Haug530D Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 Jeg skjønner det han sier her ja, skifter man diff fra for eksempel 518 og over i en 528 vil man få en enorm aks men mye mindre toppfart og man må i tilegg må man gire oftere, gjør man det omvendt får man større toppfart og mindre aks. Nå vet jeg ikke om de passer overens, men dette var bare ett eksempel. Men, man vinner noe og taper noe, skjønner egentlig ikke at dere diskuterer dette da det er godt kjent regner jeg med.
Ballder Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 så når man endrer differensial til en med annen utveksling slik jeg tok i eksemplet mitt så økes momentet på bakhjulene drastisk.. Jepp, men vet du om noe annet som har økt også? jeg syns det er morsomt å forklare n00bs ting de ikke forstår hehe litt overlegent gjort men morro å se de latterlige innleggene som kommer.. herregud for noen fjolls.. haha turtallet skal du ikke bry deg noe om, hastigheten derimot .. jisezz jeg ler meg ihjel av deg ass.. du kan jo ingenting ! men morsomt lell.. turtallet på motoren påvirkes ikke for turtallet er en faktsor som kun sier hvor stort spenn du har å jobbe med (eks fra 1500 rpm til 6000 rpm eller fra 3500 rpm til 7000 rpm) .. hastigheten påvirkes ved endring av utveksling ja, men det er pågrunn av den økte momenten ;P hehe n00bs... Og ta deg seriøst, er som å drekka øl med korka flaske..
Ceylon Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 hmmm... jeg har ikke sett resten av diskusjonen her. Men hva er effektkurven på m5 vs v12, f eks... ?
Ceylon Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 JA eg skjønner ikke at det går an å si at nm er alt som betyr noe....
Gjest Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 JA eg skjønner ikke at det går an å si at nm er alt som betyr noe.... er jo nm som er viktig for akselerasjon, åssen du får nm ned på hjulet skal du neppe bry deg så mye om.. en EL motor f.eks GIR max nm allerede ved 1 rpm fordi det er en motor som er så og si 100% effektiv ! en bensinmotor derimot er ikke effektiv nok før du har fått den over et gitt turtall
Gjest Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 hmmm... jeg har ikke sett resten av diskusjonen her. Men hva er effektkurven på m5 vs v12, f eks... ? studer heller momentkurven.. he he he er den som teller ;P
Springsteen Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 Du har bare en ting å gjøre, kjøp deg en traktor-diesel og ta av!
Gjest Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 Du har bare en ting å gjøre, kjøp deg en traktor-diesel og ta av! hehe da må du tenke litt på spennvidden jeg har prata om, den er kanskje på 1000 rpm til kanskje 2500 rpm.. det blir lite å jobbe med.. vekten på en sånn motor er neppe lett heller..
TheBirg Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 3500 rpm + uansett motor, det er da det begynner å bli morro en ting er draget, men jeg tror like herlig at halve morroa er lyden av det som skjer, enten man fyrer med olje eller bensin
///MoePower Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 Det er greit nok at du trenger NM for å dra, men du trenger også HK for å hente ut effektivitet. For å være helt ærlig, så tror jeg bilkupp.com driver gjøn med dere.
LianLi Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 Hvis moment er alt i en akselerasjon, hvordan forklarer du at man i de fleste BMW seksere går motoren bedre fra 3500-4000rpm og oppover når momentkurven da har begynt og dale nedover?
Gjest Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 Hvis moment er alt i en akselerasjon, hvordan forklarer du at man i de fleste BMW seksere går motoren bedre fra 3500-4000rpm og oppover når momentkurven da har begynt og dale nedover? du tar feil her for momentkurven er maks mellom 4000 rpm og 6000 rpm.. se f.eks på denne 320i : http://www.enem.se/bmwkpdiag.jpg fra 4000 til 5200 rpm så vil den dra aller best.. effektkurven viser bare forbruk i kw og har maks effekt på ca 6000 rpm men da forbrenner ikke bensinen effektivt nok lenger og momentkurven har sunket betraktelig.. husk at det er momentet som drar bilen fremover
///MoePower Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 husk at det er momentet som drar bilen fremover ...og hestekreftene kombinert med momentet som drar bilen effektivt fremover.
hagenisse Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 Hva er det dere surrer med? Bilen kan ha bøttevis med moment - og stå helt i ro. Skal den flytte seg må det noe effekt til.
Gjest Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 Hva er det dere surrer med? Bilen kan ha bøttevis med moment - og stå helt i ro. Skal den flytte seg må det noe effekt til. du kler nicket ditt, det skal du ha!! hvor er dreiemomentet da? hva om jeg snur på flisa og sier slik det egentlig fungerer: joda du kan ha bøttehvis med effekt uten at bilen flytter seg en meter!! for du kan jo stå å ruse motoren til du svimer av så lenge du ikke setter den i gir og frigjør dreiemomentet
Anbefalte innlegg