekk :wink:

Dette er også noe jeg skal gjøre. Det blir ikke noe jalla dekk på disse 19". Jeg skal ha Michelin PS2, og tror faktisk dette kjører bedre en mange av billigpakkene i 18". Det var min mening :roll:

Skrevet
Min mening er at begge deler kan kle bilen svært godt. Jeg er forøvrig enig med de som sier at 17" ganske sikkert vil gi bedre kjøreegenskaper. Men man heller ikke glemme at det under visse spesielle forhold også trolig vil være noe å hente på å øke til f.eks 18 eller 19". Kan tenke meg at en helt slett pen bane kan være ett av de, men det kan vel karene som vikelig bruker sine barn til slikt svare på kanskje?

Men som sagt, for de aller aller fleste er jeg overbevist om at 17" er hakket bedre.

For meg så ville jeg allikevell først funnet de felgene som jeg virkelig ønsker meg, for så å sjekke om disse kler 17 eller 18 best. Vist forskjellen ikke er så inn i hel.... stor ville jeg valgt 17.

Jeg gikk den veien og endte opp med å ikke få råd i år, men skal kle bilen min med 19"(530 Touring). Og jeg er klar over at jeg kommer til miste en del kjøreegenskaper. Problemet er at disse felgene var svært mye vakrere på bilen i 19" kontra 18"(Og særdeles 17").

Til slutt så vil jeg også si at du henter laaaaaaaaaangt mere på valg av type dekk en du avgjør på valget 17 vs 18 om det er kjøreegenskapene som teller.

Jeg mener f.eks at om 4 felger du har sett deg ut i 17" koster 8.000,- og 4 tilsvarende i 18" koster 12.000,- så klarer du trolig å hente en svært bedret kjøreegenskap i å legge diferansen på 4000,- i bedre dekk. Michelin PS2 til f.eks 3000,- er svært mye bedre en trolig alt det andre du får til 2000,- pr dekk :wink:

Dette er også noe jeg skal gjøre. Det blir ikke noe jalla dekk på disse 19". Jeg skal ha Michelin PS2, og tror faktisk dette kjører bedre en mange av billigpakkene i 18". Det var min mening :roll:

er enig i noe v det du skriv,men utsene mesig trur eg enda 18 med 45 dekk er finere en 17 med 40 eller 45 dekk.er helt helt enig i deg,når det gjelder dekk.og om du kjøre med 18 eller 17 med 225 45 i begge str på felg,blir ikkje forsjelden serlig stor,det tror eg ikkje,det meste avheng i hvlket dekk du har og brede på dekke.det er dekke som gjør det meste av kjøre egenskapen uansett,men en billier felg gjer dorliger jobb en en dyr.det har eg prøvd kjøpte billig pakke i 18 og følte meg ikkej vell med dette,kjøpte orginale bbs felger,dem kosat sjorta,men det var merkar forsjkel på det,med samme dekk merke og str,eg trude dte ikkje før eg prøvde :shock: men det var sant,trude dem bare ville lure meg til å kjøpe dyre felger eg,men det stemte faktisk :cry: kjipt og innrøme at det som koster nesten de bobbelt er bobbelt så godt da men men noen ganger er det bare slik

Skrevet

skjerp deg da eg sa hva som var orginalt kun m bmw kom med orginale 17 i vonkort i e-36 les hva eg skrev du før du kommentere noe og skrev hva han kunne gjere vist han sko holde seg innefor + - 5 % regelen hallo alså

Det der lar ser ikke lese.

Du må ikke ta alt jeg skriver her (i denne tråden) så seriøst. Det er en smak og behag hva slags dekk/felg man havner på. Uansett om du bruker 225/45-17 eller 185/65-15, så har du masse nok grep for norske hastigheter. Jeg ville, hvis det hadde latt seg gjort, kjørt med dekk slik at felg hadde just kommet over bakken. Men det er bare meg. :D

Så du får rett og slett bare søke på bimmers.no eller bimmerforums.com (feks) for å se hva som passer best på e36. (vet egentlig ikke hvem jeg snakker med lengre)

Det beste både når det gjelder komfort og ofte utseende er en normal dekkstørrelse og 17".

Men som alltid: Understell første, felger siden. ;)

Skrevet

Mye tull som blir skrevet her!!

Hvem som velger 225/45-18 for at det bygger mer opp i hjulbuen? Bilen er jo fortsatt høy, faktisk høyere enn orginalt :roll:

Og det er ikke "bare" å kompensere med profil/dekkbredder etc..

Jeg har hatt 8.5*18 med 225/40-18 foran på E36 både med orginal høyde, senket 40mm og senket 70mm. I alle tilfellene var sporet det og jeg syntes bilen ikke satt så bra i svinger. Samt at de var tunge!

Bak har jeg hatt 8.5*18 med 255/35-18 og 225/40-18. Samt 10*18 med 255/35-18. Dette har med alle felgkombinasjoner subbet og ikke vært noe bra på veien, dog ikke like merkbart som foran.. (et 35 og 25 på felgene) At 10*18 subbet kan jeg gjerne ikke skylde bare på at det var 18" :lol:

17:

Foran har jeg hatt 7.5*17 (smidde m3 cab) med 235/40-17 sammen med 235/40-17 på 8.5*17 bak samt en stund med 245/40-17. Dette oppsettet kunne ikke sammenlignes med 18" felger når det kom til kjøreegenskaper, sporing etc. Forskjellen mellom 17" og 18" var veldig merkbar ved aktiv kjøring på svingete veier..

Med 60/40 senk, og de 17" felgene tok bilen ALDRI borti skjermene på noen måte selv med 5 voksne i bilen.

Kjører nå 8.5*17 og 10*17 med 235/40-17 foran og 245/40-17 bak. Dette er ganske likt å kjøre med som m3 felgene, dvs jeg merker ingen forskjell på veiholdning annet at jeg til tider merker at de brede felgene bak tar litt borti.

Bilen er også senket 70/40mm med bilstein b10 og senkeskåler.

Ang om 17" er mer behagelig(ikke så stivt å kjøre med) enn 18" kan jeg ikke svare så mye på da, bilen bilen er relativt stiv pga understellet.

Hvis du skal velge mellom 17" og 18" etter hva som tar seg bra ut på en usenket bil, så tror jeg du heller skal vurdere litt senking, da ingen av delene tar seg bra ut :roll:

Skrevet

Jeg kritiserte ikke... bare påpekte hva man kunne få originalt fra BMW på en E36... og at 17" felger med den rette dimensjonen dekk ser relativt heftig ut. E36 328i kom forøvrig med 60 profil dekk... 205/60-15. Personlig vil jeg forøvrig mene at 225/50-16 er perfekt på en alminnelig E36 hvis kjøreegenskaper på norske veier står i fokus.

Skrevet

Tror nesten jeg må si meg enig med Fredrik her, ang hva som faktisk er det optimale på norske veier.

Jeg syntes min egen bil er fantastisk å kjøre, men noe særlig komfort kan jeg nok ikke skryte på meg..:)

Har også kjørt e36 med org fjærer og dempere samt 205/55-16 og 185/65-15. Dette syntes jeg blir for vinglete på veien med litt aktiv kjøring. Merket iallefall at bilen var MYE mer vinglete og ustabil på veien enn min bil er. Fikk litt den der båt-følelsen ved svinging fram og tilbake..

Jeg hadde iallefall ikke tvilt på å kjøpe 17" når det gjelder kompromiss mellom utseende og kjøreegenskaper.

Når det gjelder hva som er kult, så syntes jeg ikke 8*18 med 225 dekk ser så fett ut heller :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...