Gå til innhold

Navarsete vil gi mindre penger til veibygging på Østlandet


Der Barockengel
 Share

Anbefalte innlegg

Uten olje og gass hadde tjeneste og service næringen neppe vore slik..

I framtida vil fornybar energi bli den nye "oljen" mest i form av vindkraft,er enn grunn for att det blir kalt gullkysten :wink:

Hva vil du frem til ?... Norge er et rike, rikets parlament er plassert i hovedstaden Oslo og parlamentets medlemmer representerer et representativt demokrati på vegne av de landsdelene de er valgt fra. Slik vil det nok forbli i all fremtid... enige og tro til Dovre faller... jmf. Eidsvolleden fra 1814... :wink:

Nå synes jeg du svarte litt tullete Fredrik,

Tja, som debatteknikk er nok ikke dette så uvanlig, og saklighetmessig er det vel på et høyere nivå enn mye vi ser i norsk offentlig debatt.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 255
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Paralleller kan trekkes mot GM-konkursen som man nå frykter i USA - det vil starte en kjede i konkurser, tapte arbeidsplasser og ett voldsomt fall i lokal, nasjonal og global verdiskapning...

Dette eksempelet halter på flere områder iom. at GM og underleverandørene (samt alle tilknyttede næringer) er gjensidig avhengig av hverandre. Ingen GM... ingen underleverandører og visa versa. Et bedre eksempel er tekstilbransjen. De store motefirmaene er stort sett amerikanske eller europeiske, men all produksjon ligger stort sett i Asia. Hvor tror du verdiskapningen finner sted ? ... Svaret er i USA og i Europa. Design, markedsføring og salg styres fra USA og Europa... og en bukse med en produksjonspris på 50 kroner kan derfor selges for 1200 kroner i USA og Europa. Eierne av motefirmaene kan reinvestere fortjenesten i f.eks internasjonale rederier og i fabrikker som ligger i f.eks Kina. Alternativt kan de kjøpe aksjer i oljerelaterte virksomheter på børsen i Oslo... eller i internasjonale kapitalfond som kjøper norske kroner. Hvis omkostningene ved å produsere buksen blir for høye i f.eks Kina flyttes produksjonen f.eks til Tunisia der det er enda billigere å produsere bukser (Hugo Boss gjør for tiden dette). Det er dette som er markedsøkonomi anno 2008... og alle er glade... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ikke dumt Oddis :)

Fredrik: Eksemplet med GM var illustrert for å vise hvor ekstremt avhengige store deler av verdiskapningen i (andre deler av) Norge er av det som skjer på vestlandet. Ingen oljeproduksjon = halvparten av kundene til store revisjonsfirma går dukken.

Nei, ikke ett helt realistisk eksempel, men ment for å støtte opp om dem som mener vestlandet er ekstremt viktige hva norges verdigskapning angår. At kontorene på østlandet like fullt er viktige håper jeg for all del, jeg utdanner meg nemlig innen den retningen :lol: Prøver bare å ta ett nøytralt standpunkt i noe som vel strengt tatt er halvveis OT her :)

Ellers Fredrik, så kan du godt få lov til å være en av "de oppegåendes" fryktede debattanter :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet - her trukket fram av Fredrik - om at det er uheldig om en gruppe eller en landsdel skal måtte akseptere en lavere standard enn det som er vanlig for andre grupper elller andre landsdeler, har veldig mye for seg.

Jeg synes det har mer for seg enn et argument om at penger til veibygging må brukes der verdiskapningen finner sted. Vel, Norge bør bygge gode veier der de behøves, uansett om verdiskapningen foregår der veien går eller ikke.

Jeg synes derfor at argumentet om veibygging der verdiskapning skjer faller litt i samme gate som østlendinger som sier veibudsjettene bør brukes på Østlandet, "der folk bor".

Men helt dumt er det ikke: Norge er avhengig av at forholdene er vel tilrettelagt der verdiskapningen skjer - både for å bringe fagkunnskap inn, og sluttprodukter ut til markedet. Derfor er veibygging en investering i Norges framtidige velferd.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ikke dumt Oddis :)

Fredrik: Eksemplet med GM var illustrert for å vise hvor ekstremt avhengige store deler av verdiskapningen i (andre deler av) Norge er av det som skjer på vestlandet. Ingen oljeproduksjon = halvparten av kundene til store revisjonsfirma går dukken.

Nei, ikke ett helt realistisk eksempel, men ment for å støtte opp om dem som mener vestlandet er ekstremt viktige hva norges verdigskapning angår. At kontorene på østlandet like fullt er viktige håper jeg for all del, jeg utdanner meg nemlig innen den retningen :lol: Prøver bare å ta ett nøytralt standpunkt i noe som vel strengt tatt er halvveis OT her :)

Ellers Fredrik, så kan du godt få lov til å være en av "de oppegåendes" fryktede debattanter :wink:

Da er vi enige... :D ... ellers stiller jeg gjerne opp med parolen... "Fredrik for President 2017"... Fredrik er nemlig republikaner, men for et samlet Norge. Forøvrig kan vi gjerne være litt imperalistiske ved å betale Islands samlede gjeld til utlandet mot å tilbakeføre Island til Norge. For de som ikke vet det var Island og Færøyene norske områder frem til og med 1397.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du først velte monarkiet, Fredrik :wink:

Ja, å få Island inn under Norge hadde ikke vært helt dumt. Finnes ikke rent lite energi der, og er vel ett av få steder i verden hvor det foreløpi kan tenkes å lønne seg å vinne ut rent hydrogen, nettopp pga naturressursene?

I tillegg kunne landslaget bli supplemert med ett par dugelige fotballspillerer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du først velte monarkiet, Fredrik :wink:

Ja, å få Island inn under Norge hadde ikke vært helt dumt. Finnes ikke rent lite energi der, og er vel ett av få steder i verden hvor det foreløpi kan tenkes å lønne seg å vinne ut rent hydrogen, nettopp pga naturressursene?

I tillegg kunne landslaget bli supplemert med ett par dugelige fotballspillerer :lol:

Jeg har intet imot dagens monarki i Norge, men monarkiet som statsform er en historisk anakronisme og derfor vil jeg heller ha en republikk med en folkevalgt president. Jeg skal forøvrig til Reykjavik på julebord (tre dager) i år... så jeg kan jo undersøke forholdene litt så vi vet hva vi evt. kjøper... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier Fredrik! Og mens vi/du venter på at landet skal bli republikk, så fikser jeg papirene på "Det Norske Oppegående Parti", slik at vi kan starte med med noe valgkampanje-planlegging over noen julepils, så fort som mulig :lol:

Du oddis får forberede innlegget ditt angående bilpolitikken :)

Barockengel vil tydeligvis bare være velger, men du får gi beskjed når du ønsker å engasjere deg :roll::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier Fredrik! Og mens vi/du venter på at landet skal bli republikk, så fikser jeg papirene på "Det Norske Oppegående Parti", slik at vi kan starte med med noe valgkampanje-planlegging over noen julepils, så fort som mulig :lol:

Du oddis får forberede innlegget ditt angående bilpolitikken :)

Barockengel vil tydeligvis bare være velger, men du får gi beskjed når du ønsker å engasjere deg :roll::P

Den er god... verdensproblemene og den fremtidige samferdselspolitikken i Norge løses best over noen julepils samt noe godt å spise. Kanskje det er det som er problemet med dagens politikkere... at de drikker for få julepils og ikke tror på julenissen ?... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig kan vi gjerne være litt imperalistiske ved å betale Islands samlede gjeld til utlandet mot å tilbakeføre Island til Norge. For de som ikke vet det var Island og Færøyene norske områder frem til og med 1397.

Jo, litt imperialisme kan vi koste på oss. Men jeg er ikke helt med på tankegangen din her: Slik jeg ser det, fulgte Island og Færøyene Norge inn i firehundreårsnatten med Danmark. Danmark burde derfor levert tilbake det som ikke tilhører dem for lenge siden - og jeg inkluderer Grønland også her.

Så hvorfor betale for noe som er stjålet?

Når det gjelder Shetland og Orknøyene, ble disse overført til England som medgift for å få giftet bort en norsk kongedatter. Jeg kan umulig forstå at dagens Storbritannia ser seg tjent med fortsatt å besitte landområder som er ervervet på en måte som er så kjønnsdiskriminerende og nedverdigende for alle kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...