Der Barockengel Skrevet September 2, 2008 Skrevet September 2, 2008 På samme måte som jeg ikke forstår hvorfor man skal kjøpe seg hus til flerflodige millioner, hage til en halv, og en crappy todørs garasje til hundre lapper. Folk prioriterer ulikt, enda mange av disse drømmegarasjene eies av velstående folk i sitt respektive land.Man kan få en temmelig rå garasje i Norge for 500k, hvis man bor på rett sted. Veldig mange ser vel på garasjen bare som et tilbehør til bilen, og at den derfor bør koste vesentlig mindre enn bilen; bare en brøkdel av bilens verdi. Ellers har du rett i at NOK 500000 bør resultere i en temmelig imponerende bolig for bilen - i alle fall dersom du slipper å sprenge; må du arbeide deg inn i bergveggen for å få plass til garasjen, har du brukt opp ganske mye av den halve millionen før du får begynt å bygge. Beklageligvis har mange boligområder reguleringsbestemmelser som begrenser størrelsen på garasjen - noen helt ned i 30-35kvm. Også her er de heldigste de som bor landlig, med god plass rundt seg - og tilgang på en traktor som kan planere byggegrunnen på et allerede temmelig flatt underlag, med bæredyktige masser under.
KalMar Skrevet September 2, 2008 Skrevet September 2, 2008 sånnen garasje er høyt oppe på lista!!!!!! det er jo viktig at det er reint i garasjen, spes når en har oppe en motor å bytter lager å slikt.... som mekaniker naboen sier.. det skal være like reint på kjøkkene hjemme som der man skrur.. da blir det lett å finne igjen små deler...
Nino Skrevet September 2, 2008 Skrevet September 2, 2008 Hvordan er det med ola normann og å bygge nedover. slik som trådstarter viser til i første post? jeg vil også ha en hemmelig tunnel ifra kjeller´n og ut i garasjen.. fluktvei/kjerringvei kall det hva du vil.. Noen som har peiling på slikt?
oddis Skrevet September 2, 2008 Skrevet September 2, 2008 det er jo viktig at det er reint i garasjen, spes når en har oppe en motor å bytter lager å slikt....som mekaniker naboen sier.. det skal være like reint på kjøkkene hjemme som der man skrur.. da blir det lett å finne igjen små deler... Så riktig som man kan få sagt det. Jeg sto lenge ute under et lite skur å begynte min "skrukarriere", deretter begynte jeg banke finerplater i golvet på den gamle låven vi har, så nå står jeg inni låve som støver like mye som å gå 20m bak en skurtresker i motvind. Dere skulle sett hvordan bilen min så ut etter 1 uke der inne. Kunne ikke se ut av frontruta engang!! Så etter noen ti talls timer til fikk jeg hengt opp presseninger i alle ender, så nå gå det faktisk ann å skru uten å få hosteanfall. De gangene jeg har oppe motoren hermetisk skrur jeg fort! Nevnte jeg også at låven er så gammal at man ikke kan bruke noen form for varmt verktøy som vinkelsliper, sveiseapparat eller brennbare væske, som bensin? Om 10, kanskje 15 år, da har jeg også garasje... forhåpentligvis med skruinteressen enda i behold..
Der Barockengel Skrevet September 2, 2008 Skrevet September 2, 2008 Skal egentlig ikke være noe problem med en slik hemmelig tunnel - kommer vel inn under de vanlige kravene om brannsikrede dører mellom garasje og boligrom. Når jeg ser på garasjen i første innlegg i tråden, mistenker jeg at bare gulvet mellom garasjen og rommene under ville kostet mer i Norge enn hele byggesettet til en dobbelgarasje fra en produsent av elementgarasjer.. . Dessuten er frittstående garasjer av vanlig størrelse lett å få ansvarsrett på for den vanlige selvbygger, mens et bygg som henger sammen med bolighuset setter større krav til søknad om ansvarsrett - dvs. mer papirarbeid = større byggekostnad. Selv tror jeg at kjellerkonstruksjoner er lite moderne i Norge for tiden, siden det er dyrt å bygge nytt, og det som kommer under bakken er det ingen som ser, så du får ikke vist fram alle pengene du har brukt på bygget.
Dr_S Skrevet September 2, 2008 Skrevet September 2, 2008 Ser nå ut som det er noen som bruker garsjen sin selv om den er veldig ryddig til tider.. Og ja, tomt med hus og låve eller leilighet på toppen av en svære garasje hadde vært noe. Legg merke til blåfargen...er det samme farge på bilen eller??
336mik Skrevet September 3, 2008 Skrevet September 3, 2008 Er det gratis å bygge borti statene ell? Er jo garasjer som er større enn de fleste hus her tiol lands jo. Er på en måte glad for at jeg ikke har sånne garasjer,siden jeg sikkert bare hadde rotet ut der alikevel.
Storkaren Skrevet September 3, 2008 Skrevet September 3, 2008 Ferdinand motor i Bergen har en utrolig kul butikk med garasje og verksted under jorden. På toppen er en glassbygning med utstilling av mange gromme biler. http://www.ferdinand-motor.no/index.php ... &Itemid=43 For bilder av Selve bygget fra utsiden, se http://www.ferdinand-motor.no/index.php ... &Itemid=35
vetu03 Skrevet September 3, 2008 Skrevet September 3, 2008 Den butikken der er tøff ja!! Litt stilig at du kan stå oppe å se ned på bilene på bukken.
Hansh Skrevet September 4, 2008 Skrevet September 4, 2008 Ferdinand Motor jo rett borti hugget for her som jeg jobber og så har jeg ikke visst hvor de holder til... Men ser jevnlig bilene deres på veien da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå