CommodoreBMW Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 Heisann ja da er det på tide at eg spør igjen, siden det nærmer seg bil. Etter å ha sett på det norske utvalget (på spesielt E30 og E28) er jeg rett og slett oppgitt (siden jeg skal ha bilen HELT orginal). Så da skal jeg importere i stedet via et firma på Sotra (tror jeg det var) Siden jeg aldri har kjørt noen av de bilene det e spørsmål om, så vil jeg henvende meg til dere som har det. E30: hvordan er disse å kjøre, er det lett/vanskelig, er de hard å gire osv. Og hvordan vil en person på 192cm sitte i den bilen? har helst lyst på en 2 liter. Er det mye feil på de, slik at det blir skruing hele tiden? E28: De samme spørsmålene gjelder her også, men her vil jeg ha automat, av en eller annen grunn kan jeg ikke fordra manuell, men kanskje det kommer seg etterhvert. jeg ser på en 525e A som jeg har litt lyst på. litt mye dette her men jaujau. Jan-Erik S. Helle
Kjetta Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 Jeg er 190 og sitter ganske bra i e30, er ikke så mange som kan sitte bak men det er jo så.. hadde nok valgt en 318is kontra 320. men det er kanskje bare meg
ingard Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 Det er ikke e30 og e28 i Norge. Men skulle jeg valgt noe, hadde det blitt e28. Så mye mer personlighet i den bilen Begge to er utrolig pene når man senker dem og skaffer noen hjul. At resten av bilen ser bra ut er jo et pluss..
ingard Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 er det ikke E30 og E28 i Norge? Hehe, du kan jo se på autodb og finn. Er ikke mye originalt og pent. Kun et par mtech 2 og resten er ødelagt. (med noen få unntak)
Fredrik Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E28/ http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E30/
Eaglehrt Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 Jeg er nå eier av min andre E30, og synes det er helt knall biler... Klart de begynner å dra litt på åra, så de har sitt og gjøre med... Men sånn er det da med de fleste biler som snart runder +/- 20 år. Selv er jeg 197 og sitter helt bra i en E30, men da skal man være veldig liten for å sitte bak meg... Hehe..
Der Barockengel Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 Du har rett i at det er svært, svært få originale E28 og E30 for salg i Norge. 192cm burde gå bra, men som andre har vært inne på, er føreren i en E30 særlig over 180cm, er det lite beinplass igjen for en voksen til å sitte bak. Egentlig ikke biler med mye feil, men jeg ville vært skeptisk til å ta et Opafahrzeug med bakgrunn i en tysk Tiefgarage og satt den inn i hverdagsbruk i fuktig vestlandsklima, hvis det er det du tenker på - da kan nok forfallet komme svært fort. 2-literen i disse bilene, M20B20 forbinder jeg egentlig med bil for dem som er glad i å gire manuelt, så den 2,7 liters ETA motoren er kanskje noe for deg. 525e er kanskje den modellen som det er flest pene og originale E28 tilsalgs av i Tyskland for tiden. Men på grunn av det høye sylindervolumet tilkommer det høyere importavgifter - jeg går ut fra at du tenker å ta den inn på alternativ beregning; har du fått noe overslag om hva du evt. kan spare her? Husk ellers at automatkassene i E28 gjennomgikk et skifte - de tidlige 3-trinns kassene bruker mer bensin enn de senere 4-trinns kassene, men til gjengjeld har 4-trinns kassene elektronikk som kan gå i stykker, og som mangler på de tidligere kassene.
CommodoreBMW Skrevet September 6, 2008 Forfatter Skrevet September 6, 2008 hei jeg vet ikke hva alternativ beregning er, kan du forklare? 2,7 ETA er det 528, eller annen versjon av 525? har øye på 2 stykker men aner ikke hvordan man kan redusere størrelsen på linkene fra mobile.de kan linke de viss ønskelig, viss noen vil gi noen tips på de Mvh Jan-Erik
tmice Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 heijeg vet ikke hva alternativ beregning er, kan du forklare? 2,7 ETA er det 528, eller annen versjon av 525? har øye på 2 stykker men aner ikke hvordan man kan redusere størrelsen på linkene fra mobile.de kan linke de viss ønskelig, viss noen vil gi noen tips på de Mvh Jan-Erik Alternativ beregning kan du lese mer om her, å prøve kalkulatoren for det! http://www.toll.no/templates_TAD/Regist ... anguage=NO
Der Barockengel Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 2,7 ETA er det 528, eller annen versjon av 525?har øye på 2 stykker men aner ikke hvordan man kan redusere størrelsen på linkene fra mobile.de kan linke de viss ønskelig, viss noen vil gi noen tips på de Vi klarer sikkert å leve med et par lange linker. 2,7 literen er den du finner i 525e - en motor som har større sylindervolum enn den i 525i, ytelser nærmere 520i - men med en motorkarakteristikk forskjellig fra begge de andre. 520i yter 129hk ved 6000o/min og kan skilte med et dreiemoment på 164nm ved 4300o/min. 525e yter 129hk ved 4800o/min og kan skilte med et dreiemoment på 230nm ved 3200o/min. 525i yter 150hk ved 5500o/min og kan skilte med et dreiemoment på 215nmved 4000o/min. 2,7 literen er en fantastisk motor - så lenge du ikke lever for å vinne hver eneste kjappkjøring ut fra lyskrysset.
CommodoreBMW Skrevet September 7, 2008 Forfatter Skrevet September 7, 2008 hehe, flott at de to jeg ser på er 2,7 liter http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1 http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=4 http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=4 jaja, så ble det tre bil nr1 er kanskje litt dyr, men nr2 er egentlig den eg har mest lyst på, det jeg lurer litt på på nr3 er ved at ved automatgiret ligger det en vribryter, hva er dens funksjon? hehe, og som sagt kan trygt si at eg kommer nok ikke til fise raskest ut av lyskrysset hehe
Der Barockengel Skrevet September 7, 2008 Skrevet September 7, 2008 Jeg tar meg tid til å kikke mer på bilene på linkene siden, men en kjapp kommentar alt nå: Bryteren ved automatgiret er tegn på at dette var den mest avanserte automatkassen, med egne elektroniske valg for sportslig, økonomisk og manuelt girvalg. Imponerende teknikk på 80-tallet, men potensielt problematisk hvis elektronikken svikter i dag. Hvis du sjekker prosjekttrådene for E23ene på forumet, tror jeg noen av disse har denne bryteren. Legg merke til at de to siste linkene du postet er til såkalte edition-modeller. Her er noe jeg skrev om Edition-modellene i en annen tråd: "Edition" ble kun levert på de svakere motoriserte modellene, og kom kun i metallic-fargene Delphin, Diamantschwarz og Lachssilber Blant utstyret: Soltak (manuelt), grønt varmedempende glass, høyre sidespeil elektrisk regulerbart, sentrallås, elektriske vindushevere foran, 3-eket sportsratt i skinn, Shadowline, sidespeil lakkert i bilens farge, dørsider og seter i ullvelour (som funnet i 7-serien), oppbevaringsnett bak forseteryggen, tåkelys, 6,5x14 krysseke lettmetallfelger, bakseterygg med enkeltseteutforming (som i 525i og 528i), og hodestøtter i baksetet. Jeg har også en liten mistanke om at spesialutgavene kom uten modellbetegnelse på bagasjelokket. Begrensningen til bare tre farger henger nok sammen med at modellen kom som Shadowline, som bare ble levert i disse tre fargene - det er derfor der er så enkelt mange ganger å avsløre "falske" shadowline-biler i dag. Det oppgis også at man ikke kunne velge mellom flere interiørfarger til hver eksteriørfarge: Delphin kom med beige velour, Diamantschwarz kom med antrasitt og Lachssilber med blå. Dette høres litt rart ut, siden man vanligvis kunne få alle tre fargene med antrasitt interiør, og Diamantschwarz med beige. I tillegg kunne Lachssilber leveres med Nutria. Jeg har sett endel av disse sene spesialutgavene for salg av og til de siste årene, men siden de kommer med de minste motorene, forårsaker de sjelden stor interesse. Synd i grunnen - særlig siden en 5-serie med 7-serie velour ikke er hverdagskost.
Nino Skrevet September 7, 2008 Skrevet September 7, 2008 hva man ikke lærer... jeg var faktisk ikke klar over at shadowline kun ble levert i tre farger. litt on-topic. jeg gikk i klasse med en bråta av en kar. han var godt over 2meter i sokkelessen. og han kjørte en e30. det så ikke akkurat behagelig ut spør du meg. og jeg opplever også e28 som en større bil enn e30.
CommodoreBMW Skrevet September 7, 2008 Forfatter Skrevet September 7, 2008 Jeg takker for at du tar deg tid til å se på disse linkene, og kommer med all denne infoen, så sent på natt, og det er mye mer enn jeg forventet. bøyer meg i støvet. takk igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå