Gå til innhold

Oljeskift


pengelek
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle bytte olje på e38`en min. Går for biltema, men hvilken bør jeg velge? Skal kjøre vinter og sommer på den, og bor på sørlandet, så er jo ikke extremvintere. Motoren tikker litt, men IKKE mye. Hører det om du står forann bilen og tenker på det. 5W 40 eller 10W 40 ? Noen annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Enig med J.Hofstad, ikke at BT olje er det værste du kan bruke, fungerer jo bra den å, men den e38'n din som har begynt og tikke litt er vel unnt skikkelig olje :) Med skikkelig olje kan du faktisk klare og redusere tikkelyden så den blir tilnærmet borte i mange km enda :)

Har vært mye diskusjon her om hvilket merke som er best så jeg skal ikke påstå noe, men er svært godt fornøyd med castrol og også mobil1. Shell sin er også bra.

Hvilken type olje det skal være kan jeg ikke svare på står det ikke hva bilen ble levert med og hva som annbefales brukt i bruksanvisningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra egen erfaring kan jeg trygt si at det er absolutt ingen vits å spare på olje. Smøretabeller til motoren din finner du f.eks på castrol sine sider.

Har brukt biltema olje kun til å skylle ut den gamle og skitne oljen som var på bilen da jeg kjøpte den. Duger ikke til noe annet;)

Hvis du vil kjøpe rimelig, men grei olje kan jeg anbefale deg comma sin olje (mobil1 sitt billigmerke) som faktisk er helt ok og kan skaffes på f.eks bilextra. Selv kjører jeg på castrol nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk den beste olja du har råd til, det er normalt ikke prisen på olje bytte som velter bil budsjettet, men manglende og eller feil vedlike hold/bruk. Fikk på sist inspetion 1 anbefalt å bruke mobil 1 esp formula 5w-30.

Jeg tar service hos moe auto i stavanger og han hadde spurt mobil om hvilken olje de holdt for å være best til oss hverdags bilister og de hadde da nevnt denne oljen. Mange av BMWCCN/rogalands medlemer bruker han, og de fleste er nøye på sevice og vedlikehold.

Oljen er litt tykkere når den er kald slik at olje trykket i hydraul løfterne ikke så lett forsvinner på biler som er kjørt noen km, samt at den tilfredstiller BMWs normer for olje, Long Life 04.

Husk å bytte oljefilter samtidig, ikke ren ny olje gjennom møkkete filter.

Du har en motor som er kostbar å reparere ved havari så pass godt på den. :)

Sjekk litt rundt på olje priser, det er et produkt de har en veldig stor fortjenesete på, har hørt rykter om godt over 100% og bensin stasjoner er blant de verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva som gjør comma, shell etc bedre enn f.eks biltema(statoil)..

quote]

Om biltema tapper olje fra statoil er uvisst pga de tar det der det er billigst. Jeg brukte den en kort periode og må si at jeg var ikke veldig fornøyd med tanke på tikking lang tid etter oppstart og motoren gikk ikke så rent som før. Prøvde deretter comma 10w-40 og hadde grei erfaring med deres olje med tanke på lite tikking og jevn gange. Nå kjører jeg kun castrol (skiftet til edge sport 0W-40 nå nylig til vinteren) og motoren oppfører seg som om den fikk et nytt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører på castrol sport edge 0-40.

Er en ganske dyr olje. Men olje er ikke noe du skifter hele tiden, så synes det er greit å spandere en dyr olje på bilen. Egentlig kostet det rundt 700-800 kr for 4 liter, men siden eg trengte 2 stk fikk jeg det billigere.. kom vel på 1200kr + filter.

Finnes jo billigere varianter av castrol som sikkert funker vel så bra. Hvor langt er bilen din gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører på castrol sport edge 0-40.

Er en ganske dyr olje. Men olje er ikke noe du skifter hele tiden, så synes det er greit å spandere en dyr olje på bilen. Egentlig kostet det rundt 700-800 kr for 4 liter, men siden eg trengte 2 stk fikk jeg det billigere.. kom vel på 1200kr + filter.

Finnes jo billigere varianter av castrol som sikkert funker vel så bra. Hvor langt er bilen din gått?

Den har gått 200 000 km, men godt mulig den er stillt tilbake, kjøpt den i sverige, og hørt at både sv solgte og sv import er hyppige til å skru tilbake 7er kmstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Det jeg egentlig lurer på helt spesifik (sikkert ikke så vanskelig for dere å svare på):

Hvilken helårsolje er best for min bil med en kmstand på 200 000km og motoren tikker litt?

Hvor får jeg tak i denne oljen rimelig / billigst?

Bør jeg bruke org. BMW olje filter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...