Gå til innhold

8 av 10...


antiloop
 Share

Anbefalte innlegg

De som kjører med tåkelys får alltid et godt gufs med BI-Xenon når de møter meg :wink:

Hva har gitt deg inntrykk av at du har "rett" til å blende bilister som kjører med lovlig lyskombinasjon (park og tåkelys) på dagtid, og ikke forstå at det er du som gjør noe feil/ulovlig ved å blende uskyldige bilister med dine fjernlys? Dette er skikkelig barnslig og unødvendig. Si meg, er du drosjesjåfør?

Hvis du kun gjør dette mot personer etter mørkets frambrudd når lyskombinasjonen er ulovlig, eller mot de som bruker både nærlys og tåkelys samtidig forstår jeg frustrasjonen din, men overlat nå straffing av ulovlig lysbruk til de som faktisk har rett til å gjøre det. Du er ikke Politi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter å ha lest igjennom denne tråden, så tror jeg vi må skille litt mellom "snørr og bart". Trådstarter kommenterer de som kjører med park + grøftelys. Dette er en fult lovlig kombinasjon på dagtid, frem til mørkets frembrudd. Da er det av med grøftelysene. Nærlys i kombinasjon med grøftelys er ikke lovlig, med mindre det er tåke/svært dårlig sikt. Føler at disse to begrepene har blitt litt blandet underveis i denne diskusjonen.

Personlig plages jeg ikke av at folk kjører med grøftelysene tent, såfremt de er riktig justert. Er de ikke det, blender de akkurat like mye som vanlige nærlys som ikke er riktig justert. Synes også park + grøftelys fremhever bilen, og bruker dette selv ganske ofte, men ikke konsekvent. Bruker derimot aldri grøftelys i kombinasjon med nærlys. Denne kombinasjonen motvirker seg selv i mørket, som det også er påpekt tidligere i tråden.

Hva som er pent og ikke er jo en smakssak, og helt individuelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mexos: hvorfor gir du taxisjåfører pepper? jeg er selv taxisjåfør, i tillegg til 100% dagjobb.. at mange taxisjåfører er "verdensmester" og bedrevitere- kan så være- men blir det samme som å si at alle utlendinger stjeler.. utlendinger er ikke noe verre enn oss til å stjele- og de fleste taxisjåfører er faktisk hyggelige mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker alltid park og tåkelys. jeg synes også det er mer behagelig å møte biler med park og tåkelys. møter jeg biler med nærlys og tåkelys får de et lite blink med xenon 8000K. de idioter som bare blinker tilbake da får da 20 000K i tryne. blinker noen på meg i det lovlige tidsrommet så blinker jeg tilbake. blinker noen på meg på natten så blinker jeg ikke tilbake. (dette har faktisk ikke skjedd meg ennå.) får jeg bil bak med kjørelys og tåkelys får døm de 2 røde sterke tåkelysa mine i tryne helt til de skrur av nærlysa eller tåkelysa.

de fleste steder er opplyste så jeg ser det jeg skal. ser jeg ikke noe setter jeg på kjørelys og skrur av tåkelysene. jeg kjører aldrig nærlys og tåkelys. jeg hater det så jævlig selv og møte biler med det så gjør det heller ikke selv.

park og tåkelys er finere på de fleste biler. selv helt orginale biler ser lavere og tøffere ut.

også var det snakk om og glemme og skru av lys. den grønne tåkelys indikatoren i dashen er vanskelig og overse. glemmer man og skru av lys når man forlater bile må man være lam i øra. det piper og skriker i de fleste biler om man glemmer lys og åpner døren.

og tåkelysene bak er bare irriterende i tåka. det blir bare verre sikt for den bak. og de som bruke tåkelyset bak i regnvær er ennå verre. alle vanndråpene på ruta lyser jo rødt og hindrer utsikten ennå mer.

(har xenon i alle lys. 6000K i tåke og kjørelys, 8000 i fjernlys)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mexos: hvorfor gir du taxisjåfører pepper? jeg er selv taxisjåfør, i tillegg til 100% dagjobb.. at mange taxisjåfører er "verdensmester" og bedrevitere- kan så være- men blir det samme som å si at alle utlendinger stjeler.. utlendinger er ikke noe verre enn oss til å stjele- og de fleste taxisjåfører er faktisk hyggelige mennesker.

Var ikke meningen å gi drosjesjåfører pepper, men har selv det inntrykket at noen(ikke alle) drosjesjåfører er bedrevitere. Men slike finner man jo i alle yrker så ble nok feil av meg å skrive det. Beklager hvis du følte deg truffet eller diskriminert. Kjører personlig med ettermonterte 6000k Xenon i nærlyset og jeg har hittil kun blitt blinket på av en taxisjåfør om kvelden når jeg kjørte i nedoverbakke. i tillegg har jeg tatt lysjustering så lyktene var korrekt innstilt og derfor umulig å bli blenda av. Var derfor jeg kom på akkurat det eksempelet da jeg traff på en av bedreviterne den kvelden ;) Jeg er helt enig med deg i at de fleste taxisjåfører er hyggelige mennesker. sitter igjen med nesten kun positive inntrykk etter de gangene jeg har tatt taxi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest igjennom denne tråden, så tror jeg vi må skille litt mellom "snørr og bart". Trådstarter kommenterer de som kjører med park + grøftelys. Dette er en fult lovlig kombinasjon på dagtid, frem til mørkets frembrudd. Da er det av med grøftelysene. Nærlys i kombinasjon med grøftelys er ikke lovlig, med mindre det er tåke/svært dårlig sikt. Føler at disse to begrepene har blitt litt blandet underveis i denne diskusjonen.

Personlig plages jeg ikke av at folk kjører med grøftelysene tent, såfremt de er riktig justert. Er de ikke det, blender de akkurat like mye som vanlige nærlys som ikke er riktig justert. Synes også park + grøftelys fremhever bilen, og bruker dette selv ganske ofte, men ikke konsekvent. Bruker derimot aldri grøftelys i kombinasjon med nærlys. Denne kombinasjonen motvirker seg selv i mørket, som det også er påpekt tidligere i tråden.

Hva som er pent og ikke er jo en smakssak, og helt individuelt. :)

Tåkelys/grøftelys foran (aldri hørt om grøftelys bak slik noen skrev om) er kun tillatt i kombinasjon med parkeringslys, og ikke noe annet! - Uansett situasjon!

Virker som det er veldig få her som har møtt på en bil med nærlys+grøftelys i mørke og regnvær på en bakketopp for det blender mye mer enn bare nærlys. Og uansett så gjør det at den som kjører med det ser mye mindre foran seg.

De virkelige komabilistene er de som kjører rundt med tåkelyset bak på når det ikke er tett tåke/snøvær. De som synes at tåkelyset bak blender i slikt vær ligger for tett bak bilen som kjører med dette på.

- Men noen som er like plagsomt er idioter med SUV som uansett hvor fort du kjører og hvilke kjøreforhold det er skal kjøre fortere enn deg for så å ligge 2 meter bak deg og lyse opp hele kupéen med xenon nærlys montert så høyt at de øyser rett inn (rart at det er lovlig å produsere biler slik). - Fint tidspunkt for en liten bremsetest! Slipper de gjerne forbi slik at de kan risikere egen helse uten at det går utover meg, men da må jeg ha et sted å gjøre det.

De som lurer på hva som er vitsen med ekstra fjernlys kan ikke ha prøvd dette, spesielt på langtur på mørke veier eller når du vil at noen som sperrer venstrefeltet på motorveien skal flytte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...