Gå til innhold

Navarsete vil gi mindre penger til veibygging på Østlandet


Der Barockengel
 Share

Anbefalte innlegg

Heisan, nå snakker vi interessante politiske vurderinger her.:D

Problemet i dag, er vel at velgere i mange deler av landet sender Stortingsrepresentanter til Oslo som er lite opptatte av samferdsel i den delen av landet de er valgte fra. Mange velgere stemmer også på partier som i stor grad styres av en sentral ledelse, som ikke er villige til å la partiets politikk domineres av vegbygging i områder de selv karakteriserer som "der borte" eller "der oppe".;)

For de store partiene kan dette ha farlige konsekvenser på sikt, dersom velgergrunnlaget deres finner det mer nyttig å stemme på lokale særinteressepartier.

For vestlendinger med sans for sin egen landsdel, kunne det derfor vært fordelaktig å stemme på et parti ved neste Stortingsvalg, som vil forplikte seg til å gå inn for en snarlig fergefri E39 med motorveistandard - gjerne med noen tverravstikkere over til Østlandet.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 255
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kvifor det? å bruke av samferdsle budsjettet der det meste av verdiane blir skapt burde vel strengt tatt vere logisk....

Å skeiv fordeling er det ikkje berre i samferdsle,det er vel enn grunn for att enn ville ha ett eige vestlandsparti...

Det er selvfølgelig helt i orden at du gjerne vil ha et eget vestlandsparti som har Vestlandet som en fanesak, men da bør du kjempe politisk for din sak lokalt istedenfor å bare være misfornøyd med tingenes tilstand slik de er nå. Nei... det er ikke logisk at de fleste midlene over samferdselsbudsjettet primært brukes der midlene blir skapt (det siste er vi heller ikke enige om, men det er en annen diskusjon). Et annet og vel så godt argument er at midlene over samferdselsbudsjettet brukes der de fleste bor. Det du forfekter er det samme som å si at vi ikke skal ha en inntektsutjevning via skatter og avgifter. Dette betyr at folk som tjener mye ikke skal dele med folk som tjener mindre... og det igjen betyr at store deler av skatte og avgiftsinntektene i Norge forblir i østlandsregionen fremfor å bli fordelt til hele landet.

Jeg er ingen sosialist, men jeg ser nødvendigheten av en relativ omfordeling av godene. EU er jo et slikt prosjekt bare i en mye større skala. Det er ingen fordel for Europa at velstandsforskjellene internt i Europa og til Europas naboer er for store. Tilsvarende er det i Norge... ingen i Norge er tjent med at f.eks Nordnorge er vesentlig fattigere enn resten av Norge... derfor har vi ulike økonomiske øverføringer mellom landsdelene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østlendinger er dei SISTE som skal klage over veistanden / tilskudd til vedlikehold og nye 4 felts vegar...!

Ta dåke ein tur til den kanten av landet der inntekten til landet skapes. Vestlandet. Makan til dårlige veier og nedprioritering av utbygging skal man leite lenge etter!

:evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett trek2. Og når du hører all sytinga fra oss på Østlandet, der det også mange steder i utkantstrøk er skikkelig ille så forstår man fort hvor ille det faktisk er. Vi har har en lang ferd foran oss for å komme oss ut av en mørke tunellen uten lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østlendinger er dei SISTE som skal klage over veistanden / tilskudd til vedlikehold og nye 4 felts vegar...!

Ta dåke ein tur til den kanten av landet der inntekten til landet skapes. Vestlandet. Makan til dårlige veier og nedprioritering av utbygging skal man leite lenge etter!

:evil:

OK, men er det østlendingenes skyld ? ... Jeg er mer enig med Barockengelen når han fremhever at dere har hatt og har representanter på Stortinget som ikke markerer seg godt nok når det gjelder veisituasjonen på vestlandet. Hvis man skal forfølge problemstillingen kan mye tyde på at problemet er partipolitisk og ikke rikspolitisk. Er det i det hele tatt et politisk parti på Stortinget som har en bedre veistandard på Vestlandet som et erklært politisk mål i deres partiprogram ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor det? å bruke av samferdsle budsjettet der det meste av verdiane blir skapt burde vel strengt tatt vere logisk....

Å skeiv fordeling er det ikkje berre i samferdsle,det er vel enn grunn for att enn ville ha ett eige vestlandsparti...

Det er selvfølgelig helt i orden at du gjerne vil ha et eget vestlandsparti som har Vestlandet som en fanesak, men da bør du kjempe politisk for din sak lokalt istedenfor å bare være misfornøyd med tingenes tilstand slik de er nå. Nei... det er ikke logisk at de fleste midlene over samferdselsbudsjettet primært brukes der midlene blir skapt (det siste er vi heller ikke enige om, men det er en annen diskusjon). Et annet og vel så godt argument er at midlene over samferdselsbudsjettet brukes der de fleste bor. Det du forfekter er det samme som å si at vi ikke skal ha en inntektsutjevning via skatter og avgifter. Dette betyr at folk som tjener mye ikke skal dele med folk som tjener mindre... og det igjen betyr at store deler av skatte og avgiftsinntektene i Norge forblir i østlandsregionen fremfor å bli fordelt til hele landet.

Jeg er ingen sosialist, men jeg ser nødvendigheten av en relativ omfordeling av godene. EU er jo et slikt prosjekt bare i en mye større skala. Det er ingen fordel for Europa at velstandsforskjellene internt i Europa og til Europas naboer er for store. Tilsvarende er det i Norge... ingen i Norge er tjent med at f.eks Nordnorge er vesentlig fattigere enn resten av Norge... derfor har vi ulike økonomiske øverføringer mellom landsdelene.

Ett vestlandsparti trenge ikkje vere løysinga,var for å illustrere misnøyen.Att politikerere ikkje har gjort jobben sin på tinget er det vel ingen tvil om.

Att dei fleste godene Norge har er ett resultat av vestlandet må enn vere blind for å ikkje sjå..Om østlandet ikkje får ta del i olje,fisk.strømproduksjon blir det fort stusslig og mørkt på firefeltsveien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett vestlandsparti trenge ikkje vere løysinga,var for å illustrere misnøyen.Att politikerere ikkje har gjort jobben sin på tinget er det vel ingen tvil om.

Att dei fleste godene Norge har er ett resultat av vestlandet må enn vere blind for å ikkje sjå..Om østlandet ikkje får ta del i olje,fisk.strømproduksjon blir det fort stusslig og mørkt på firefeltsveien...

Jeg er ikke så sikker på at det er så enkelt iom. at tjeneste og servicenæringen står for nesten 60% av BNP (i likhet med de fleste andre veslige økonomiene). BNP for fastlandsnorge har i de senere år hatt en vekst på rundt 4%... i motsetning til off-shore som har hatt en nedgang på rundt 2%. Det er imidlertid liten tvil om at olje & gass bidrar med en stor andel av BNP, men bildet er en god del mer nyansert enn tabliodpressen presenterer. Jeg har forøvrig svært liten sans for primitive lokale selvstendighetstanker vis a vis Norge som et samlet rike. Vi er små nok i de fleste internasjonale sammenhenger om vi ikke skal ødelegge for oss selv enda mer med indre uenigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten olje og gass hadde tjeneste og service næringen neppe vore slik..

I framtida vil fornybar energi bli den nye "oljen" mest i form av vindkraft,er enn grunn for att det blir kalt gullkysten :wink:

Hva vil du frem til ?... Norge er et rike, rikets parlament er plassert i hovedstaden Oslo og parlamentets medlemmer representerer et representativt demokrati på vegne av de landsdelene de er valgt fra. Slik vil det nok forbli i all fremtid... enige og tro til Dovre faller... jmf. Eidsvolleden fra 1814... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett vestlandsparti trenge ikkje vere løysinga,var for å illustrere misnøyen.

