skisseper Skrevet September 18, 2008 Skrevet September 18, 2008 Når man ser hvordan staten tar vare på veinettet sitt og opererer med 30års-planer for vedlikehold, kan man like godt gjøre noen grep selv! Visste dere at så mye som 90% av ulykkene er forårsaket av menneskelige feil? Det er ikke en kosetråd jeg tenkte å lage for å be bilførere bruke bleier og tåteflaske, men jeg ønsker å rette litt fokus på hvor problemet virkelig ligger! (slik som jeg ser det) Dessverre fins det mye idioter i veien! Noen prototyper er det nok, men jeg har 2 favoritter! F.eks de som oppfører seg som de er redd for å kjøre bil, tviholder på rattet og bremser bare de skimter en bil i motgående retning. Sannsynligvis kommer ikke denne bilen til å være 4 meter bred, og heller vil den ikke plutselig skvette til og skremme din av veien. Det vil nok være overveiende sannsynlig at den bilen som kommer imot holder seg på sin side, og alt kommer til å gå bra med mindre begge to er like redde for å kjøre bil og kniper igjen øynene. Så har vi også de som behandler sin gjennomsnittlige familiebil som en reinspikka sportsbil, og prøver på halsbrekkende forbikjøringer med en motor som hadde passet mye bedre på en olabil! Takk de norske avgiftene for dette! Burde ikke noen forklare disse grønne typene at når de velger den kjerringa de har, så får de nøye seg med den bilfargen kjerringa ville ha. For hva i all verden er forskjellen på en 1,1liter og en 3liter så lenge den har en pen farge. Ikke er det nødvendig å kjøre forbi heller, for om du oppnår den farten du trenger for å foreta en forsvarlig forbikjøring så står onkel politi på langstrekka og melker deg for de sårt opptjente pengene dine som du ikke har, fordi det å ha bil her i norge er en unødvendig luksus og slikt skal koste skjorta. Men politiet gjør bare jobben sin og følger de bestemmelser som blir fastsatt. Kontroversielt er det da at de som sitter og lager trafikkloven rett som det er dukker opp i avisen med feite "firmabiler" og privatsjåfører som tilsynelatende tror at de personene som sitter på er så viktige at de ikke trenger å følge den loven de er med på å lage. Nå kan det hende at denne sjåføren har kjørt bil i mange år og er både trygg på seg selv og hva bilen er god for! Fellesnevneren for alle disse typene, og sikkert mange mange fler er at de har alle gjennomført en omfattende kjøreopplærning som tilsier at etter noen timer er de "verdensmester" bak rattet! Mange har vel vært skuffet da det griserosa glinsende kortet dukket opp i posten uten påtrykt "verdensmester" på. Men det er klart at selv om ikke alle andre skjønner den nybakte verdensmesterens potensiale, så kan det lett bevises med en nyinnkjøpt skraphaug, eller en "pappa betaler" versjon. Dessverre så innser nok flesteparten av disse litt for seint at de slett ikke er noen verdensmestre bak rattet, og at de har gjennomført en helt vanlig rævdårlig trafikkopplæring. En stat som Norge har penger til å gjøre noe med det, men politikere og embetsmenn har selv gjennomført den samme rævdårlige trafikkopplæringen! husk det! Vi må ha bedre kvalitet inn i trafikkopplæringen, og MANGE flere kjøretimer bak rattet før man slipper ut på veien, for slik jeg ser det så starter problemene den dagen de fyller 18, og mangler både teori og erfaring til å mestre utfordringene langs veien. Ansvaret ligger også litt hos foreldrene her, da man har lov til å øvelseskjøre fra man er 16, og man trenger all den kjøretreningen man kan få. bare no småtteri jeg tenkte på da jeg kjørte hjem fra jobb i dag, så da jeg kom hjem i kveld skrev jeg det likegreit ned kom med synspunkter! jeg burde ha trampet noen på tærne med noen kontroversielle fraser, men jeg mener de var velplasserte! ( jeg modererte teksten litt i etterkant)
MrElg Skrevet September 18, 2008 Skrevet September 18, 2008 Dette delikate problemet, kan som alle andre problemer, enkelt løses ved hjelp av avgifter.
Sir Hofstad Skrevet September 20, 2008 Skrevet September 20, 2008 Gjør det så enkelt at jeg behandler ALLE andre på veien som idioter, og er forberedt på det utroligste.. Har hjulpet så langt.
