Gå til innhold

Navarsete vil gi mindre penger til veibygging på Østlandet


Der Barockengel
 Share

Anbefalte innlegg

Jo, litt imperialisme kan vi koste på oss. Men jeg er ikke helt med på tankegangen din her: Slik jeg ser det, fulgte Island og Færøyene Norge inn i firehundreårsnatten med Danmark. Danmark burde derfor levert tilbake det som ikke tilhører dem for lenge siden - og jeg inkluderer Grønland også her.

Så hvorfor betale for noe som er stjålet?

Dette er et veldig godt poeng... som jeg naturligvis støtter 100%. Vi får be Stortinget instruere Kong Harald til å ta en alvorlig snakk med sin nære slektning Dronning Margrethe av Danmark. Stortinget kan imidlertid ikke instruere kongen, men det er allikevel på tide med en endring av statsforfatningen... så der har vi muligheten.

Når det gjelder Shetland og Orknøyene, ble disse overført til England som medgift for å få giftet bort en norsk kongedatter. Jeg kan umulig forstå at dagens Storbritannia ser seg tjent med fortsatt å besitte landområder som er ervervet på en måte som er så kjønnsdiskriminerende og nedverdigende for alle kvinner.

Shetland og Orknøyene ble som du skriver overført til England som medgift for at huset Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg (som kongehusene i Danmark og Norge tilhører) skulle få dannet en allianse med England. Problemet er imidlertid at Shetland og Orknøyene ble pantsatt og med renters renter siden 1469 tror jeg vi evt. bør la danskene få beholde den utfordringen... :wink:

Orknøyenes flagg

3yo4mwnscd39q3u9gii4.jpg

Shetlands flagg

69l4hpdwuh68n1tjsgjs.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 255
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Problemet er imidlertid at Shetland ble pantsatt og med renters renter siden 1469 tror jeg vi evt. bør la danskene få beholde den utfordringen... :wink:

Selvsagt - det var her snakk om pantsetting, ikke direkte medgift. Imidlertid burde det være mulig å beslaglegge øyene med bakgrunn i at de har vært inntekt som følge av menneskehandel over landegrensene - noe man som kjent ser med lite blide øyne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er imidlertid at Shetland ble pantsatt og med renters renter siden 1469 tror jeg vi evt. bør la danskene få beholde den utfordringen... :wink:

Selvsagt - det var her snakk om pantsetting, ikke direkte medgift. Imidlertid burde det være mulig å beslaglegge øyene med bakgrunn i at de har vært inntekt som følge av menneskehandel over landegrensene - noe man som kjent ser med lite blide øyne på.

Norge har faktisk erfaring med beslaglegging av tidligere norske områder. Norge okkuperte deler av Øst-Grønland i perioden 1931–1933 og kalte området Eirik Raudes Land. Området ble i denne perioden styrt av en sysselmann som på Svalbard. Danmark klaget saken inn for Den faste domstol for mellomfolkelig rettspleie (en forgjenger til den internasjonale domstolen i Haag) og Norge tapte saken i en kjennelse den 5. april 1933... noe som førte til at Norge dessverre trakk seg ut. Vi er imidlertid mye sterkere både økonomisk og militært i dag... så mon ikke vi har en sjanse iom. at britene neppe har penger nok og lyst på en ekstra krig i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge okkuperte deler av Øst-Grønland i perioden 1931–1933 og kalte området Eirik Raudes Land. Området ble i denne perioden styrt av en sysselmann som på Svalbard.

Og her skal jeg skyte inn at den siste norske sysselmannen på Eirik Raudes Land var ingen ringere enn Helge Ingstad.:)

Som jurist hadde han selvsagt interessante egne betraktninger omkring utfallet av saken i Haag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her skal jeg skyte inn at den siste norske sysselmannen på Eirik Raudes Land var ingen ringere enn Helge Ingstad.:)

Som jurist hadde han selvsagt interessante egne betraktninger omkring utfallet av saken i Haag.

Et annet interessant poeng var at Kong Haakon (som jo var født dansk prins) mente at Danmark hadde en dårlig sak i domstolen (den faste domstol for mellomfolkelig rettspleie) og han mente derfor at området burde forbli norsk. Nå skal jeg skynde meg å legge til at Grønland siden den gangen stort sett kun har vært en utgiftspost for Danmark. Dagens årlige overføringer over det danske statsbudsjettet (det såkalte bloktilskuddet) er på ca. 3,5 milliarder danske kroner (ca. 4 milliarder norske kroner)... og inntektene er minimale. Det er kanskje ikke så merkelig at danskene langsomt, men sikkert overfører mer og mer selvbestemmelsesrett til Grønland.

http://no.wikipedia.org/wiki/Eirik_Raudes_Land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei folkens..Skal vi gå fra stortings- og Grønlands/Islands-kupp og tilbake til topicen?

Er det noen som er UENIGE at mer penger trengs til veiutbedring på vestlandet?

http://www.nettavisen.no/motor/article2270838.ece

:roll: Takker høyere makter for at jeg ikke er yrkessjåfør på denne strekningen daglig :shock:

Jeg har kjørt på denne veien (ref: innlegget der jeg skriver om hvordan vogntogene kjører med det ene bakhjulet mer eller mindre på utsiden av veien i svingene). Det er absolut ingen tvil om at denne og lignende veier er helt uakseptable i 2008 og trenger til en massiv oppgradering, men det er viktig å ikke rette baker for smed i denne saken. Det er Stortinget og de ulike regjeringene som er ansvarlig for galskapen... ikke østlendingene (som forøvrig snart består av alt annet enn "etniske" østlendinger). Ergo er det meningsløst å stille landsdelene opp mot hverandre slik Navarsgeita og andre gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nettavisen.no/motor/article2270838.ece

:roll: Takker høyere makter for at jeg ikke er yrkessjåfør på denne strekningen daglig :shock:

Hmmm...men det er dessverre den veien jeg bruker til å pendle til Bergen :(

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måtte rygge for større kjøretøy...

Og på tiden 7:28 på youtube, foran vogntoget på høyre side, har jeg ødelagt en felg... Møtte en tulling som kjørte midt i veien, så jeg traff fjell som stikker ut i grøfta :(

Går an å kjøre der i vinterhalvåret...men tenker med gru på alle disse bobilene og turistbussene som ikke klarer å rygge om sommeren...

Kan bare bekrefte at denne videoen ikke er overdrevet...

Yrkessjåførene på denne veien skal ha skryt for å vise trafikkforståelse og fartstilpassning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei folkens..Skal vi gå fra stortings- og Grønlands/Islands-kupp og tilbake til topicen?

Er det noen som er UENIGE at mer penger trengs til veiutbedring på vestlandet?

http://www.nettavisen.no/motor/article2270838.ece

:roll: Takker høyere makter for at jeg ikke er yrkessjåfør på denne strekningen daglig :shock:

Jeg har kjørt på denne veien (ref: innlegget der jeg skriver om hvordan vogntogene kjører med det ene bakhjulet mer eller mindre på utsiden av veien i svingene). Det er absolut ingen tvil om at denne og lignende veier er helt uakseptable i 2008 og trenger til en massiv oppgradering, men det er viktig å ikke rette baker for smed i denne saken. Det er Stortinget og de ulike regjeringene som er ansvarlig for galskapen... ikke østlendingene (som forøvrig snart består av alt annet enn "etniske" østlendinger). Ergo er det meningsløst å stille landsdelene opp mot hverandre slik Navarsgeita og andre gjør.

Nei, såklart ikke..slikt sett er kanskje innlegget mitt dårlig formulert fra min side mtp hvilken diskusjon den ligger under. Poenget var bare å få frem den elendige veistandarden stakkars vestlendinger har... Og at mer penger må formidles her, uavhengig av hva som formidles mer/mindre andre steder i landet.

Kuanov: Gjorde det samme på vei til avløyser-jobb i sommer, med et par uker gamle 17-tommere...Fyren som kom i mot så jeg aldri noe mer til..Veien var selvsagt for smal til å snu på der hvor "uhellet" inntraff også, så i det jeg fikk inspisert dekk og felg og snudd, så var såklart "synderen" loooong gone..

Kjører supersent der hver gang nå, og innser såklart at ulykken kunne vært unngått om jeg hadde kjørt ENDA senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei folkens..Skal vi gå fra stortings- og Grønlands/Islands-kupp og tilbake til topicen?

Njaaa - føler jeg ikke er helt ferdig med øyene i Atlanterhavet, men vi får heller komme tilbake til dem.:)

Går an å kjøre der i vinterhalvåret...men tenker med gru på alle disse bobilene og turistbussene som ikke klarer å rygge om sommeren...

Lokale lastebiler er faktisk min favoritt å møte på denne veien også...

Men si meg; du synes at veien er grei i vinterhalvåret, altså? Jeg har kjørt strekningen relativt mye i den lyse årstiden, og tar som regel en annen vei på returreisen.;) Nå i vinter regner jeg med å kjøre Vestlandet sør-nord noen ganger, og jeg gruer meg såpass til Innvik-Olden at jeg vurderer sterk å kjøre via fergen mellom Lote og Anda i stedet - da får jeg spisepause samtidig som jeg fortsatt beveger meg framover også.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at strekningen Innvik-Olden er kåret til Norges dårligste, illustrerer forøvrig noe av det fundamentale problemet ved veibygging i Norge:

Ved å sette økt fokus på denne veibiten, vil politikere få økt motivasjon til å vedta en utbedring - for å vise vilje og handlekraft.

Dette skyver imidlertid bare fokuset videre på andre flaskehalser på strekningen: Og siden en utbedring på den verste delen av veien sannsynligvis vil føre til økt trafikk, vil problemene øke andre steder - mangel på gangvei i Innvik er et slikt problem den generelle veistandarden over Utvikfjellet er en annen. Utvikfjellet er virkelig ikke egnet for trafikkøkning - særlig ikke med bilførere som er uvante med krevende veier.

Og her er vi ved et hovedpoeng: Veien skulle ikke gått her i utgangspunktet. Fra Utvik er det bare et kort stykke over fjorden til Blekesvingen - der man passerer en god stund senere etter å ha tråklet seg gjennom hvert eneste tettsted og rundt hver fjordarm i nærheten. :x

Ved å lede hovedtrafikken et annet sted, kunne småsamfunnene slippe noe av belastningen fra gjennomgangstrafikken. En alternativ løsning kunne vært å bygge tunnel fra Skei til Oldedalen (og derved unngå alle tre flaskehalser nevnt over) eller man kunne bygget en broløsning lengre ute i fjorden.

Ved å lappe på korte strekninger er man fortsatt minst like langt unna å kunne få en effektiv nord-sør åre på Vestlandet - en forbindelse både enkeltpersoner og næringsliv kunne trenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa - føler jeg ikke er helt ferdig med øyene i Atlanterhavet, men vi får heller komme tilbake til dem.:)

Vi glemte Hebridene som var under norsk kontroll i perioden 1098-1275 og øyen Man i Irskesjøen som var et norsk område i 400 år frem til 1266. I tillegg er det jo en rekke områder i Skotland, Irland, England og Frankrike som også var under norsk kontroll. Begrepet "norsk" er imidlertid litt flytende i denne sammenheng iom. at vikingene ikke akkurat var en enhetlig gruppe i relasjon til nasjon og statsdannelse (les: de var mest røvere, lykkejegere og det som ellers passer i tilsvarende kategorier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å kjøre der i vinterhalvåret...men tenker med gru på alle disse bobilene og turistbussene som ikke klarer å rygge om sommeren...

Lokale lastebiler er faktisk min favoritt å møte på denne veien også...

Men si meg; du synes at veien er grei i vinterhalvåret, altså? Jeg har kjørt strekningen relativt mye i den lyse årstiden, og tar som regel en annen vei på returreisen.;) Nå i vinter regner jeg med å kjøre Vestlandet sør-nord noen ganger, og jeg gruer meg såpass til Innvik-Olden at jeg vurderer sterk å kjøre via fergen mellom Lote og Anda i stedet - da får jeg spisepause samtidig som jeg fortsatt beveger meg framover også.:)

Hehe...veien er verken grei å kjøre uansett om det er sommer eller vinter... :)

Men trafikkmengden er jo mye mindre i vinterhalvåret, har faktisk hendt at jeg har kjørt hele strekningen uten å ha møtt en eneste bil da...bare jeg kjører fort nok da :lol:

Da gruer jeg meg heller å måtte kjøre på snødekte veier over Utvikfjellet...har nok hatt hjulspinn over en lengre strekning oppover ifra Utvik ja...men det gikk heldigvis.

Skal kjøre der igjen om 2 uker...siden jeg nå har iX, så håper jeg på masse snø :lol:

Når det gjelder fergen Anda-Lote, så beveger jeg meg IKKE fremover...da jeg i 11 av 10 tilfeller har den egenskapen av å ikke rekke avgangen :cry:

Istedet for å irritere livet av meg når jeg sitter stille å venter på neste avgang, så prøver jeg alltid å unngå fergestrekninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi glemte Hebridene som var under norsk kontroll i perioden 1098-1275

Vi glemte den egentlig ikke - jeg lot være å nevne den for å unngå å komplisere ting altfor mye i første omgang.:D

Ellers skal vi heller ikke glemme at vikingene også var dedikerte jordbrukere, og at flere av dem slo seg ned og ble værende i de nye områdene de kom til.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...