Gå til innhold

Politiet jakter på burnere


Der Barockengel
 Share

Anbefalte innlegg

Politiet i Gloppen letter etter den eller de som har spunnet hulli den nye kunstgressbanen til 10 mill. kroner, melder NRK.

Gloppen kommune i Sogn og Fjordane har 5800 innbyggere.

"Dette må vi etterforske og finne ut kven som har gjort. Det er ikkje anna å seie", uttaler politiet. "Dei som har gjort slikt får kraftige bøter og førarkortet vert sjølvsagt drege inn."

"Eg er rysta. Her på Sandane er det tydelegvis eit rølpemiljø der det er aksept for å gjere slike ting" uttaler lederen i fotballgruppen i idrettslaget.

Fotballbanen er bygget ved hjelp kommunal lånegaranti på 6 mill. kroner, 2,5 millioner i sponsorstøtte og 2,5 millioner i statlige tippemidler.

Selv lurer jeg fortsatt på hvor mye penger norske kommuner bruker på fritidssysler til glede for dem som er interesseret i andre ting enn å sparke fotball :?

Og når skal egentlig bil- og motorinteresserte bli tatt like mye på alvor som dem i joggesko og treningsdress? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hørte samme historien fredag efta, tror det var 1730 P4. Tror det samme i Surnadalen og en person fra bladet Rånern mener jeg det var stilte vel samme spm angående organisering for de som likte motorer fremfor idrett som sin aktivitet.

Jeg la også ut denne tråden før idag, her om en som mistet lappen grunnet burning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så jeg umiddelbart for meg store burnemerker ut over hele grasbanen, men det var jo positivt å se at det kun var to små "hull". Uansett er det forkastelig oppførsel ved første betrakning. Men vi vet jo ikke hva som var grunnen til at vedkommende gjorde dette.. skulle være intressant å vite om han hadde hatt noe uoppgjort med vedkommende folka.

Nå skal det nevnes at det ofte er mange idrettintreserte i en kommune, kontra motorintresserte, det gjenspeiler ofte i mye satsing på idrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det nevnes at det ofte er mange idrettintreserte i en kommune, kontra motorintresserte, det gjenspeiler ofte i mye satsing på idrett.

Vi skal heller ikke se bort fra at den generelle idrettsinteressen styres av at store ressurser og arealer er satt av for å legge til rette for dette.

Det er forøvrig et mønster at det av svært mange oppfattes som viktig å ikke stigmatisere dem som driver med hærverk, men å komme utøverne i møte, og prøve å legge til rette for en mer positiv utløp for energi og virketrang.

Hvis det derimot er en bil involvert, er det straks politiet som uttaler seg, og det skinner gjennom at dette blir betraktet som et alvorlig samfunnsproblem som det blir brukt ressurser for å slå hardt ned på.

Dette er meget stigmatiserende for dem det gjelder, og i tillegg til å sette bl.a. såkalte rånermiljøer ytterligere i opposisjon til myndigheter, vil det på kort og lang sikt føre til at mennesker som i utgangspunktet har liten eller ingen interesse av bil, blir tiltrukket til disse miljøene, gjerne nærmest utelukkende for å drive pøbelstreker og annen negativ utagering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes uansett ingen unnskyldning for sånn oppførsel. Tåpelig.

Håper de finner ut hvem det er, da det er nettopp sånne individer som retter et dårlig lys mot oss bilinteresserte.

må si meg enig med deg, dette er uvødvendig, aldri vært fan av "gress-sporter", men dette blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnslig og idiotisk. :roll:

Og når det gjelder idrettsgrener det satses på, så er det ingen tvil om at det er mer fornuftig å satse på håndball/fotball etc. enn motorsport. Det er et MYE større marked for disse utøverne senere (man kan bare ikke ha et motorsportteam på 15-25 personer fra hver by og bygd i hver klasse). I tillegg så bringer fysisk idrett med seg positive sider som mosjon, balanse/teknikktrening osv.