Å illustrere at man er misfornøyd er nok ganske viktig.:)

Vi kan her bruke Møre og Romsdal som en illustrasjon på et Norge i miniatyr: Her var Sunnmøre misfornøyd med utbyttet de fikk i fylkespolitikken, og startet derfor sin egen Sunnmørsliste. For ikke å tape innflytelse i den folkerike Sunnmørsregionen, velger derfor de fleste andre partiene også å nominere personer fra Sunnmøre svært høyt opp på listene ved Fylkestingsvalget. Resultatet er selvsagt at sunnmøringer fra Sunnmørslisten og de andre partiene klarer å sikre sunnmørske interesser i fylket - sikre dem svært bra.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten olje og gass hadde tjeneste og service næringen neppe vore slik..

I framtida vil fornybar energi bli den nye "oljen" mest i form av vindkraft,er enn grunn for att det blir kalt gullkysten :wink:

Hva vil du frem til ?... Norge er et rike, rikets parlament er plassert i hovedstaden Oslo og parlamentets medlemmer representerer et representativt demokrati på vegne av de landsdelene de er valgt fra. Slik vil det nok forbli i all fremtid... enige og tro til Dovre faller... jmf. Eidsvolleden fra 1814... :wink:

Det eg skulle fram til var kor dyrt det er å kjøyre på vestlandet i forhold til østlandet.Vi får tredd det eine bompenge prosjektet etter det andre for å få enn stamvei som burde vore enn selvfølge med tanke på verdiene landsdelen produserer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten olje og gass hadde tjeneste og service næringen neppe vore slik..

I framtida vil fornybar energi bli den nye "oljen" mest i form av vindkraft,er enn grunn for att det blir kalt gullkysten :wink:

Hva vil du frem til ?... Norge er et rike, rikets parlament er plassert i hovedstaden Oslo og parlamentets medlemmer representerer et representativt demokrati på vegne av de landsdelene de er valgt fra. Slik vil det nok forbli i all fremtid... enige og tro til Dovre faller... jmf. Eidsvolleden fra 1814... :wink:

Nå synes jeg du svarte litt tullete Fredrik, i stedet for å ta opp klebefix påstand om at servicenæringen nok ikke hadde vært fullt så mye uten at de hadde hatt noen å yte service for (les: energi, offshore osv)..

Vestlandet står nok sterkt, slik som klebefix skriver, også i fremtiden, og er en viktig bidragsyter til BNP. Men til dere med-vestlendinger som mener at "hele" landets BNP skjer her... [-X

Ellers er det slik som Fredrik sier, at vi har et demokratisk parlament her i Norge, og at de skal donere midler der hvor midlene trengs. Det er bare så synd at vi aldri har greid å velge noen som er dyktige nok til å gjøre dette - virker nesten som om de smartese av oss gjør det som er best for deres egen vinning: la være å stikke hodet opp i det gjøkerredet som politikken er, og la gjøkene ta seg av politikken, og da blir det jo som det blir :roll:

Fredrik: Hvilket parti som har "bedre veistandard" på vestlandet på programmet sitt? Nei, ikke vet jeg, men hvor mange av partiene har noe ala "mindre skadde i trafikken" på partiprogrammet? UTEN at de klarer å se linken mellom veier som kun personer med selvmord i hodet kan like, og trafikkuhellene som skjer...

Virker ikke som om de greier se hva landet på sikt kunne tjent på en bedre vei- og togbanestandard her i landet, jamnfør en diskusjon om bla annet samferdsel og tgv-tog vi (vertfall meg og fredrik som jeg kan huske) var meget enige i her for et par måneder elns siden :) De skal spare på oljekassa, men ser ikke millionene de kunne spart på en bedre logistikk, om de bygget bedre hovefartsårer (les, eksempelvis: trondheim - bergen - stavanger - oslo - trondheim)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du svarte litt tullete Fredrik, i stedet for å ta opp klebefix påstand om at servicenæringen nok ikke hadde vært fullt så mye uten at de hadde hatt noen å yte service for (les: energi, offshore osv)..

Jeg er jo selvfølgelig ikke uenig i at veiene på vestlandet burde være mye bedre... alle som har kjørt bil på vestlandet burde være enig i det. Det jeg imidlertid ikke liker er når man setter landsdelene opp mot hverandre (som Navarsgeita gjør) og bl.a begynner å argumentere med hvor verdiskapningen i Norge finner sted i den hensikt å rettferdiggjøre mer penger til veier på Vestlandet. Dette er virkelig tullete og lite egnet for å komme videre i diskusjonen. Hva med veiene i Nordnorge eller all verdiskapningen som går tapt når folk står 2-3 timer i kø inn/ut hver dag i Oslo for å komme på arbeidet ?