Kjell Z3 Skrevet September 20, 2008 Skrevet September 20, 2008 Jeg er ikke enig at vi trenger bedre opplæring og flere timer for å slippe ut på veiene. Galskapen kommer frem i ungdom når de får kjøre på egenhånd uansett mengde kjøretimer. Det eneste som hjelper holdningsendring, men det er sannelig ikke lett å få til. Skremsel, som feks møte med trafikkskadde? Tja, hjelper kanskje en ukes tid for de fleste, men kanskje noen få kan ta det til seg.... Jeg tror f.eks ikke at det ville nytte å la 18 åringer øve på bane for å lære å behandle bilen før de får lappen, jeg tror det ville resultert i enda mer overmot og enda flere ulykker.
Springsteen Skrevet September 20, 2008 Skrevet September 20, 2008 Jo flere kjøretimer, jo mer verdensmester hørte jeg på radioen her om dagen Skal det bli enda flere kjøretimer kan ikke det koste 450kr/timen..
2mMy Skrevet September 20, 2008 Skrevet September 20, 2008 Burde vel nesten hatt med en kræsj i opplæringa! ikke en liten dult, men en moderat kræsj? kanskje det kunne satt støkk i noen? Men uansett så er folk adrenalin junkies, så råkjørere og risikotakere kommer det alltid til å være!
BMWBenny Skrevet September 20, 2008 Skrevet September 20, 2008 jeg tror ikke flere kjøretimer og mer teori er det som trengs. Er ganske omfattende som det er, syns jeg. skulle man gjort et skikkelig kjipt og fungerende tiltak, tror jeg det måtte ha vært en form for grense på hvor sprek bil man kunne ha kjørt de 2 første årene med lappen. Eller noe i den duren...
Springsteen Skrevet September 20, 2008 Skrevet September 20, 2008 jeg tror ikke flere kjøretimer og mer teori er det som trengs. Er ganske omfattende som det er, syns jeg. skulle man gjort et skikkelig kjipt og fungerende tiltak, tror jeg det måtte ha vært en form for grense på hvor sprek bil man kunne ha kjørt de 2 første årene med lappen. Eller noe i den duren... Lite å gjøre med det egentlig. Jeg har egentlig bare innfunnet meg i at det er slik det er Når det gjelder sprek bil, så har selv jeg mer enn sprek nok bil til å kjøre idiot og drepe meg.
skisseper Skrevet September 20, 2008 Forfatter Skrevet September 20, 2008 Når man først er ute inne i en situasjon som kan avverges er det som oftest erfaring som får deg ut av den en som har kjørt totalt 15-20 timer bil hele sitt liv vil nok slite fælt første gangen hun/han mister grepet på glatt føre f.eks
Torbjørn E39 Skrevet September 20, 2008 Skrevet September 20, 2008 Uansett hvordan man vrir og vender på det så skal grensene testes uansett om man kjører opp når man er 16, 18 eller 20. Man starter rolig for så å utforske hele veien, slik er menneske bygd. Alle kan klare med sitt tempo å bygge grunnmur, sette vegger osv på et hus. Helt til man kommer til taket og hovmode tar over, da er det fort å ramle utenfor kanten... Om man så hadde latt ny-oppkjørte kun kjørt mopedbil de 2 første årene før de får oppgradert til klasse B, så tester de like fullt ut hvor fort man kan kjøre uten at det går til h.... 1 av 5 tilfeller går til h.... Det finnes sikkert mange fine og gode tiltak men tror desverre ingen hjelper noe særlig. Tiltak for å gjøre folk bedre bak rattet tror jeg vil øke farten da man har større selvtillit. Selv liker jeg å kjøre jevn hastighet med god avstand til forankjørende. Da har jeg plass, tid og rom både til gærninger som kjører forbi uansett og kan avpasse min egen fart for å gi plass. Gærninger må heller kjøre sikkert forbi meg istedet for at jeg skal havne i en ulykkessituasjon. Prøv selv å ha god avstand og se hvor avslappet du blir kontra å ligge innenfor 3sek grensa hvor man faktisk kan bli litt stressa av ujevn kjøring. Bevisstgjør din kjøring og som andre sier her sett alle i bolken for at de ikke kan kjøre bil. Da er du best forberett på hva som kan skje og du kan handle etter det Edit: litt korrektur
///Lasse.B Skrevet September 20, 2008 Skrevet September 20, 2008 mitt forslag er lage baner som folk kan rase fra seg på. men for noen er ikke det nok. vet det ikke er bare bare å gjennomføre noe slikt men er ikke umulig. å når jeg sier baner, mener jeg baner som hvem som helst kan komme til betale en 50 lapp å kjøre som gale.
