Gå til innhold

bmw`n er brå på rattet, sporer, mangler kjøreegenskaper

sveinern2
 Share

Anbefalte innlegg

Det fenoment du beskriver er ikke uvanlig på dekk hvor overgangen mellom dekbane og dekkside (dekk skulder) er skarp/rett.

På dekker som har rundere skuldre er dette problemet mye mindre.

På min E46 er erfaringen:

1. Michelin pilot primacy 215/55-16. halvslitt, sporet mye, rett skulder pga slitasje.

2. Michelin pilot exalto 205/55-16. Ingen/lite sporing i dekkets leve tid, ofte anbefalt dim pga gode egenskaper mellom sport og komfort.

3. Michelin pilot sport SP2 225/40-18 på BBS RK 8,5-18 ET38. Ble annbefalt å kjøre med 40psi dekktrykk. Mye mindre sporing en forventet, men sef mer en 205 dekka. Har kjørt denne kobinasjonen i sommer ca 6-8000km og er meget fornøyd med dekkets egenskaper. Men gjennstår å se når dekkskulder blir slitt litt mere rett.

Pga 8,5 toms felger har dekksidene litt strekk noe som jeg tror hjelper til med å holde dekkskulderen rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei men er vel 2,1 foran og 2,3 bak?

På mine fikk jeg beskjed om at det var så mye dekkstrekk at jeg måtte kjøre med 3 bar.. Og det virker som om det er ett standard tall.. Hal aldri opplevd noen som sier noe annet på dimensjonene jeg har nå..

Menes med dekkstrekk?

Dekkstrekk er når felgen er bredere en dekket, og at dekksiden derfor skrår inn mot slitebanen.

Normalt er dekksiden rett, altså ca like bred som felgen.

En gammel tommelfinger regel var/er: 7 toms felger bruker 205 dekk, 8 toms felger bruker 225 dekk, mine 8,5 toms felger burde derfor hatt 235 dekk men jeg var redd for sporing etter at noen sa at 235 spora mye på E46.

Den regelen gir normalt rette dekksider, og gjør også at eventuell felgkant beskytter på dekke virker optimalt, det gjør den ikke på strekte dekksider.

Alle dekk dimensjoner har en anbefalt, samt en min og en maks felg bredde, til den aktuelle dimensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte på nye dekk ifjor 235/40/17, og det spora som ett helv.....

Fant ut at dekkfirmaet hadde bare fyllt på 1,8 bar på dekka....

Fylte opp til 2,9 fremme, og 3,1 bak (265/35/17?), og nesten all sporing vekke + har nesten helt jevn slitasje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...