Mye av verdiskapningen i Norge skapes utvilsomt i Nordsjøen, men den bedriften er det ikke kun vestlendingene som gjør... selvom oljen, gassen, enkelte skipsverft og støttebedrifter rent fysisk ligger i Nordsjøen. Det sitter ikke så rent få ingeniører og andre fagfolk i Oslo også som arbeider i oljerelaterte virksomheter... shipping, seismetikk... eller hva det nå er som trengs av fagfolk og økonomer for å få oljen opp og solgt på verdensmarkedet. Verdiskapning er mer enn fysisk arbeide og beliggenhet i 2008 og dette ser det ut til at mange glemmer når man snakker om verdiskapning.

Karl Marx (1818-1883) skrev boken "Das Kapital" (første del utgitt i 1867) og den dannet grunnlaget for marxistkommunismen (en retning innen kommunismen). Boken har som gjennomgangstema at den egentlige kilden til profitt og verdiskapning ligger i at arbeidsgiverne betaler arbeidstakerne markedsverdien av deres arbeidsinnsats, men at verdien av arbeidstakernes arbeidsinnsats klart overgår markedsverdien av arbeidstakernes arbeidsinnsats. Arbeidstakerne har derfor iht. Marx krav på verdiskapningen fordi deres arbeidsinnsats er den egentlige verdiskapningen. Jeg ser klare paralleller til denne diskusjonen når man hevder at verdiskapningen i Nordsjøen utelukkende gjøres på Vestlandet fordi det er der den fysiske produksjonen ligger. Som jeg har argumentert for er dette naturligvis bare noe tullball i 2008 og i en tid med en moderne markedsøkonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du svarte litt tullete Fredrik, i stedet for å ta opp klebefix påstand om at servicenæringen nok ikke hadde vært fullt så mye uten at de hadde hatt noen å yte service for (les: energi, offshore osv)..

Jeg er jo selvfølgelig ikke uenig i at veiene på vestlandet burde være mye bedre... alle som har kjørt bil på vestlandet burde være enig i det. Det jeg imidlertid ikke liker er når man setter landsdelene opp mot hverandre (som Navarsgeita gjør) og bl.a begynner å argumentere med hvor verdiskapningen i Norge finner sted i den hensikt å rettferdiggjøre mer penger til veier på Vestlandet.

Dette er noe jeg ikke har plukket skikkelig med meg, og må jo gi deg full score på dette punktet - veibygging skal ikke fordeles iht verdiskapning, men snarere til hvor behovet for bedre veier ligger!

Andre avsnittet ditt oppsummerer jo hva jeg hintet til; at all verdiskapning ikke skjer på vestlandet. På den annen side er det intressant å se hvor mye av landets verdigskapning som hadde gått dukken om verdiskapningen på vestlandet hadde stoppet opp - utrolig mye av de store servicenæring-gigantene (som i størst grad er plassert i og rundt oslo), har sin basis inn mot oljenæringen..

Paralleller kan trekkes mot GM-konkursen som man nå frykter i USA - det vil starte en kjede i konkurser, tapte arbeidsplasser og ett voldsomt fall i lokal, nasjonal og global verdiskapning...

At marxisme (her er det viktig å huske på at noe av det viktigste Karl Marx noen gang sa om seg selv, var: "jeg er ikke marxist") er en uegnet styreform, ikke bare i 2008 - la sovjet tale for seg selv - ser jeg på som en selvfølge, men rettferdig fordeling av goder er viktig. For østlandets sentrale deler burde vel strengt tatt kollektivtraffikken vært utbedret med et par 100 %, mens veibygging burde vært enda mer prioritert på trengende steder på vestlandet, for å forkorte og trygge stam-årene.

Dette er vel det som er "målet" til sittende regjering, men med de mikke-mus bevilgningene og planene som foreligger, så vil vel tiden vise...at Norge fortsatt sitter godt plantet i sitt eget nøtteskall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...