Motorsport har dessuten den negative siden at det tilfører en mye mer intens og irriterende støy enn tradisjonell idrett.

At det OGSÅ kunne satses på motorsport er det liten tvil om, men da trenger vi i søkk og kav med ildsjeler, slik fotball/håndball osv. har. De som virkelig vil, får som regel ting til. Det er bare å slutte å grine og trå til som pokker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnslig og idiotisk. :roll:

Og når det gjelder idrettsgrener det satses på, så er det ingen tvil om at det er mer fornuftig å satse på håndball/fotball etc. enn motorsport. Det er et MYE større marked for disse utøverne senere (man kan bare ikke ha et motorsportteam på 15-25 personer fra hver by og bygd i hver klasse). I tillegg så bringer fysisk idrett med seg positive sider som mosjon, balanse/teknikktrening osv.

Motorsport har dessuten den negative siden at det tilfører en mye mer intens og irriterende støy enn tradisjonell idrett.

At det OGSÅ kunne satses på motorsport er det liten tvil om, men da trenger vi i søkk og kav med ildsjeler, slik fotball/håndball osv. har. De som virkelig vil, får som regel ting til. Det er bare å slutte å grine og trå til som pokker selv.

både ja og nei. Myndighetene kunne lagt tingene mye mer tilrette for oss som liker å drive med bil kontra å drive med ball idrett eller friluftsliv. i finland er det veldig mye lettere å drive med motorsport. nå er ikke jeg spesielt intr i formel1, men vet hvertfall at flere førere har nettopp kommet fra finland. gocarting er også mye mer utbredt der, enn her.

jeg var på powerdrift i helgen i bergen/eikås. dette er opprinnelig en gocartbane (tenker da på asvaltdelen) som er meget trange svinger på, og har smale spor. de eneste som fikk det til å se ut som drifting, var kenneth moen og fredrik. og resten som prøvde hardt, på en ALTFOR teknisk bane, knakk fangere, skjørt osv. noe som på sett og vis hører til risikoen med sporten. banen er så liten, at jeg tipper de japanerne som liker drifting, og som ser eikås, griner over viljestyrken til utøverne i denne grenen, som velger så sinnsyke inngangskostnader (bil, moms osv) i tillegg til deleprisen.- for å kjøre på en egentlig komplett udugelig driftingbane, hvor en må satse alt (creds til kenneth) for å få sammenhengende sladder.

en annen tanke: myndighetene kan ikke være annet enn enig i at organisert motorsport/øvelse er positivt for samfunnet (viktig å skille aktive utøvere, og råneaktiviteter) så kanskje et tiltak for å få flere rånere(og ellers bilinteresserte som ikke er motorsportaktive) til å begynne med nettopp organisert motorsport, i tillegg til å begrense ikkegodkjente bygg i motorsportsirkuset, er å tilbakebetale momsen på kvitteringer som kan dokumenteres brukt på bilen, etter at den er godkjent. selvfølgelig må bt slutte å ha så snevert syn også. men dette er vel egentlig bare drømmetanker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de eneste som fikk det til å se ut som drifting, var kenneth moen og fredrik. og resten som prøvde hardt, på en ALTFOR teknisk bane, knakk fangere, skjørt osv.

Jeg tror mange av driftere begynner i feil ende. Man trenger ikke mer enn noe gammelt ræl av en bakhjulstrekker og noen isbanetreff for å trene. Men siden enkelte tydeligvis skal lage seg fullblods driftebil med dekaler, blinkende lys og det hele FØR de lærer å fange en slædd - så er det klart det blir dyrt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner et par av de som var utpå, og det er svært dyktige folk. Men så klart, det er vanskelig å både lage show og ha 100% kontroll på en så liten og trang bane. Du må nesten se og kjøre på den for å vite hvor liten den faktisk er.

Var litt spent på hvordan det skulle være mulig med drifing på Eikås, høres ut som resultatet ble omtrent som ventet/fryktet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...