Jump to content

Sporing e60/61


PF0075
 Share

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt e61.

Bilen har 245/40-18" alså ikke noe ekstremt. Her på sunnmøre som ellers i landet er vedlikeholdet av veiene bare sånn passe for å si det pent :D Med hjulspor i veien på del strekninger.

Bilen føles noe styringsvillig, ikke direkte sporing, men mer som ustabil på disse veiene. Er eneste mulighet å gå ned til orginal dim? ikke særlig lysten på det da det ikke er like pent :?

Dere som har 19" og det som verre er, er det en kamp og holde bilen på rett kurs eller går det greit?

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kjøpt e61.

Bilen har 245/40-18" alså ikke noe ekstremt. Her på sunnmøre som ellers i landet er vedlikeholdet av veiene bare sånn passe for å si det pent :D Med hjulspor i veien på del strekninger.

Bilen føles noe styringsvillig, ikke direkte sporing, men mer som ustabil på disse veiene. Er eneste mulighet å gå ned til orginal dim? ikke særlig lysten på det da det ikke er like pent :?

Dere som har 19" og det som verre er, er det en kamp og holde bilen på rett kurs eller går det greit?

E60-serien leveres med mange fine kombinasjoner av originaldim ;)

Bla., så er 235/35-19 foran og 275/30-19 bak gyldige dimensjoner (Bare se i b-stolpen hvor det står lufttrykk i dekkene!)

Var bare en liten notis i forhold til at du nevnte "ned til orignal dim".

Link to comment
Share on other sites

Hva slags type dekk har du? Om du har RunFlat har disse stivere sidevegger og kan oppleves som du sier. Alternativt kan du prøve med forskjellig lufttrykk(som regel høyere, kjører 3 bar på min E46 om jeg ikke tar helt feil med 225/40/18). Det kan også være dekktypen. Har inntrykk av at dekktype kan være vel så avgjørende for sporing som dimensjon.

Link to comment
Share on other sites

Orginaldim som står i vognkort er vel 225/55-16"..Mye mulig at det er dekktypen, pirelli ZR.

Eller så kan det være at jeg forventer følelse av å kjøre på skinner der dette ikke er fysisk mulig 8)

Uansett er det kanonbra biler :D

Jeg har kjørt med Pirelli dekk, dog i dim. 245/30-20" og 285/25-20". Disse sporet en del, mye mer enn f.eks. Toyo Proxes T1-R som jeg hadde på gammelbilen min.

På originalhjulene mine med Michelin dekk i dim. 245/40-18" og 275/35-18" er bilen som å kjøre på skinner, bokstavelig talt. Finnes ikke antydning til sporing!

Link to comment
Share on other sites

Som ChrZZ nevner, er det flere dekkdim som regnes som "originale". Dette står i bilens vognkort.

Det første er som du nevner 225/55-16, og i vognkortet skal du kunne finne følgende:

Alternativ dekkdim 1: 245/40-18 rund baut

Alternativ dekkdim 2: 235/35-19 foran og 275/30-19 bak!

Selv ruller jeg på 245.35.20 foran og 275.30.20 bak, lite sporing, kun merkbart på skikkelig dårlige og slitte veier!

Dunlop SP MAX dekk foran og Pirelli P zero nero bak! 8,5x20 og 10x20 felger

Link to comment
Share on other sites

Takker!

Får gjøre et forsøk med michelin neste år da.. Uansett får jeg vel et hint når jeg legger om til vinter, da det er ordinal dim 16"...

Merk at vinterdekk er mykere i gummien enn sommerdekk, og dermed mer komfortable å kjøre med enn sommerdekk i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Kjører med 245/30 og 285/25 ZR 20 med Pirelli P-Zero Nero og er meget fornøyd. Bilen ble mye bedre mht. sporing etter at bilen ble senket. Ellers hadde jeg heller ikke så veldig mye sporing med 245/35 og 265/30 ZR 19 Yokahoma Advan Sport på E60'n jeg hadde. Syns på ingen måte at det er en kamp å ratte bilen.. :)

Selv ruller jeg på 245.35.20 foran og 275.30.20 bak, lite sporing, kun merkbart på skikkelig dårlige og slitte veier!

Hvordan syns du det er å kjøre med denne dimmensjonen? Jeg har 245/30 ZR 20 foran og når jeg har fullt rattutslag, så er det vel ganske så nøyaktig en halv cm. før den tar å innerskjermen (kan prøve å ta bilde etterpå), hvordan går det da med deg som har enda større profil..? :)

Link to comment
Share on other sites

Salt: hehe, det fungerer veldig bra faktisk, jeg hadde jo problemer med subbing bak, derav bytte av dekkdim og merke, men foran har det overhodet ikke vært noen problemer!

Jeg har en liten "løype" her i distriktet som er meget fin for oss bakhjulstrekkere, masse sving-kombinasjoner etc, pluss det er på landet med meget lite trafikk, og her kjører jeg i "grei fart" gjennom svingene, uten noen som helst antydning til subb foran! ;)

sporing forekommer KUN på elendig (les: norsk vei) hehe, altså veier som er i meget dårlig stand!

Link to comment
Share on other sites

Salt: har ikke du senket? Jeg har "kun" 15mm m-sport senk, det kan vel ha noe og si også?

Ja, det kan det kanskje ha noe med å gjøre. Har senket 30mm foran og justert seg selv automatisk med stagene på luftfjæringenn bak. Antar at det er noe ala 30/20-30mm omkring. Det er godt å høre at du hvertfall er fornøyd med hjulene og at de ikke lager masse problemer. Jeg har ikke dratt med meg bilen på landeveis kjøring etter at jeg senket den, så skal bli spennende å se hvordan det blir og om det vil subbe. :)

Link to comment
Share on other sites

Okei, da har jo du 15mm lavere enn meg igjen, så da er det nok derfor jeg går klar selvom jeg har større dim foran;)

Ja blir spennende og se hvordan din oppfører seg på landevei!

Jeg har jo dog ikke lastet tungt etter dim-bytte bak, og er fortsatt spent på hvordan dette skal gå??? ei heller har jeg kjørt med full bil og litt "røff" kjøring på nevnte løype..

men men, hvis den subber bak med full bil og/eller mye bagasje, så får jeg ta det derfra:D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...