Fredrik Skrevet September 20, 2008 Skrevet September 20, 2008 Min læringskurve som 18 åring vedr. bilkjøring var rimelig bratt... Oslo-Strasbourg i en 1984 Porsche 911 Coupé (1150 Kg og 231 HK) gir den feedback man behøver for å forstå at man ikke er en verdensmester bak rattet med minimalt med erfaring. Jeg liker ikke å kjøre fort på landeveier... og spesielt ikke norske landeveier. Trafikken er for blandet... det er sauer, elg, rensdyr, busser, lastebiler, traktorer, vogntog, personbiler, bobiler, personbiler med campingvogner, gående, hunder og syklende på norske landeveier. Skal man kjøre fort er det Autobahn som er tingen, men man skal vite hva man gjør før man gir jernet... de alvorlige ulykkene kommer når man minst venter det...
BreitBau Skrevet September 20, 2008 Skrevet September 20, 2008 Mange ulykker skjer fordi "du skal bare".. Skal bare rygge litt, skal bare på butikken, gidder ikke ta på sikkerhetsbelte.. Skal bare hente cden på gulvet på passasjersiden, skal bare ta en viktig telefon, skal bare svare på denna meldinga, skal bare kjøre forbi denna bilen her.. Ser det ofte hos kompiser.. De som kjører GRIS hele tiden blir sjelden tatt.. MERKELIG? Kan ikke fatte hvorfor det er slik. Flere av mine kamerater har kjørt/kjører gris 90% av tiden de befinner seg på veien. Noen herjer og sladder om vintern, andre kjører fort om sommeren med alt for sprek bil.. Ikke EN av disse kompisene har mistet lappen eller blitt tatt. Med engang de plutselig ligger bak en bil uten mulighet for forbikjøring og for engangsskyld ligger i 60 i 60 sona, DA er det kontroll. Eller at du akkurat har gått inn for å kjøpe pølse på shell, etter en omfattende sladderunde, DA kommer snuten.. Men flere av kompisene mine som "skulle bare" kjøre litt fortere i 60en enn vanlig, eller skulle bare kjøre forbi denna bilen med ekstralys og mistenkelig mange antenner, de har blitt tatt og bøtelagt.. Vi lever i en merkelig verden.. Forøvrig er jeg enig i at det er en holdningsendring som skal til. Og lykke til med den. Folk vil og må utforske. De "skal bare" tøffe seg littegrann, og det går altfor galt..
Torbjørn E39 Skrevet September 20, 2008 Skrevet September 20, 2008 Jeg kjører en god del gjennom jobben og da er det til stor hjelp å ha en gps for å finne frem til riktig gateadresse og hus. Da kjøpte jeg en TomTom GO910, denne har masse ekstrautstyr, som bl.a. bluetooth for mobil, trådløs handsfree med mikrofon og høytaler. I tillegg har den hastighetsvisning. Kjører jeg da fortere enn 5km/t over fartsgrense får jeg en irriterende piping. Gjør det litt lettere å holde riktig fart. Opplever likevel å bli forbikjørt i 60-soner til stadighet, selv om speedometer viser ca 67km/t og reell fart gps 62km/t. Så med denne gps'n slipper jeg å bli tatt for å snakke i mobil når jeg kjører + at den passer på farten. Vi har også lest om "erfarne" sjåfører fra motorsportverden som har omkommet i trafikken i løpet av sommeren når de er ute og kjører privat. De av alle burde jo visst hvilke holdninger som gjelder. De får rast fra seg på bane. Regner med alle husker han i Oslo med helt ny hvit Audi TT, nå var det riktignok fyllekjøring midt på lyse dagen. Det er ikke farten som dreper, det er smellen...
skisseper Skrevet September 25, 2008 Forfatter Skrevet September 25, 2008 Når man snakker om sola så ble jeg påkjørt i sia under ei forbikjøring i dag. Heldigvis reagerte jeg såpass raskt at jeg fikk lagt den utenfor veien slik at "bare" døra, bakskjermen, lista på fangern samt felgen ble truffet. Ble en svak bulk på døra og en mer synlig en på bakskjermen, samt en felg som det ble kast i. ser ut som det kun er lista som fikk en rift på fangern. kjedelige greier men bør vel regnes med når jeg kjører 12 mil hver dag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå