Gå til innhold

Navarsete vil gi mindre penger til veibygging på Østlandet


Der Barockengel
 Share

Anbefalte innlegg

Morgendagen kommer til å produsere magesår og sykemeldinger, det vet alle.

De fordeler kun hvilke områder som må belage seg på å bli gjeldsslaver framover.

Realiserer dem bomstasjonene herover vil det koste 120kr en vei i 14 mil, KUN i bompenger. Og da snakker vi om flatt fastland alt sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 255
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Morgendagen kommer til å produsere magesår og sykemeldinger, det vet alle.

De fordeler kun hvilke områder som må belage seg på å bli gjeldsslaver framover.

Realiserer dem bomstasjonene herover vil det koste 120kr en vei i 14 mil, KUN i bompenger. Og da snakker vi om flatt fastland alt sammen..

120 kr for 14 mil var ikkje gale,for 120 kr får du ikkje med bilen haljem-sandvikvåg enn vei eingong..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster da nok å kjøre bil her og. Dobbelt med bommer inn til byen fra Bærumssiden begge veier, to bommer begge veier på den nye veien mot Svinesund (bommene er og satt opp på de eldre veiene i området), bom for å benytte seg av oslofjord-tunnelen og det planlegges nye anlegg, prisøkning på de eksisterende og/eller forlengelse av ordningen rundt om. Utenom nye e6 mot Svinesund er det nitrist å kjøre bil selv her på Østlandet. Enkelte veier er gode, men generelt er veien i heller dårlig forfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett er hele Norges infrastruktur i dårlig forfatning,og kommer til å forbli det sålenge ingen tar et krafttak for å gjøre noe med dette!

Viss ingen form for storstilt aksjon taes i bruk(en aksjon kan være så mangt) vil svært lite bli gjort.

Vi nordmenn er vant til å la ting skure&gå uten å ta skikkelig tak i problemer som oppstår,så de folkevalgte(?) kan stort sett gjøre som de vil desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veisatsing gjenspeiler det politiske ståstedet til den til enhver til sittende regjering. Man har nå varslet at man vil tredoble investeringene på gang- og sykkelveier. Jeg synes at statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet velger å trekke fram en litt merkelig begrunnelse for dette:

Det er viktig for [...] at vi blir kvitt en del biler på veiene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlandet er som å komme til helvete, vegmessig, for en Østlending.

Tror du det føles særlig annerledes for oss andre?:)

Nei, men man venner seg ofte til en viss grad (nordmenn er virkelig verdens beste til å ta imot dritt). Slik er det med alt negativt. Men at det blir (er) en belastning over tid har jeg dessverre altfor mye erfaringer med, .. ennå min belastning går i retning en nabo, fra helvete, som er mer irriterende enn alle norges veier tilsammen. Man går å kverner, og blir svært aggressiv når gitte emne diskuteres. Slik er det ofte med vei også.

For østlendinger her oppi Hedmark/Oppland området å kunne ta seg en Sverigetur er som å komme til et nytt univers, muligens på lik linje for en vestlending å komme fra smale hølete veier over på 'brede' og bare sporete veier..

Når man heller ikke eier noe på vestlandet som man skal "hjem til", klarer man ikke helt å få de tilgivende brillene (for dårlig veistandard), på seg, når man ikke skal til et positivt "mål"/destinasjon. Sånn som jeg da jeg skal opp (ned..) til Setesdalen via Telemark. Veier fra 1939, men jeg overlever akkurat, fordi man har noe å se fram mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man heller ikke eier noe på vestlandet som man skal "hjem til", klarer man ikke helt å få de tilgivende brillene (for dårlig veistandard), på seg, når man ikke skal til et positivt "mål"/destinasjon.

Akkurat det med de tilgivende brillene sliter jeg veldig med. Tvert imot føler jeg at veistandarden trekker ned helheten på landsdelen. Ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet.

Dersom man kjører fra Kristiansand til Trondheim over Vestlandet... :? Ok, akkurat det er det vel knapt noen som utsetter seg for. :shock:

Men hvis vi tar et tenkt tilfelle med Stavanger-Molde via Vestlandet, snakker vi om 7 ferger dersom vi skal følge det myndighetene betrakter som hovedåren. Hele strekningen må betraktes som tungkjørt, og den aller tyngste biten står omtalt i denne tråden.

En stor skam, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig enig med deg i siste avsnittet (i første og forøvrig). Vestlandet ER Norges gullmedalje utad, men har en fryktelig bakside i infrastruktur. Sammenlikningene med Sveits er dratt mange nok ganger, men det er et meget godt argument.

Man kan sammenlikne vestlandet med verdens beste fotballag, uten fotballsko og med 10 ekstra leggbeskyttere.

Nå er jeg litt usikker på om du misforsto mitt begrep 'tilgivende briller', for det jeg mente var at om jeg kjører på vestlandet, og ikke skal å besøke venner og kjente, og bare kjører fordi jeg skal hente noe/gjøre noe, så klarer jeg ikke å unngå å hisse meg opp over dårlig veistandard. Derimot, hadde jeg hatt en gård langt inni heiene i Rauma hadde jeg nok ikke irritert meg _så_ mye over det, fordi man føler ikke at kjøreturen er forjeves, om du skjønner.

Mulig du skjønte, og jeg ikke skjønte.. ( :lol: ).. men sånn var det jeg mente det.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt usikker på om du misforsto mitt begrep 'tilgivende briller', for det jeg mente var at om jeg kjører på vestlandet, og ikke skal å besøke venner og kjente, og bare kjører fordi jeg skal hente noe/gjøre noe, så klarer jeg ikke å unngå å hisse meg opp over dårlig veistandard. Derimot, hadde jeg hatt en gård langt inni heiene i Rauma hadde jeg nok ikke irritert meg _så_ mye over det, fordi man føler ikke at kjøreturen er forjeves, om du skjønner.

Mulig du skjønte, og jeg ikke skjønte.. ( :lol: ).. men sånn var det jeg mente det.. :P

Heier vet jeg ikke om det er så veldig mye av i Rauma.:P

Men, ja; jeg skjønte poenget ditt.:)

Poenget mitt var at selv om jeg - vel ikke akkurat eier en gård inne i heiene i Rauma, men i alle fall har tilknytning til regionen, så klarer jeg ikke å late som om alt er fantastisk for det. Tvert imot har jeg lettere for å godta tvilsom veistandard i en annen del av landet, hvor jeg ikke trenger å kjøre hvert år.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar hva jeg skrev i denne tråden for 3 år siden... :x

Selv tyskerne under felttoget i Norge i 1940 ble overrasket over den elendige veistandarden. På flere fronter (bl.a veien gjennom Gudbrandsdalen) forsinket faktisk veienes dårlige standard tyskernes fremrykking... og det er vel også omtrent det eneste gode man kan si om datidens veiestandard.

Poenget er at veiene i dagens Norge ikke er så veldig mye bedre hvis man tar med i betraktningen over 60 års forsømt utvikling. Norge er et u-land når det gjelder trafikkal infrastruktur og kun gudene vet hvor mange milliarder kroner denne fadesen har kostet samfunnet og kommer til å koste samfunnet. Man kan ikke alene skylde på topografien i Norge... se på land som Sveits, Tyskland og Frankrike... der har man både motorveier og høyhastighetstog i områder med fjell dobbelt så høye som de norske.

Jeg skriver ikke at jernbanen (les: NSB) i Norge befinner seg i stenalderen fordi den har litt svinger... jeg skriver at jernbanen i Norge befinner seg i stenalderen (i relasjon til de kontinentale jernbanene) fordi den er ineffektiv, langsom, upålitelig og ikke minst dyr... og at den primære årsaken til dette er fordi skinnegangen ikke er rettet ut, men derimot følger landskapet som da damplokomotiver var på moten.

Norske myndigheter og NSB har ganske enkelt sovet i timen... der andre land har utviklet transportformen videre opp gjennom årene. Hvorfor er det f.eks ikke dobbeltspor hele veien mellom Oslo og Trondheim ? ... i mine øyne finnes det ikke andre forklaringer enn at man ikke har villet betale for gildet. Vel og merke samtidig som man klandrer folk fordi de heller vil kjøre buss eller egen bil på landeveien mellom Oslo og Trondheim fordi toget tar for lang tid... og noe av årsaken er at togene må vente på hverandre fordi det kun er et spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENDELIG blir det løyvd penger til E39!! Kansje eg en dag kan køyre bil på denne strekninga uten å frykte for livet,bokstavelig talt!

Link: http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/akt ... ?id=549460

Siterer: "E39 frå Kristiansand til Trondheim er hovudferdselsåra på Vestlandet. Her har me store utfordringar på grunn av låg standard på vegen. Gul midtstripe og standardheving er naudsynt mange stader, til dømes vil me gjennomføre ei større utbetring av strekninga Vadheim-Sande-Førde. For dei som ikkje forstår stammespråket kan eg her kanskje leggje til at gul midtstripe får ein når vegen er 8,5 meter brei . På deler av E39 er det utfordringar med trafikkavviklinga, her er Os-Bergen eit døme på ei strekning me no vil utbetre. Eit kjempeprosjekt som vi har som mål å få starta opp i mot slutten av planperioden er Rogfast, ein undersjøisk tunnel nordover frå Stavanger som vil erstatte eit svært trafikktungt ferjesamband. I perioden vil det totalt bli brukt ca 14,5 milliardar kroner på E39 Kristiansand – Trondheim og det vil bli 150 kilometer firefeltsveg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...